Search Engine Marketing betreft het proces van het beïnvloeden van zoekmachines om de vindbaarheid van websites, producten en/of diensten te verbeteren. Search Engine Marketing wordt in Nederland vaak beschreven als Zoekmachinemarketing.
Zoekmachinemarketing bestaat uit twee deelgebieden: Search Engine Optimalisation (zoekmachine optimalisatie) of SEA (search engine advertising). Seach Engine Optimalisation betreft het optimaliseren van websites in de breedte om beter vindbaar te worden. Onderdelen van SEO zijn; teksten optimaliseren, het inzetten van alt-tags bij afbeeldingen, site structuren optimaliseren of bijvoorbeeld het genereren van backlinks.
In dit SEO artikel lees je hier meer over.
Het andere deelgebied betreft SEA; het inzetten van advertising in zoekmachines. Dit omhelst het proces van het optimaal inzetten van marketingboodschappen en budgetten om een optimale conversie te behalen tegen zo laag mogelijke kosten. De conversie kan bestaan uit kliks naar een landingpage, productpagina waar in ruil voor gegevens iets gedownload kan worden tot aan het daadwerkelijk aanschaffen van producten of diensten.
Search Engine Marketing is dus een verzamelbegrip voor veelgebruikte begrippen in de Online Marketing. Er zijn veel bureau’s en freelancers die diensten aanbieden rondom dit type marketing. Ook is er veel tooling te vinden op dit vlak van Online Marketing.
SEM-Tools
SEM tools richten zich op het verkrijgen van inzichten in de vindbaarheid van websites, de populariteit van keywords of hoe het advertentie-landschap eruit ziet rondom een bepaald product of dienst. Tools als Ubersuggest, Woorank, Ahrefs of SEMrush zijn hier voorbeelden van.