Tags: content marketing, copywriting, short copy
Onlangs heb ik zelf ondervonden bij een campagne hoe belangrijk short copy is. We zochten naar pakkende teksten voor een landingpage om de lezer te verrassen en door de funnel te laten glijden. Maar het werd geen prettig ritje voor de lezen, eerder een hobbelige weg met veel te veel afleidingen. We zijn onze short copy skills gaan afstoffen en bijspijkeren. Onze geleerde lessen deel ik graag.
1. Doelgroep; bijt er in als een krokodil tot je echt weet voor wie je schrijft
Marketeers hebben vaak de arrogantie wel te weten wat de doelgroep wil lezen. Vaak zitten we er naast. We hebben veel productkennis en verwachten dit ook van de doelgroep. We praten jargon (ja, het marketing jargon) en hebben oog voor mooie teksten. Maar, waar smult jouw lezer van? Voor welke type woorden is hij of zij gevoelig? Wat is in het dagelijks leven de worsteling van jouw lezer in zijn of haar werk? En, wat zou deze worsteling in een klap verhelpen?
Als je al een buyer persona hebt opgesteld; pak deze erbij en laat hem niet meer los. Of; ga met een klant zitten. Vertel de klant wat je van plan bent en vraag advies. Hier komen we nog op terug in punt 8.
2. Short Copy = Focus
Houd het klein! Ik betrap mezelf er vaak zat op; teveel in 1 zin proppen. Dan staan er ineens: drie voordelen, de pijn en een gewenste actie in één zin. Werkt niet.
Je kunt beter één benefit kiezen en daar de hele tekst op inzetten. Een landingpage met een actie als doel werkt het best als de tekst glashelder is. Pijn, product, voordeel, oplossing, actie! Effectieve short copy is de ultieme balans tussen de klant enthousiasmeren én concreet zijn.
Deze regel werkt door op de gehele landingspagina. En in het e-book, de whitepaper infographic.
Met teveel informatie gaat de klant zwabberen door de pagina. En dat is jammer want daardoor gaat jouw boodschap verloren.
Een goed voorbeeld van een strakke landingpage met krachtige short copy:
3. Actief taalgebruik
Werk met korte zinnen. Een zin die je twee keer moet lezen vertraagt de hele funnel.
Vermijdt opsommingen in zinnen. Je valt namelijk snel terug op de komma. De komma is een rustpunt in een zin en haalt de activiteit eruit.
Vermijdt overbodige werkwoorden als zullen en worden.
Een voorbeeld:
Met deze machine zal uw productie verhoogd worden met 30% -> De machine verhoogt uw productie met 30%.
4. Ben helder over je doel
Ben vanaf het begin duidelijk over het doel. Wat verwacht je van de lezer? Iets downloaden? Een afspraak inplannen met een expert? Iets bestellen? Als de lezer tijdens het lezen moet nadenken over wat er nu eigenlijk verwacht wordt, is de impact van de pagina minder. Door boven de vouw helder te worden over het doel geef je de hele tekst context.
5. Doe een zuivere belofte
Het zijn eigenlijk de koud-bellen-regeltjes (doen we dat nog?) die ook gelden bij short copy. Om de lezer vanaf de eerste zin beet te pakken, kun je deze formule toepassen:
- Een winstbelofte doen
- Bewijsvoeren
- Nieuwsgierig maken
- Actie
Een fictief voorbeeld;
Onze machines zorgen voor 30% meer productiviteit, gegarandeerd! Klant A, B en C profiteren hier al jaren van. Dit komt door een unieke uitvinding die wij toepassen in de machine. Welke dat is én hoe u daar van profiteert laten we graag aan u zien. Maak een afspraak met onze expert voor een vrijblijvende demo.
Onderstaand voorbeeld heeft een duidelijke belofte inclusief bewijs en het nieuwsgierig maken door het zogenaamde geheim prijs te geven. De lezer krijgt ook direct een oplossing aangedragen en de verwachtte actie is helder; download de guide.
6. Ga meerdere malen met de stofkam door je tekst
Je zult keer op keer door je tekst moeten gaan. Iedere keer vind je weer iets dat strakker kan. Korter. Scherper. Je doet er goed aan om de tekst af en toe naast je neer te leggen. En aan een ander te laten lezen. Er schuilt een gevaar in het blijven schaven; teveel slopen haalt de ziel uit je tekst. Waar die grens ligt? Dat moet de marketeer aanvoelen.
7. Zorg voor het samenspel met beeld en interactiviteit
Beeld + Short Copy + Interactiviteit = User Experience. Door samen op te trekken met de vormgever bij het genereren van je Short Copy kom je tot de ideale mix. Door met beelden en graphics veel te vertellen, kun je je met de Short Copy richten op de essentie. Beeld ondersteunt de tekst. Als beelden, filmpjes, knoppen, formulieren en teksten samenkomen is de ervaring van de lezer optimaal en de kans op conversie het grootst. Bovendien, is het vormgeven van de gehele gebruikerservaring gewoon het allerleukste om te doen!
8. Test je short copy bij klanten!
Betrek je lezer bij het optimalisatieproces. Er is geen betere manier om je short copy te verbeteren. De ongezouten mening van een lezer is goud waard. Is je tekst te wollig? Of juist te direct? Struikelt de lezer over de terminologie? Aanpakken die handel. Heb je alles doorlopen? Dan komt de praktijk. The proof of the pudding is in the eating. Copywriters, experts, marketeers en klanten kunnen allerlei tips en adviezen geven. Uiteindelijk moet de praktijk uitwijzen hoe succesvol je inspanningen zijn. Maar wat een kick geeft het, als je short copy lijdt tot het succes dat je voor ogen hebt!
Heb jij nog tips? Deel ze hier onder.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Ben jij al ingeschreven voor het Digital Content Marketing Congress 2014?
Van 6 tot en met 10 oktober organiseert content marketing specialist Mediaforta het volledig gratis Digital Content Marketing Congress 2014
Contentmarketing en de kunst van continu produceren
Contentmarketing kost nu eenmaal tijd, en zorgt bij veel professionals bovendien voor stress
Interview | De status van Online Marketing in B2B op dit moment
E-commerce optimaliseren? Check deze 8 onmisbare nieuwe spelers in je digitale organisatie
E-commerce optimaliseren? Check deze 5 onmisbare nieuwe spelers in je digitale organisatie
De SEO trends voor 2020 voor B2B bedrijven
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke marketingtechniek. Door middel van SEO wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines.
B2B contentmarketing in beweging: aantoonbaar bijdragen aan de business
B2B content marketing in beweging: aantoonbaar bijdragen aan een betere business
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.