Tags: schrijven
We zien ze in overvloeden; de infographs of infographics. Een creatieve manier om trends, ontwikkelingen en complexe verbanden weer te geven in een overzicht. Laatst kwam ik iets tegen dat je zou kunnen zien als een leuke variant op de Infograph; de infodoodle.
Wat is een infodoodle of infodoodling?
Een infodoodle is een infographic die is gebasseerd op tekeningen.
In de praktijk zien we vaak infodoodles rondom brainstormsessies, een visuele weergave van campagnes of live registraties van events. Ook in b2b marketing worden infographics en infodoodles steeds vaker ingezet. Juist door het speelse karakter bieden ze de mogelijkheid om complexe processen, producten of diensten verteerbaar weer te geven.
De voordelen van een infodoodle
Zoals aangegeven bieden infodoodles een aantal interessante voordelen voor de content marketeer. We sommen er een aantal op:
- Ze kunnen live worden gemaakt, bijvoorbeeld tijdens events.
Er zijn tekenaars die tijdens evenementen samenvattingen en eventregistraties maken van events. Ze kunnen bijvoorbeeld een samenvatting ‘doodlen’ van de belangrijkste keynote sessies. Ze kunnen ook een totaalbeeld weergeven van een geheel event. Het is niet alleen een leuke eye-catcher tijdens het event maar levert ook interessante content op om na te sturen naar eventgasten of deelnemers die niet hebben deelgenomen.
2. Speels karakter
B2b marketing gaat vaak over specificaties, complexere functionaliteiten of product eigenschappen. Om daar een bepaalde helderheid in te geven worden visuele vertalingen vaak gebruikt. Een infodoodle is daar een mooie vorm voor. Niet alleen kun je er alle kanten mee op (je kunt ze zelfs dynamisch maken met bewegende elementen, een .gif bijvoorbeeld). Door het speelse karakter is het voor de ontvanger prettiger om de content te consumeren.
3. Creatief en onderscheidend
Uitingen zoals infodoodles hebben een creatief, kleurrijk karakter en kunnen zeer onderscheidend zijn. Als alle concurrenten communiceren met grote blokken tekst en foto’s kun je met infodoodles juist onderscheidend communiceren. Ook kun je daar een bepaalde beeldtaal mee ontwikkelen zodat het merk herkenbaar is voor iedereen op basis van de tekenstijl.
Een voorbeeldje van Marketingprofs. Laten we zeggen, een soort gekrabbelde brainstorm. De eerste komen uit de koker van Marketingprofs. Hoe dan ook, deze kwam ik tegen met het oog op B2B uitdagingen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
8 tips voor een overtuigende brochuretekst
Hoe schrijf ik een overtuigende brochuretekst, een brochure is marketing en sales dus ga er zorgvuldig mee om! lees de tips!
B2B Marketing – Steve Minett
B2B Marketing - A radically different approach for business-to-business marketers
Op zoek naar de juiste vertaaldienst
Op zoek naar de juiste vertaaldienst; vertaler, vertaalbureau, google-translate?
De beste reclame is onbetaalde reclame
mond-tot-mond reclame, free publicity
De 3 grote nadelen van bloggen (en de 4 nog grotere voordelen)
bloggen, de nadelen en de voordelen!
Klanten zijn eigenlijk nĂ©t mensen! – Jos Burgers
Klanten zijn net mensen - jos burgers
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.