De B2B Marketeer van vandaag de dag beschikt over heel veel tools. Een van de zaken waar ik altijd mee bezig ben is het organiseren van mijn werk. Als b2b marketeer ben je vaak met veel projecten tegelijk bezig. In mijn geval; Online Marketing, content productie, marketing operatie, begroten, marketing planning, fotografie, events, PR en ga zo maar door. Om hier een overzicht in te houden en efficiënt samen te werken, biedt OneNote mij uitkomst. OneNote zit standaard bij Office 365 en is als webapplicatie en desktop applicatie te gebruiken. Ik ben door veelvuldig gebruik in werk en privé een OneNote enthousiasteling geworden en hoop mede marketeers hiermee te helpen hun werk te organiseren. Een aantal toepassingen van OneNote in deze review voor de B2B marketeer:
1. Projectinformatie & Notulen
One note is opgedeeld in notitieblokken met tabbladen en pagina’s. Het is aan te raden om per project een Note Book (Notitieblok) aan te maken. Zeker als je voornemens bent deze te delen met collega’s waarmee je samen aan een project werkt. OneNote geeft je de mogelijkheid notulen te maken met handige check-list functies. Je kunt ook de vergader-details uit Outlook inlezen zodat je notulen direct de juiste basis-informatie bevatten.
2. Campagne’s schetsen
Misschien denk je regelmatig campagneflows uit. Of heb je een idee voor een landingpage. Of een nieuwsbrief. In OneNote schets je eenvoudig een campagne flow of middelen die je wilt ontwikkelen.
Tip: maak een blad met een aantal standaard tekeningen zoals pijlen, het database icoon, een e-mail symbool etc. Hierdoor hoef je niet voor iedere campagne flow opnieuw alle onderdelen te tekenen. Je kunt ze ook uit PPTX halen (!!).
3. Customer Journey mapping
De tekenfunctie van OneNote kun je ook inzetten om Customer Journeys uit te werken en te delen. En Buyer Persona’s uiteraard! Je kunt gebruikmaken van standaard vormen en lijnen. Je kunt ook putten uit een standaard set aan figuren, iconen en symbolen dat je vooraf klaar zet. Het grote voordeel is dat je een keer een tekening op hoeft te zetten welke je kunt blijven gebruiken in nieuwe OneNote tabbladen of projecten. Andere tools zoals Miro of Milanote zijn hier overigens iets sterker in. Er is echter ook iets voor te zeggen om zoveel mogelijk functies binnen 1 tool te benutten.
4. Campagnemiddelen beoordelen
Stel; je bent bezig met de ontwikkeling van een Direct Mailing. Het eerste ontwerp komt binnen en je hebt feedback op het ontwerp, de foto’s en teksten. Je kunt screenshots, foto’s of uitsnedes van het concept maken en in OneNote voorzien van commentaar. Middels pijltjes, de markeerstift, commentaar blokjes of handgeschreven teksten. Hiermee kun je zeer helder feedback optekenen. Deel vervolgens een screenshot of pdf van de OneNote pagina met de creatieve afdeling.
Ik heb dit met meerdere samenwerkingen ingezet en altijd duidelijke feedback kunnen geven op designs.
5. Ideetjes en snelle notities vastleggen
Met de Windows-N-toetsencombinatie roep je een notitieblaadje op om snel even wat te noteren. Deze notes worden automatisch opgeslagen in OneNote en zijn dus overal op ieder device terug te vinden. Ik gebruik ze vaak als ik kleine overleg heb of als me nieuwe ideetjes te binnen schieten. Of als ik mezelf een schop onder de kont wil geven om nu eindelijk die blogpost af te maken ?.
6. Brainstorm: Keyword Mindmap
OneNote is een veredeld white board en leent zich uitstekend als tool voor brainstormsessies. Bedenk nieuwe ideetjes met je team en leg deze vast in een mindmap. Let op; OneNote is een alleskunner, voor deze en meerdere toepassingen geldt dat er ook best-of-breed oplossingen zijn voor verschillende toepassingen.
7. Contentproductie: blogposts, whitepapers en meer!
Draft blogposts in OneNote. Je kunt er afbeeldingen aan toevoegen en ook hier weer notities bij zetten. Denk aan zaken waar je nog even over na moet denken of er later bij moet zoeken. Voeg ook verwijzingen naar andere posts of bestanden toe. Deze toepassing is voor ieder content type relevant. Dus ook voor whitepapers, infographics of landingpages.
Conclusie
OneNote is een veelzijdige tool om het werk van de Marketeer eenvoudiger te maken. En leuker! Er zijn overigens ook andere tools zoals Evernote die vergelijkbare eigenschappen hebben als OneNote, ook zeker de moeite waard. Waarom ik kies voor OneNote is omdat het een Microsoft product is dat standaard meegeleverd wordt met Office licenties. Bovendien grijpt het goed in elkaar met andere Microsoft producten. Ik ben wel erg benieuwd welke tools andere marketeers gebruiken en welke tips er nog meer zijn voor OneNote?
Meer tooltips om het werk van de marketeer eenvoudiger te maken? Bekijk een overzicht op deze pagina: Marketing Software.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
ActiveCampaign Review 2024, volledige marketing software, vriendelijke prijs!
ActiveCampaign Review, breed inzetbare marketing software inclusief CRM voor een vriendelijke prijs! Bekijk voordelen, nadelen en testresults
Review: AnswerThePublic [free version]
AnswerThePublic 2024 Review: het is een online (web-based) tool die helpt met het in kaart brengen van relevante zoektermen en het genereren van content-ideeën.
Tooltip: Social Media Check
social media check
Wat is een Customer Data Platform en wat heb je er aan?
Wat is een Customer Data Platform en wat heb je er aan? Lees alles over CDP's, het verschil met CRM, de belangrijkste integraties en meer!
Wat zijn de voordelen van document management systemen voor de bouwsector?
Wat zijn de voordelen van document management systemen voor de bouwsector? Lees alles over digitalisering in de bouw en het belang daarvan!
ConvertKit (Kit) Review: e-mailmarketing software voor h2h e-mailmarketing
Check onze review van deze toffe e-mailmarketing software voor creatieve ondernemers. Inclusief tips en alternatieven.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.