Het Marktaandeel is een deel van de markt dat een bedrijf, merk, product of dienst bereikt. Hierbij kan gekeken worden naar de positie in de markt op basis van geografische, demografische of product afbakening. Vaak wordt marktaandeel aangeduid in de omzet ten opzichte van de totale omzet in de markt of op basis van het aantal verkochte producten. Een doelstelling in de ondernemersstrategie kan zijn; meer marktaandeel verkrijgen met een bestaand product.
Er zijn bedrijven die een groot marktaandeel hebben en daarmee worden gezien als een monopolist. Als een aantal partijen de markt domineren spreekt men van een oligopolie. Andere bedrijven hebben een bepaald specifiek deel van een markt en zijn specialist op een bepaalde nichemarkt.
Er zijn verschillende strategische opties om met marktaandeel om te gaan. Je kunt het marktaandeel vergroten in een bestaande markt met een bestaand product of juist marktaandeel verkrijgen met een nieuw product in een bestaande markt. Deze (en andere mogelijkheden) worden o.a. in beeld gebracht middels de BCG-matrix.