Tags: crm, e-mailmarketing
Blog van Hendrik Westerhuis van Spotler voor b2bmarketeers.nl
Ook in de B2B is het al lang bekend: e-mail is het online kanaal met de hoogste ROI. Volgens het Response Rate Report 2017 van de Amerikaanse Data & Marketing Association is de ROI van e-mail met gemiddeld 122% zoân vier keer hoger dan de ROI van social media of direct mail. Voorwaarde is alleen dat je je e-mailmarketing wel goed inricht. Het liefst met gepersonaliseerde en gesegmenteerde mailcampagnes. En -de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment- gaat stukken beter als je je CRM koppelt aan je ESP.
Geen handmatige Excel-imports meer
Stel dat je werkt met Archie, Microsoft Dynamics, FunnelCRM, Salesforce of een ander CRM-pakket en dat je daarnaast gebruikmaakt van een E-mail Service Provider (ESP) -bijvoorbeeld GetResponse of Spotler – waarmee je mailings verstuurt. Je hebt dan twee verschillende systemen waarop contactgegevens worden bijgehouden. Hierdoor moet je regelmatig -handmatig en vaak via Excellijsten- gegevens exporteren en importeren. Dit is foutgevoelig en kost veel tijd.
Wil je tijd besparen en fouten tegengaan, koppel dan beide systemen. Zo ontstaat er een krachtige combinatie die een (near)-realtime synchronisatie van beide systemen mogelijk maakt.
Trigger fantastische e-mailcampagnes
Is de koppeling eenmaal gereed, dan is een hoge ROI uit je e-mailmarketing binnen handbereik. Stel: je salesafdeling zet een vinkje bij âaanmelden nieuwsbriefâ op een klantcontactkaart in je CRM-systeem. Een koppeling maakt het mogelijk dat er automatisch een welkomstcampagne wordt opgestart. En uiteraard: dit geldt ook voor het versturen van e-mails waarin klanten worden uitgenodigd voor events, voor deelname aan enquĂȘtes en waarmee ze bijvoorbeeld white papers en brochures kunnen aanvragen. Altijd handig als je op een beurs of congres staat. Je kunt zo klantgesprekken online âvoortzettenâ met een professionele e-mailcampagne.
En het hoeft niet alleen te gaan om handmatige handelingen van de CRM-gebruiker. Campagnes kunnen ook automatisch getriggerd worden door mutaties in de klantcontactkaarten van je CRM-systeem.
Verrijk je CRM met belangrijke e-maildata
Maar je wilt natuurlijk ook de respons op uitgestuurde formulieren terugzien of de mailhistorie van contacten. Ook dit is allemaal mogelijk met een koppeling.
Alle basale mailstatistieken kunnen worden opgehaald: aantal verzonden mailings, aantal openers, aantal doorklikkers en aantal gebouncete adressen. En soms maakt een koppeling het mogelijk om precies in te zien welke contacten welk type mailing hebben ontvangen, wie wanneer heeft geopend en welke contacten hebben geklikt op trackable links.
Een koppeling maakt het dus mogelijk dat je CRM wordt verrijkt met belangrijke data over het mailgedrag van je contacten.
Tijdige communicatie binnen handbereik
En een verrijkte CRM-database is vooral in de B2B een goudmijn. In de B2B is immers vaker sprake van langdurige aankoop- en beslisprocessen dan in de B2C. Als je hierop aan kan sluiten met mooie leadnurturing e-mailcampagnes, dan maak je veel prospects blij. Met een koppeling zijn marketeers, account- en salesmanagers in staat om op elk gewenst moment triggers vanuit de CRM-software af te laten gaan, waarna er automatisch e-mails worden verstuurd.
Voordelen die niet alleen voor prospects gelden, maar ook voor klanten. Zo kun je klanten attenderen op het aflopen van de garantietermijn van hun product en de mogelijkheid deze termijn te verlengen. Ook hiervoor kun je vanuit je CRM instellen dat -bijvoorbeeld- 18 maanden na aankoop een e-mail wordt verstuurd. Klanten waarderen deze vorm van communicatie enorm en het is uiteraard goed voor je organisatie.
Om nog Ă©Ă©n voorbeeld te noemen: ondersteun bij het gebruik van je producten. Op basis van de contractdatum kun je vanuit je CRM een life cycle campagne triggeren waarin in een serie e-mails wordt uitgelegd hoe het product te gebruiken is. Informatie die de klant goed op weg helpt en die altijd op het juiste moment ontvangt.
Nogmaals: met een koppeling tussen je CRM en je e-mailtool kun je heel gericht op het juiste moment de juiste boodschap naar je klanten en prospects sturen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Bijblijven in de voortdurende technologische ontwikkelingen in CX en CRM
Het technologielandschap voor customer experience (CX) en customer relationship management (CRM) is aan grote veranderingen onderhevig.
Spotler lanceert nieuw product: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1 oplossing!
E-mail marketing specialist Spotler lanceert: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1
Customer Relationship Management: 9 valkuilen en tips om het perfecte CRM-systeem te kiezen
een aantal valkuilen bij het uitrollen van een CRM-strategie en het kiezen van een nieuw CRM-systeem voor jouw organisatie; lees ze hier
B2B marketing trends 2024: de belangrijkste ontwikkelingen
Welke b2b marketing trends komen er op je af in 2023? In dit artikel bespreken we de belangrijkste ontwikkelingen. Lees snel door!
Hoe vergroot ik mijn invloed als ICT-manager?
Simpelweg valt of staat een CRM-systeem bij de begeleiding door de juiste manager. Een ICT-manager is verantwoordelijk voor ICT-vraagstukken
Een CRM-systeem selecteren? Inventariseer, vergelijk en kies! (stappenplan)
Een CRM-systeem kiezen, waar moet je op letten? In dit artikel tips en een concreet stappenplan om het beste CRM pakket te vergelijken voor jouw bedrijf
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.