Tags: b2b e-commerce
Een case uit de praktijk van Combifit en Tomahawk Digital Marketing
Hoe red je het als groothandel in de bouw, wanneer de markt in jouw branche ongenadig snel verandert? Door een ondernemer met lef en een betrokken online marketingbureau! Vertrouwend op de expertise van Tomahawk Digital Marketing groeide de online omzet van Combifit met 300% en vertienvoudigde het klantenbestand. Dat slaapt âs nachts een stuk rustiger.
Over Combifit Groothandel
Combifit is sinds 1992 leverancier van dichtingsmaterialen en ventilatietechnieken in de Benelux. Ze zijn gestart met een kantoor aan huis en werken inmiddels zoân 12 jaar vanuit een bedrijfspand in Velddriel. Toen Combifit twaalf jaar geleden naar Velddriel verhuisde, hadden ze zes vertegenwoordigers op de weg en leverden ze hun materiaal met eigen transport.
Het business model was eenvoudig en bleek een succes totdat de markt zich verder versnipperde. De samenstelling van MKB bedrijven veranderde en er kwamen steeds meer ZZPâers in de bouw. Klanten kregen meer behoefte aan snellere leveringen, kleinere orders en leveringen rechtstreeks op de bouwplaats. Productinformatie, inzicht in prijzen en de mogelijkheid tot bestellen in de avonduren en het weekend werden een prĂ© voor deze ânieuweâ klantbehoeftes.
Crisis in de bouw
Toen in 2008 de financiële crisis begon, werd de bouw hard geraakt. Een deel van Combifits klanten ging failliet. Er werd minder gebouwd en er waren minder klanten. Daardoor werd de winstmarge steeds kleiner bij gelijkblijvende kosten. Ze hadden nog steeds vier bussen en zes vertegenwoordigers op de weg. De markt had nog steeds behoefte aan een leverancier voor beglazingsmateriaal, maar het verdienmodel werkte niet meer. Er moest wat gebeuren.
Snijden in de kosten
Het was een onzekere periode. Het verdienmodel dat jaren had gewerkt was compleet van slag. GĂ© Kraaij stond voor de moeilijke beslissing om flink te snijden in de kosten. Hij besloot het transport uit te besteden aan een transportbedrijf. De contracten met vertegenwoordigers werden langzaam afgebouwd. Op deze manier kreeg hij het bedrijf gezond, maar de volgende uitdaging doemde zich op: âhoe gaan we onze producten dĂĄn verkopen?â.
Een nieuwe markt
De bouw was inmiddels aan het veranderen en kromp flink in 2009. Â Het werd lastiger om afspraken te maken en door de crisis hadden bedrijven minder personeel in dienst. Daardoor waren er minder grote bedrijven over en kwamen er zzpâers voor in de plaats. Die doelgroep kon Combifit eigenlijk niet goed bedienen. Zzpâers hadden overdag geen tijd voor afspraken. Ook wilden ze âs avonds bestellen, maar dan zat het kantoor van Combifit dicht. De samenstelling van de markt was in een paar jaar tijd enorm versnipperd.
Voor consumenten waren webshops al booming, maar een online platform voor professionals in de bouw was iets compleet nieuws.
24/7 online inzicht
GĂ© besloot dat een online platform de toekomst was om deze nieuwe klantbehoeftes te kunnen vervullen. Voor consumenten waren webshops al booming, maar een online platform voor professionals in de bouw was iets compleet nieuws. Veel mensen waren sceptisch en leveranciers waren twijfelachtig. Toch werd de beslissing gemaakt te investeren in een online platform, met daarbij de nodige sanering binnen Combifit. Toen in 2015 zoon Geke Kraaij zich aansloot was het duidelijk dat hij zich vooral met de nieuwe webshop zou bezighouden.
Het begin van de samenwerking
Tijdens de bouw van de webshop kwamen ze in contact met Roel Linssen, met wie meteen een goede klik was. Als we Roel vragen naar deze periode zegt hij: âIn de tijd dat we met Combifit in contact kwamen, zaten ze in een lastige periode. Ze hadden net de bewonderenswaardige keuze gemaakt om hun bedrijfsvoering om te gooien. We zijn toen eerst gestart met een zoekwoordenanalyse en hebben onderzoek gedaan naar de concurrentiegevoeligheid. Combifit moest behoorlijk investeren, want ook SEO en SEA moesten vanaf nul opgebouwd worden.â
Naast de investering in de webshop betekende dat dus een flinke kostenpost in een onzekere periode. Na livegang van de webshop werd er dan ook reikhalzend uitgekeken naar de eerste bestellingen. Helaas waren de aantallen lager dan verwacht; een grote teleurstelling op dat moment, vooral na alle investeringen. Waren ze dan toch de verkeerde weg ingeslagen? Een goed gesprek zorgde voor de benodigde rust en het vertrouwen om nog even door gaan en niet direct de handdoek in de ring te gooien. Daarna begonnen de resultaten langzaamaan binnen te druppelen.
