Tags: content marketing, interview
B2B Marketing is in beweging. Meer dan ooit. Veel markten zitten in de lift en maken meer budget vrij voor Online Marketing. Internet groeide in 2015 net als in 2012 en 2013 met ruim 8% en groeit nog steeds. Het aandeel van online steeg tot bijna een derde van de totale netto mediabestedingen. Tegelijkertijd gaan de technische ontwikkelingen razendsnel.
Een ideale combinatie om B2B Marketing naar een hoger niveau te tillen. Dit zien we terug aan investeringen in Marketing Automation, e-commerce en andere technieken. Maar ook in het samenwerken met bureaus en experts. We interviewen Bart Strijker van het snelgroeiende B2B Marketing & Development bureau Jelba over deze ontwikkeling.
Bart, welke ontwikkelingen zie jij op dit moment in de Online Marketing bij jullie doelgroepen?
“Laat ik vooropstellen dat de doelgroepen die wij dagelijks voor onze klanten bereiken nog steeds 100% professionals zijn op zoek naar kapitaalgoederen of professionele verbruiksgoederen. De Online Marketing aanpak is vanuit deze propositie alleen al zeer verschillend. Dat geldt zowel voor onze activiteiten in de markten Industrie, Transport & Logistiek en Bouw. Wij zien dit ook sterk terug in de “customer journeys” van de diverse klanten. Overeenkomstig is wel dat doelgroepen zich steeds later via de digitale kanalen kenbaar maken. De juiste online boodschap op het juiste moment is dus cruciaal en wordt steeds belangrijker. Met de toevoeging van liquid content modules maken wij hierin grote progressie naar meer leads en transacties.”
Voor welke valkuilen zou je B2B marketeers bij bedrijven willen behoeden?
“Staar je niet blind op data en verlies je hier ook niet in. Een mix van gezond boerenverstand, data-analyses, commercieel gevoel en het willen proberen maakt dat je succesvol wordt in marketing. Experts bij Jelba, mijn mede-oprichter en ik worden vaak gevraagd door corporate ondernemingen om presentaties te houden over onze aanpak en methodiek. Ik verbaas mij dan echt over de marketeers. Werkgroepje in, werkgroepje uit en dan misschien een pilot. Ga gewoon aan de slag, begin klein en maak een business case die transparant is op basis van tastbare resultaten. Vandaag de dag wordt het online spel en de knikkers verdeeld tussen de trage en de snelle spelers op het web en niet tussen de grote en kleine spelers. Hier komt bij dat er een hoop marketeers rondlopen die denken dat ze het weten. Dat vind ik gevaarlijk. Je weet het nu, maar je moet ook weten dat het morgen anders kan zijn. Zowel bezoekgedrag als technologie en je marketing aanpak. Speel dus kort op de bal en blijf je verbazen en blijf proberen. Doen is het toverwoord.”
Voor een groot gedeelte is en blijft Online Marketing mensenwerk. Ook al automatiseer je 60%.”
Welke kansen zie jij voor B2B marketeers die wellicht nog onbenut zijn?
“Blijf om je heen kijken en probeer echt te begrijpen. Er zijn zoveel tools en licenties die je kan afnemen. Maar een goede tool maximaal inzetten vergt ook inspanningen van jou als marketeer. Voor een groot gedeelte is en blijft Online Marketing mensenwerk. Ook al automatiseer je 60%.”
De groeiende vraag naar Marketing ondersteuning stopt niet bij de grens. Jullie hebben onlangs een vestiging geopend in België. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
“Daar hebben ze ook een hekel aan uurtje factuurtje. En wij hadden al een aardig klantportfolio. Wij geloven erin dat als je echt iets wilt bereiken in een land dat je dan moet gaan voor een lokale aanpak.”
Meer over Jelba vind je hier: https://jelba.nl/
Skyline afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt!
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt! Start direct en begin met het lezen van dit artikel!
E-commerce optimaliseren? Check deze 8 onmisbare nieuwe spelers in je digitale organisatie
E-commerce optimaliseren? Check deze 5 onmisbare nieuwe spelers in je digitale organisatie
Tips voor de ideale b2b Whitepaper
Een paar tips vanuit mijn ervaring over het opstellen van een goede whitepaper, dat wil zeggen; die leidt tot het gewenste resultaat.
Mascha Borsboom: “Leuk dat LinkedIn, maar gevonden worden via Google is belangrijker”
Mascha Borsboom is Content Specialist bij technisch groothandel Imbema. Ze heeft de b2b marketing van haar bedrijf flink zien veranderen richting content marketing.
Customer experience: belangrijke uitdagingen voor B2B-organisaties
Customer experience, of CX zoals de algemeen aanvaarde afkorting luidt, is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor B2B-organisaties.
B2B marketing trends 2024: de belangrijkste ontwikkelingen
Welke b2b marketing trends komen er op je af in 2023? In dit artikel bespreken we de belangrijkste ontwikkelingen. Lees snel door!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.