Tags: emailmarketing, review, tooltip
Een ActiveCampaign review staat al een tijdje op mijn lijstje. Dit is een snelgroeiende marketing tool waar ik heel veel over hoor in mijn omgeving. Marketeers zijn vaak enthousiast over deze Marketing Automation, e-mail marketing en CRM tool. Want dat is het; een gebruiksvriendelijke alleskunner tegen een prettige prijs. Lees mijn ActiveCampaign review met updates voor 2025.
ActiveCampaign Review samenvatting
Een korte samenvatting van de hoofdpunten en voordelen van deze tool:
- Het is CRM en Marketing Automation in 1;
- ActiveCampaign is betaalbaar en past goed bij MKB
- Er is veel support beschikbaar
- Als marketeer kun je met ActiveCampaign eenvoudig en snel funnels inrichten: YES!
Achtergrond van ActiveCampaign
In 2003 is ActiveCampaign opgestart en inmiddels (2025) werken er meer dan 525 mensen aan de ontwikkeling, verkoop en service van deze tool. De tools worden wereldwijd verkocht en kennen 130.000 bedrijven die hier gebruik van maken.
ActiveCampaign is wereldwijd actief
Het bedrijf richt zich met hun software op het MKB vanuit kantoren in Chicago, Indianapolis, Sydney en Dublin. Ook al is het het aanbod ideaal voor het MKB, er zijn ook oplossingen voor grotere bedrijven en enterprise organisaties.
De tools die ze bieden bevatten meerdere functionaliteiten zoals Email Marketing, Marketing Automation, CRM, Berichten en Machine Learning.
Prettige software met veel mogelijkheden
Het bedrijf groeit snel omdat ze verschillende zaken heel goed doen zoals; een prettig onboarding proces als je gaat starten met ActiveCampaign. Daarnaast biedt de organisatie een uitgebreide set aan achterliggende documentatie om de sofware zo goed mogelijk tot haar recht te laten komen en om jou als marketing- of salesprofessional te helpen bij het succesvol worden in je werk.
Naast een actieve community zijn er ook externe consultants die bedrijven helpen bij het optimaal inzetten van ActiveCampaign. De belangrijkste troef lijkt toch te zijn; de combinatie van e-mail marketing, marketing automation en CRM, inzetbaar voor klein en groot bedrijf.
Op deze, en meer onderdelen van de ActiveCampaign diensten zullen we later in deze review verder inzoomen.
Setup van de tool
Als je kiest voor de gratis trial (klik hier als je niet kunt wachten) doorloop je in een paar stappen een setup. Dit gaat simpel en vliegensvlug. ActiveCampaign geeft hier een uitstekende customer experience waardoor je snel aan de slag kunt met het bouwen van geautomatiseerde marketing campagnes.
De tool is in te richten zonder hulp van technische consultants of marketing consultants. Als er een hoop data overgezet moet worden of er complexere wensen zijn met betrekking tot de automatisering zijn er bureau’s en consultants die hier bij kunnen ondersteunen.
Waarom CRM, e-mailmarketing en Marketing Automation in 1?
Wat ActiveCampaign goed heeft gezien is de crossover van Sales en Marketing. De combinatie van CRM, e-mailmarketing en Marketing Automation is logisch. We leggen het uit:
E-mailmarketing
De markt van e-mailmarketing tools is aan het verzadigen en een aantal bekende namen hebben flink terrein gepakt. Tools als Mailchimp zijn populair maar als je kijkt naar de prijs/waarde-verhouding die ActiveCampaign levert in vergelijking met een partij als Mailchimp komt ActiveCampaign erg goed uit de verf.
Niet alleen biedt dit programma een breed scala aan functies die Mailchimp ook biedt, het kan nog veel meer.
Marketing Automation
Ook op het domein van Marketing Automation laat ActiveCampaign zien dat een volledige, krachtige Marketing Automation tool niet duur hoeft te zijn…en niet ingewikkeld! HubSpot of Marketo zijn veel duurder en bieden (afhankelijk van de wensen van de gebruiker!) niet altijd heel veel meer toegevoegde waarde.
CRM
Dan is er ook nog de CRM-functionaliteit van ActiveCampaign. Een prima kaartenbak met verkoopkansen-beheer om als MKB-bedrijf mee uit de voeten te kunnen. Kleinere tools zoals FunnelCRM of PipeDrive bieden op dat vlak meer. De kracht schuilt echter in de combinatie van CRM, Marketing Automation en een e-mail marketing machine. En daar komt ActiveCampaign met een zeer sterk verhaal, voor een aantrekkelijke prijs.