Ieder jaar 100% groei
âDe afgelopen 2,5 jaar zijn we een nauwe samenwerking aangegaan, die volledig gebaseerd is op wederzijds vertrouwen. En met resultaat, ieder jaar zijn âweâ met 100% gegroeid. Met de webshop spreekt Combifit een bredere doelgroep aan en breidt Combifit zijn producten wekelijks uit. Geke: âGrappig zijn de verschillende manieren waarop onze webshop wordt gebruikt. Zo bellen veel mensen vaak de bestelling door terwijl ze online de producten aan het bekijken zijn. Ze gebruiken de website als een soort catalogus. Wij moeten het echt hebben van de combinatie tussen offline en online contact.â
Van niets naar top drie in Google
âVoor wat betreft de toestroom van organisch verkeer kun je wel zeggen dat we van scratch zijn begonnen met Combifitâ, aldus SEO Marketeer Jelle Hooijman. âBij de start hadden we nog geen enkele toppositie (of ĂŒberhaupt een notering op pagina Ă©Ă©n van de zoekresultaten). Dankzij een goed uitgedachte SEO-strategie hebben we zowel op het gebied van techniek, content als linkbuilding een flinke slag geslagen. Voor de hoogst converterende en high traffic keywords staan we nu op pagina Ă©Ă©n, met top drie noteringen voor keywords als purschuim, glaslatten en compriband. Dat resulteerde in een verdubbeling van het verkeer en een verdriedubbeling van de omzet uit organisch verkeer.â
Combifit heeft de klant altijd op nummer 1 gezet. Toen het nodig was om de hele bedrijfsvoering om te gooien, hebben ze dat gedaan.
Verdubbeling van omzet uit Google Shopping
Combifit haalt ook een groot gedeelte van haar omzet uit Search en Shopping. SEA Marketeer Ido Vunderink legt uit: âDoordat we in Shopping niet op zoekwoordniveau konden bieden, ontwikkelden we een strategie voor Shopping waardoor wĂ©l geoptimaliseerd kon worden op zoekwoordniveau. Hierdoor steeg het aantal conversies vanuit Shopping met bijna 300% en de omzet met ruim 200%.â
De klant voorop
De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van het genereren van verkeer naar de webshop. âInmiddels ligt de focus wat meer op retentie. Klanten zijn trouw en we weten nu op welke klanten we ons moeten richten. Met marketing automation proberen we nog betere service te verlenen en daar te zijn wanneer de klant ons nodig heeftâ, aldus CRM marketeer RenĂ©e Schouten. âCombifit heeft de klant altijd op nummer 1 gezet. Toen het nodig was om de hele bedrijfsvoering om te gooien, hebben ze dat gedaan. Dat zullen ze in de toekomst blijven doen.â
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
4 tips voor een B2B-webshop die de Kerstperiode aan kan
Welke vier zaken moeten sowieso op orde zijn om de piekperiode zo goed mogelijk door te komen met b2b e-commerce?
9x beste b2b e-commerce platform (en zo kies je er Ă©Ă©n)
Op zoek een b2b e-commerce platform voor jouw bedrijf? Bekijk de beste software en ontdek onze tips voor het kiezen van de juiste software.
Datagedreven innoveren binnen B2B e-commerce: growth hacking is het antwoord!
B2B E-commerce: de verborgen kracht van logistiek
Hoe je de klantervaring verbetert, kosten bespaard Ă©n de winst verhoogt door het uitbesteden van de logistiek van jouw b2b e-commerce.
Meer personalisering in B2B e-commerce
Bedrijven brengen volledig gepersonaliseerde in b2b e-commerce aan. Daarmee bieden ze verbeterde online shopping ervaringen voor b2b klanten.
De invloed van B2B e-commerce-software op IT en bedrijfsresultaten
De invloed van B2B e-commerce-software op IT en bedrijfsresultaten. Resultaten van grootschalen e-commerce onderzoek
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.