Interview | Camille Borsjé, Head of Marketing Communications EMEA, IDEXX Laboratories

door Marcel Nanning | Last Updated:   3 november 2016

Camille Borsjé is Head of Marketing Communications EMEA van IDEX Laboratories en spreekt op B2B Online begin december (zie de gehele agenda hier).

Hoe heeft digital de B2B sector beinvloed?

“Digital heeft de industrie vele mogelijkheden gegeven. Van het aanbieden van nieuwe online diensten zoals VetConnect en IDEXX Telemedice tot het verbeteren van het klantcontact (eCommere, online support etc). Maar de vraag blijft: welke mogelijkheden ga je onderzoeken en uitvoeren, als je kijkt naar de kosten van het ontwikkelen ervan en het rendement van deze investering. Hoe duurzaam is de mogelijkheid dan?

De ontwikkelingen gaan steeds sneller en sneller. De klant staat altijd centraal bij ons. De realisatie dat de klant ook steeds meer online doet, betekent automatisch een verschuiving in waar de prioriteiten liggen.”

Wat is, volgens jou, de grootste uitdagingen waarmee B2B organisaties momenteel kampen?

“We moeten een brug slaan tussen wat de klant wil (vanuit een marketing oogpunt) naar technische vereisten (een IT kwestie is). Ervoor zorgen dat deze twee werelden naadloos op elkaar aansluiten, samenwerken als een team en hun activiteiten afstemmen is essentieel geworden om succesvol aan de klantbehoeften te voldoen.”

Ik zie uit naar B2B Online omdat het een goed moment is om te netwerken met collega’s, te zien welke uitdagingen zij hebben én hoe ze die oplossen.

Wat kunnen B2B bedrijven doen om een omni-channel ervaring te bieden, in plaats van verkoop via verschillende kanalen?  

“Het belangrijkste hierbij is het integreren van verschillende platformen en disciplines: marketing, sales, support, IT etc. Dit moet ervoor zorgen dat alle klantactiviteiten correct worden bijgehouden op op zo’n manier gestructureerd zijn, dat alle interne partijen een volledig overzicht van de activiteiten hebben. Alleen dan kan je echt daarop anticiperen en een omni channel experience aanbieden.”

Wat is zo belangrijk aan SEO en hoe kunnen bedrijven hun SEO verbeteren?

“Over het eerste kan ik kort zijn: SEO is cruciaal voor zichtbaarheid online.

Wat je kunt verbeteren is afhankelijk van de sector, de status van de website op dit moment en het beoogde publiek. Op basis daarvan moet je een analyze doen en kijken naar de verbeterpunten: van GEO tagging, sitemap automation, content vernieuwing, keywords of een combinatie van allen. Hét recept voor succes op Google bestaat niet.”

Hét recept voor succes op Google bestaat niet.

Welke andere mogelijkheden en strategieën zouden bedrijven moeten overwegen om meer verkeer naar hun websites te generen? Welke van deze zouden prioriteit moeten krijgen?

“In de basis komt het neer op goede content en relevantie. Traffic alleen is geen einddoel, maar een weg om er te komen. Alle bedrijven zouden eerst moeten specificeren wat ze willen aanbieden, aan wie en op welke manier. Op deze fundering kun je beginnen met bouwen aan een verbeterde ervaring voor je toekomstige klanten en het genereren van traffic dat relevant is voor jou.”

Waar richt jij je het komende jaar voornamelijk op?

“Ervoor zorgen dat onze website er goed voor staat: het vernieuwen van de content, interne en externe links, on site conversie verhogen, uitrollen in nieuwe landen.”

Camille is één van de sprekers op B2B Online, hét congres voor manufacturers en distributors – gericht op alle uitdagingen van online, eCommerce en digital. Download de agenda van B2B Online hier.

 

Als je meer wilt weten over hoe jij een succesvolle digitale strategie opbouwt, download dan de B2B Online agenda hier om te zien welke sprekers er aanwezig zijn en hoe het event jou verder kan helpen.

b2b online amsterdam 2016 banner

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.