Wat is evergreen content en wat kun je er mee?
Evergreen Content is inhoud die voor langere termijn relevant blijft. Content waar altijd naar gezocht zal worden. Dit zijn vaak artikelen, video’s of podcasts die duiding geven aan een begrip, onderwerp of thema zoals definities.
Evergreen content zet je op en blijft relevant zonder dat je het hoeft te vernieuwen. Dit is hele waardevolle content om in te zetten in een seo strategie omdat dit type content voor lange termijn van waarde is en bezoekers genereert naar jouw website. Zowel in b2c als in b2b is dit een zeer interessante vorm van content creatie om relevant te zijn voor doelgroepen.
Voorbeelden van evergreen content
Evergreen content is een vorm van content die je vaak ziet bij thought leaders en encyclopedie websites. Wikepedia bijvoorbeeld, staat vol met evergreen content want de artikelen die daar op staan bestaan voornamelijk uit verklaringen van begrippen, systemen ontwikkelingen en gebeurtenissen. Evergreen content kan ook bestaan uit lijsten of product-reviews bijvoorbeeld.
Een ander voorbeeld van evergreen content is deze pagina op deze website: https://www.b2bmarketeers.nl/dmu/. Deze pagina geeft antwoord op de vraag: ‘Wat is een dmu?’ en is al jaren actief en relevant. In de afgelopen jaren heeft deze pagina duizenden bezoekers getrokken en hij blijft dit doen.
Hoe pas je evergreen content toe?
Door veel evergreen content te produceren werk je aan een lange termijn vindbaarheid van je website. Dit type content zit niet voor niets vaak ingebakken in de content marketing strategie. Je biedt goede waarde en zet mooie markeringen neer in jouw vakgebied. Dat betekent dat je werkt aan thought leadership met evergreen content.
Een goede toepassing van evergreen content kan dus een begrippenlijst zijn met uitleg van deze begrippen die passen bij de topics van jouw buyer persona en customer journey. Dit kunnen blogposts zijn maar vaak wordt er gekozen voor statische pagina’s met definities.
Zorg dat de evergreen content volledig en relevant is. Zorg ook de doelgroep (en de zoekmachines!) de content goed kunnen vinden. Als de pagina’s ergens los zweven in je sitemap heb je kans dat de zoekmachines ze als minder belangrijk gaan ranken. Door duidelijke verwijzingen te maken vanuit pagina’s in het menu heb je meer kans op een goede idexering van je pagina’s zodat de zoekmachines ze op een goede manier opnemen in de ranking.
Meer over content marketing