Tags: AI
Nu de hele marketingwereld kijkt naar Chat GPT én Bard (Google) zijn er legio andere AI-tools die ook meer aandacht krijgen. En terecht. Tools die het werk van de professional eenvoudiger maken krijgen altijd de aandacht. In de hele hype rondom AI-tools voor marketing kwam ik Midjourney tegen. Een AI-engine binnen Discord waarmee je op basis van prompts AI afbeeldingen kunt genereren. Een AI-plaatjesmaker dus. Gaat dit zorgen voor een verandering in hoe wij marketeers omgaan met beeldmateriaal voor onze websites, advertenties, brochures, whitepapers en product-sheets?
Dat onderzoek ik in dit artikel.
(gepubliceerd februari 2023. Van updates voorzien juni 2024)
Beeldmateriaal en b2b marketing
De afgelopen 20 jaar is b2b marketing steeds verder verschoven van features-communicatie naar beleving-communicatie. Waar we in het verleden op beurzen stonden met productinformatie-hand-outs vol met product-specificaties, zien we nu een andere vorm. B2b marketing speelt in op emotie en voordelen en is steeds beter in staat communicatie aan te passen op doelgroepen én leden uit de DMU.
Het buyer persona-denken heeft bijgedragen aan het opzetten van maatwerk-communicatie. Online mogelijkheden bieden zelfs mogelijkheden voor aangepaste boodschappen per individu. De tone-of-voice wordt beter aangepast op de doelgroepen.
Kijk bijvoorbeeld naar b2b-merk Mailchimp: dit merk heeft het inspelen op de belevingswereld van de prospect en klant tot een kunst verheven.
Naast dit soort art-achtige creaties zien we sowieso een toename aan creatviteit in het gebruik van beeldmateriaal in b2b marketing. De meeste b2b-merken zoeken manieren om content aan te kleden door foto’s, video’s en graphics toe te voegen. Door infographics, gelikte PowerPoint slide decks en strak geproduceerde foto’s probeert de b2b marketeer de aandacht te krijgen en vast te houden.
Stockfoto’s als ideale escape
Daarnaast is er uiteraard ook de ‘stock’-route die wij marketeers kunnen bewandelen. Soms heb je gewoon een afbeelding nodig om de tekst ‘te breken’. Zelf afbeeldingen produceren (foto’s of graphics) kan een kostbaar en tijdrovend proces zijn. Stockfoto’s bieden uitkomst.
Kwaliteit & match van stock
Ook met stock-beelden kun je hele geslaagde uitingen maken die aansluiten bij je merk, bij de doelgroep én waarvan de som der delen meer waard is dan de delen op zich. Oftewel; de afbeelding voegt echt iets toe aan de content. Simpel gezegd; ‘praatje – plaatje’.
De afbeelding sluit aan bij de tekst en voegt iets toe in de beleving of de vereenvoudiging van de boodschap. Of andersom; de tekst geeft meer duiding aan de afbeelding (grafieken bijvoorbeeld).
Toen waren er AI afbeeldingen 😵💫
B2b marketeers zijn massaal gaan wennen aan de inzet van stock-fotografie. Het comfortabele bad van services zoals shutterstock bieden uitkomst als de druk oploopt en er nog snel ergens beeld bij moet. Logisch ook; een zoekopdracht en je kunt kiezen uit hoge kwaliteit afbeeldingen met een prima of zelfs hele hoge productiewaarde.
Vaak echter, heb je iets in je hoofd en kun je het nét niet vinden.
Nu kunnen we afbeeldingen genereren naar wens
Toch maar zelf produceren? Lang niet altijd mogelijk binnen tijd en budget. Hier spelen AI image creators geweldig op in. Tools als Midjourney geven je de mogelijkheid om je wensen in te geven en precies die afbeelding te genereren. Ik heb deze tool voor je getest op een aantal veelvoorkomende b2b-marketing-afbeeldingen.
“Just how much AI is too much in B2B marketing is a machine learning spectacle that will play out in 2023 and likely never stop being refined.” — Lane R. Ellis @toprank
AI afbeeldingen & b2b marketing: de test
Ik heb keek voor dit experiement naar een aantal typische afbeeldingen in b2b marketing land. Midjourney
1. Evenement-beelden
Voor de communicatie rondom webinars, live events of hybride-events word vaak beeldmateriaal ingezet. Foto’s van eerdere events zijn niet altijd voor handen of bruikbaar. Dan grijpen wij b2b marketeers vaak terug op stock-beelden. We hebben AI-tool Midjourney gevraagd om event-foto’s. In dit geval voor de promotie van een tradeshow én van een online event.
2. Vergaderen & samenwerken
Een andere categorie afbeeldingen die we vaak zien in b2b marketing is die van samenwerkende collega’s en gesprekken met klanten. Vooral in de bureauwereld zien we er veel van. Met een aantal simpele opdrachten kwam ik tot deze resultaten.