Klik hier en probeer ActiveCampaign gratis
Marketing Automation
De kracht van ActiveCampaign is: Marketing Automation. Dit zit goed in elkaar en biedt de mogelijkheid om marketing activiteiten automatisch te laten verlopen in een aantal clicks.
Een voorbeeld van Marketing Automation in ActiveCampaign:
Je zet een whitepaper download campagne op waarbij bezoekers in ruil voor een aantal gegevens de download ontvangen. Deze bestaat uit:
- een formulier op de website,
- een mail met de whitepaper,
- een vervolgmail en
- een actie in CRM.
Via een visuele weergave van een automation flow kun je hier de campagne in elkaar slepen. Niet alleen formulieren en e-mails, maar ook acties vanuit het CRM-deel kunnen hier gebruikt worden, zoals het aanmaken van een actie in CRM.
De visuele weergave in combinatie met de drag & drop functie werken zeer prettig waardoor het instellen van dit soort campagnes een redelijk eenvoudig proces is.
CRM in ActiveCampaign
Voor deze ActiveCampaign review maken we een verkoopkans aan van een digitaal softwareproduct. We kunnen er een waarde op ingeven en een verwachte orderdatum. Verkoopkansen toevoegen gaat heel soepel. Als er contactgegevens ontbreken kun je ze bij het aanmaken van de verkoopkans invoeren zonder de widget te verlaten.
Hiermee geeft ActiveCampaign aan te hebben gekeken naar de gebruikerswensen want de scherm over scherm benadering van veel pakketten is in dit soort gevallen erg irritant.
Net als andere elementen kunnen ook onderdelen uit de CRM module gebruikt worden om toe te voegen aan Marketing Automation flows. Dat is een gave optie!
In de breedte is de CRM-oplossing binnen ActiveCampaign goed maar hij is niet te vergelijken met hardcore CRM systemen. Voor uitgebreide CRM functionaliteit kunnen gebruikers beter kiezen voor een los CRM-systeem en deze integreren met ActiveCampaign.
Klik hier en probeer ActiveCampaign gratis
Formulieren
Om websitebezoekers te converteren naar leads kun je formulieren aanmaken en inzetten. Deze formulieren klik je eenvoudig in elkaar met een visuele form-editor. Omdat de formulieren in ActiveCampaign opgezet worden kun je de formulierdata ook direct in de tool gebruiken voor vervolgacties. De data komt dus direct in het systeem terecht. In deze video een korte demo van de formulier-optie, speciaal voor deze ActiveCampaign Review.
E-mails opstellen
Het opstellen van de e-mail gaat zoals bij andere tools. Je doorloopt een aantal stappen en komt uiteindelijk in een edit-modus waar je op basis van blokken mails kunt opstellen en content kunt toevoegen. Er kunnen standaard templates gebruikt worden uit de bibliotheek en ik vind die persoonlijk wat summier. Ook had ik hier wat meer business-templates verwacht voor b2b mails.
ActiveCampaign biedt overigens nog meer templates aan vanuit een shop en je kunt eindeloos experimenteren met de editor. Deze werkt ook weer met een drap & drop systeem. ActiveCampaign voegt daar handigheidjes aan toe. Een voorbeeld waar ik per ongeluk achter kwam tijdens het maken van deze ActiveCampaign review; per blok kun je aangeven of de content ook zichtbaar moet zijn op mobiel. Handig!
Klik hier en probeer ActiveCampaign gratis
ActiveCampaign review: Chat en Text messages
Naast de voor de hand liggende hoofdfuncties biedt de software ook andere handige tools zoals chat en text messages. Deze en andere interactiemogelijkheden zorgen voor handige opties om in contact te treden met prospects en klanten. Het maakt ActiveCampaign ook een brede tool waardoor je andere losse tools kunt loslaten. Vooral de integratie van een chatfunctie in de website in combinatie met het automatisch vullen van CRM en het opstarten van automatische e-mails is krachtig.
Analytics & reporting
Zoals bij alle marketing automation en e-mail tools kun je bij ActiveCampaign vertrouwen op gedegen rapportages. Genereer inzichten van performance van campagnes, analyseer e-mails en maak op basis daarvan gefundeerde beslissingen.
Je kunt uitgaan van de rapportagemogelijkheden zoals je kunt verwachten. Voor het e-mail en automation onderdeel bijvoorbeeld, kun je zaken monitoren als:
- aantal geopende e-mails
- aantal bounced e-mails
- aantal clicks
- wie heeft op bepaalde links geklikt
- aantal afmeldingen
Het CRM gedeelte van ActiveCampaign kent typische rapportagemogelijkheden zoals:
- totale orderwaarde van de pipeline
- aantal klanten
- aantal leads
- totale omzet
Het rapportageonderdeel zit dus degelijk in elkaar bij ActiveCampaign.
Klik hier en probeer ActiveCampaign gratis
Integratie tussen ActiveCampaign en andere systemen
Door E-mail marketing en Marketing Automation tools te integreren met andere systemen kunnen interessante voordelen ontstaan. Denk aan het direct integreren van formulieren vanuit de marketingsoftware in de website (CMS) of een directe koppeling tussen een CRM-systeem en de Marketing Software voor het beheer van relatiekaarten op 1 plek in de organisatie. ActiveCampaign heeft dit goed begrepen en verzorgt dit soort integraties via Zapier en eigen apps.
Veel standaard integraties met andere systemen
Voor deze review hebben we de browser uitgezoomd op de app-integratiepagina van ActiveCampaign. Onderstaande screenshot is daar een resultaat van. We konden nog zeker drie van dit soort pagina’s doorscrollen. Dat geeft wel een beeld van het enorme aantal standaard integraties dat er beschikbaar is voor deze tool.
De systemen waar ActiveCampaign actieve integraties mee verzorgd zijn bijvoorbeeld CRM-systemen zoals SalesForce, CMS-systemen zoals Magento, Analytics tools zoals Google Analytics, Formulieren en leadgeneratie tools zoals Click Funnels en Social Media zoals Twitter.
Daarnaast kun je ook koppelingen vinden met:
- Boekhoudsoftware
- Project Management software
- HR-software
- Event management tools
- E-commerce
En vele andere oplossingen.
Gebruiksvriendelijkheid & service
ActiveCampaign heeft een prettige manier van werken. Er wordt veel gebruikgemaakt van drag & drop. Ook kun je kiezen uit standaard templates en vooraf ingestelde flows om sneller campagnes in elkaar te zetten. Tijdens het opstellen van de ActiveCampaign review hebben we door de hele tooling heen geklikt en wat laadtijd vertraging ervaren.
ActiveCampaging Support mogelijkheden
Vanaf de start is er een uitgebreide support-sectie beschikbaar om je op weg te helpen met alle functionaliteiten zoals CRM, Automation of Reporting. Ook helpt de tooling je tijdens het gebruik op weg door in-software-aanwijzingen te geven.
- Je krijgt direct hulp bij het onboarden van deze tool. Deze sectie blijft ook beschikbaar gedurende de tijd dat jij de software gebruikt.
- Vanuit hier navigeer je ook eenvoudig naar de uitgebreide bibiotheek aan hulpbronnen voor inspiratie of hulp
- Ook ben je snel bij meerdere assistentie-opties via de hulp-knop.
Trainingen, FAQ en artikelen
Daarnaast kun je trainingen volgen, vragen stellen via een live chat en support-vragen inleggen. Er is ook een hoop documentatie beschikbaar om je op weg te helpen en de tooling optimaal te gebruiken. Denk aan video’s, artikelen en FAQ’s. Per marketing- of salesdiscipline geeft ActiveCampaign een set aan documentatie om je op weg te helpen. Bijvoorbeeld van zo’n artikel binnen het thema ‘Automation’: Creating an automation walkthrough.
Gratis tools en templates
Naast deze artikelen zijn er ook gratis tools te downloaden. Denk aan een gratis Webinar deck met gratis Webinar templates. Hierin zit alles wat je nodig hebt om een webinar op te zetten en te promoten zoals een checklist en een automation flow met maar liefst 8 vooraf gedefinieerde e-mails om in ActiveCampaign in te zetten rondom de webinar.
ActiveCampaign consultants
Er zijn ook partners zoals Marketing Bureau’s die bedrijven op weg helpen met het inrichten en gebruiken van de tooling. Je kunt als bureau wederverkoper worden en klanten met een door jouw bureau gebrand ActiveCampaign oplossing helpen. Een ActiveCampaign Agency Partner is getraind om klanten goed te helpen met de inzet van de tooling.
Machine learning & AI
Een interessante ontwikkeling in marketing- en sales software is die van machine learning en AI.
Predictive AI
ActiveCampaign zet deze technieken in om inschattingen te maken van een verkoopkans en laat zien hoe waarschijnlijk het is dat een bepaalde lead tot een order gaat leiden. Op basis van dat advies kunnen activiteiten worden aangepast en salesinspanningen worden geprioriseerd.
Ook wordt machine learning door ActiveCampaign ingezet om berichten op de juiste momenten te laten aankomen bij doelgroepen zodat de kans op openen, lezen en doorklikken het grootst is.
Generative AI
ActiveCampaign is ook bezig met functionaliteit rondom het genereren van e-mailonderwerpregels en andere contentontwikkeling.
Een piepkleine disclaimer
Voor deze ActiveCampaign review zijn we niet uitgebreid in deze functionaliteit gedoken. We hebben gekeken vanuit de centrale behoefte van marketeers en vooral in de b2b omgeving zijn andere functies doorgaans van groter belang. Zwaartepunt ligt dan meer op goede e-mail marketing mogelijkheden zoals e-mail templates, gebruiksvriendelijkheid, automation, analyses, list management en connectiviteit.
AI en MachineLearning are taking over SaaS
Neemt niet weg dat de ontwikkelingen van AI en MachineLearning in rap tempo hun weg vinden in SaaS tools om processen verder te automatiseren. Het automatisch verrijken van de database door data vanuit andere bronnen toe te voegen aan de lijsten of CRM omgeving is daar een goed voorbeeld van. AI en Machinelearning zijn in opkomst en here-to-stay!
In dat opzicht is het geruststellend dat ActiveCampaign hier aandacht voor heeft en er bovenop zit.
Klik hier en probeer ActiveCampaign gratis
Prijzen van ActiveCampaign
Vanaf 9,- kun je van een breed pallet aan functionaliteiten van ActiveCampaign gebruikmaken. Het prijsplan ziet er zo uit:
Op basis van prijs per maand (afrekenen voor 1 jaar).
Uitgaande van maximaal 500 contacts in USD.
- Lite: 9,-
- Plus: 49,-
- Professional: 129,-
- Enterprise: 229,-
Als je dit vergelijkt met pakketten als HubSpot (MKBplus en enterprice Marketing Automation en CRM) is ActiveCampaign een koopje. Zet je het af tegen een zzp/mkb e-mailmarketing tool zoals MailChimp is het pakket iets duurder. Voor deze ActiveCampaign review vergelijken we e-mail marketing en marketing automation.
ActiveCampaign biedt meer functionaliteiten op automation en CRM-vlak dan een e-mail marketing pakket als MailChimp. Het is indrukwekkend hoe ActiveCampaign erin slaagt om een uitgebreide, gebruiksvriendelijke tool aan te bieden die voor kleine als grote organisaties geschikt is.
Voor het MKB dat serieus aan de slag gaat met e-mail marketing inclusief Marketing Automation zal ActiveCampaign een uitstekende keuze zijn. Het CRM-gedeelte is daarbij mooi meegenomen maar ik kan me ook voorstellen dat organisaties daar vaak nog een losse oplossing voor kiezen, afhankelijk van de wensen en op welke manier verkoopkansen beheer is verweven in de organisatie.
Klik hier en probeer ActiveCampaign gratis
ActiveCampaign review screenshots
Nog een aantal screenshots van ActiveCampaign om een beetje gevoel te krijgen bij de look & feel van deze tooling.
Voordelen van ActiveCampaign
- Een volledige Marketing Automation, e-mailmarketing en CRM tool in 1 waar veel bedrijven uitstekend mee uit de voeten kunnen.
- Gebruiksvriendelijk en je kunt er direct mee aan de slag. Je hoeft geen ervaren, technische marketing consultant te zijn om met deze tool e-mail marketing campagnes en marketing automation campagnes op te stellen.
- Een vriendelijk prijsmodel voor een brede doelgroep. Zowel zzp’ers als enterprise doelgroepen kunnen met deze tool uit de voeten (afhankelijk van de marketing wensen uiteraard).
Nadelen van ActiveCampaign
- Bij het rondklikken voor deze ActiveCampaign review liepen we af en toe tegen performance issue’s aan; laadtijd! Het is een SaaS-product waar af en toe veel aan gevraagd wordt. Dat kan af en toe ten kosten gaan van de snelheid.
- De tool is volledig en daar schuilt ook een gevaar. Vooral op het gebied van CRM is ActiveCampaign niet te vergelijken met volledige CRM-oplossingen.
Het gebruik van ActiveCampaign in Nederland
Met grote internationale tools is het altijd de vraag of er voldoende ondersteuning is voor landen zoals Nederland. De tool kent een Nederlandse vertaling zodat je ActiveCampaign in Nederland kunt gebruiken. De vertalingen zijn af en toe wat vreemd zoals ‘beheer scores’.
Ook valt het op dat de vertaling oppervlakkig is. Dat wil zeggen; als je een niveau dieper gaat en doorklikt op ‘automatiseringen’ er Engelstalige voorbeelden weergegeven worden. Niet alles is dus vertaald in het Nederlands. Dat zie je ook terug bij de support-sectie van ActiveCampaign Nederland.
Nu is het zo dat er een heel partnernetwerk is in Nederland ter ondersteuning van ActiveCampaign-klanten. De partners hebben meer content in het Nederlands beschikbaar om ActiveCampaign-klanten goed te kunnen helpen.
Performance ActiveCampaign Nederland
Als het gaat om gebruikersgemak en performance is er niets af te dingen op de tool. Het werkt prima voor Nederlandse gebruikers en de afleverkracht van e-mails bijvoorbeeld is goed.
Mijn persoonlijke ervaring met ActiveCampaign
Voor mijn eigen e-mailist (www.b2bmarketeers.nl) heb ik een lange tijd ActiveCampaign gebruikt. Er is niet zoveel op af te dingen. Het enige nadeel dat ik persoonlijk ondervond is dat het ‘overkill’ is voor een (toen nog) klein nieuwsbriefje waar verder geen omzetbelang achter zat. Als je af en toe een nieuwsbriefje stuurt naar een groepje abonnees zouden andere tools wellicht interessanter kunnen zijn. Dan heb ik het puur over de prijs. Een laagdrempeligere optie zoals Mailerlite is dan toegankelijker qua prijs en gebruiksgemak.
Voor klanten echter, zou ik ActiveCampaign vaak wel adviseren. Zeker als ze bezig zijn met het instellen van opvolg-e-mails, e-commerce e-mails, leadnurturing en andere marketing automation activiteiten. Ik heb bij meerdere klanten in verschillende branches gezien hoe ze met deze tool hun marketing razendsnel optimaliseerden. Belangrijke note: het gaat natuurlijk ook om het idee achter de e-mails en de rijkdom van de content. Een tool is slechts een tool.
Mijn persoonlijke ervaring met deze tool is dus goed. De prijs/waardeverhouding is voor bedrijven waar e-mail een belangrijke rol speelt absoluut aantrekkelijk!
Eindoordeel ActiveCampaign
Vooral op het e-mail marketing en automation stuk ben ik onder de indruk en kun je een serieuze marketingmachine inrichten met deze tooling. Het is ook tof dat er een CRM-optie in zit, geïntegreerd met de rest. Als CRM niet voldoet, er is een sterke samenwerking met SalesForce dus als je daar mee werkt, zit je gebakken.
De omgeving van ActiveCampaign, dus de tools, artikelen en community bieden ook veel voordelen. En, het feit dat er lokaal consultants te vinden zijn is ook een voordeel voor minder technische bedrijven of organisaties die alles uit de tooling willen halen en de complexere campagnes willen opzetten.
Oke, dus…..?
Inmiddels heb ik al veel tools gezien en test maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was toen ik ActiveCampaign onder ogen kreeg en aan mijn review begon. De tool is in een paar klikken ready to go, voelt goed aan en is vrij snel te doorgronden. Het is vooral een hele interessante prijsstelling voor de waarde die je er voor krijgt.
….het eindoordeel van deze ActiveCampaign review is zeer positief!
Klik hier en probeer ActiveCampaign gratis
Lees ook:
– Salesforce review: terechte marktleider?
– Mailerlite review: een heel goed laternatief
– ConvertKit review: e-mail marketing software met automation power
– Pipedrive review: onderscheidende en gebruiksvriendelijke CRM software
– De Beste CRM software voor ZZP en MBK met tips en reviews
– Wat is ActiveCampaign
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
ConvertKit (Kit) Review: e-mailmarketing software voor h2h e-mailmarketing
Check onze review van deze toffe e-mailmarketing software voor creatieve ondernemers. Inclusief tips en alternatieven.
Spotler lanceert nieuw product: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1 oplossing!
E-mail marketing specialist Spotler lanceert: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1
Funnel CRM: een frisse wind in het CRM landschap (review)
Een voorbeeld van een CRM-systeem is Funnel CRM; een kleurrijke gebruiksvriendelijke tool voor MKB en ZZP'ers. (een review)
Wat is een Customer Data Platform en wat heb je er aan?
Wat is een Customer Data Platform en wat heb je er aan? Lees alles over CDP's, het verschil met CRM, de belangrijkste integraties en meer!
Waar let je als marketeer op bij een zakelijk telefoonabonnement?
Waar let je als b2b-marketeer op bij een zakelijk telefoonabonnement?
Test de snelheid van je website
test de snelheid van je website met deze tools: GTmetrix en Google pagespeed. En 5 tips voor snellere websites
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.