3. Ilustraties
Naast foto’s zijn wij b2b marketing professionals ook gek op illustraties. ‘Toffe graphics’ zoals we ze welleens noemen in een briefing. Een aantal voorbeelden:
4. Hand shake
Als we toch aan het handenschudden zijn; de deal foto kan niet ontbreken uit deze lijst. Vaak zien we dit type foto terug bij contact-pagina’s of call-to-action blokken met een contactverzoek.
5. Brainstorm-afbeelding
Marketingbureau’s die strategie-sessies, SEO-sessies of andere workshops verkopen, hebben vaak een whiteboard-achtig beeld op de website staan. Het liefst uit een eigen sessie. Heb je die niet voor handen? Zou AI het dan voor je kunnen genereren? Ik heb een poging gewaagd:
6. Advertenties
Of het nu gaat om een bladvullende advertentie in een vakmagazine of een online advertentie op een website of op LinkedIn: AI kan jouw ads genereren! Althans, je kunt een poging wagen. Natuurlijk missen we hier eigenlijk alles (logo, brandkleuren, boodschap) maar het kan op z’n minst een mooi voorbeeld zijn als briefing. We moeten ook even een paar jaar vooruit kijken. Dan zit deze tooling natuurlijk gewoon in jouw Canva-account verwerkt en maakt Canva nog eenvoudiger ads voor jouw merk op basis van jouw input.
7. Mock-up devices
Speciaal voor de SaaS-bedrijven, app-bouwers en website bureau’s: de mock-up! Midjourney genereert probleemloos templates voor jouw mock-ups op basis van fictieve devices.
8. Sfeerbeelden content algemeen
Soms heb je een aantal afbeeldingen nodig ter ondersteuning van een whitepaper, blogpost of landingpage. Dit kunnen knipogen zijn naar het onderwerp (schaakbord bij strategie), hints naar de branche of jouw producten. Ook hier blijkt Midjourney relevante afbeeldingen voor te kunnen genereren. Een aantal voorbeelden:
Eenvoudige .SVG afbeeldingen
Als je een tool als ChatGPT gebruikt kun je ook .SVG-afbeeldingen laten genereren. Dit zijn afbeeldingen die volledig bestaan uit code en door de browser weergegeven worden als afbeelding. Het voordeel hiervan: ze zijn super efficient (klein qua bestandsformaat) en zitten dus niet in de weg van laadtijd. Het nadeel: de mogelijkheden zijn beperkt; verder dan eenvoudige afbeeldingen zoals schema’s en iconen zou ik op dit moment niet gaan.
Hoe pak je dit aan? Je kunt zelf een prompt schrijven en deze vraag stellen aan ChatGPT. Bijvoorbeeld: “Maak een schema van de customer journey met deze vier fases en geef iedere fase een kleur. Zorg dat ze verbonden zijn met een lijn etc.”
Je kunt echter ook een afbeelding uploaden ter inspiratie en daarin verwijzen in de prompt. Als de code is gegenereerd plak je deze in de html van je pagina en hoppa: de afbeelding staat. Je kunt er uiteraard nog zelf zaken in aanpassen. Een aantal voorbeelden:
Customer Experience Management map
Sitemap
Quardrant
Mindjourney review
Onze bevindingen na een week intensief werken met Midjourney sommen we voor je op.
#1 Handen en gezichten zijn lastig
De software is uitstekend in staat om gedetailleerde portretten te genereren op basis van de juiste input. Als er echter meerdere personen worden geplaatst in een scene zien we regelmatig grote onregelmatigheden in handen en gezichten. De tekenaars onder ons weten dit ook; handen en gezichten zijn complex om goed in beeld te brengen. AI-tools hebben hier blijkbaar ook moeite mee. Jammer want een vervormd gezicht kan je hele afbeelding verpesten.
Dit is een bekend punt bij Midjourney en na een aantal updates al een stuk verbeterd in versie 5.
#2 Creativiteit is de enige beperking
Als je eenmaal begint aan het ingeven van opdrachten kun je jezelf erop betrappen dat het steeds gekker wordt. Het is letterlijk en figuurlijk fantastisch wat er bijna real-time gebeurd als je een vraag stelt aan deze tool. Je kunt heel veel genereren. De enige beperking is: jouw fantasie. Daar hoort wel een kleine voetnoot bij. Je kunt deze tool geen agressieve of schokkende opdrachten geven. Als het woord ‘bloederig’ voorkomt in je vraag, weigert de bot jouw AI-afbeelding te maken.
#3 De juiste prompts invoeren
Een schilder heeft de juiste technieken nodig om het beeld neer te kunnen zetten dat in zijn of haar hoofd zit. Dit is niet anders bij de marketeer die een AI-beeld gaat genereren. Beschik jij over de juiste kennis van dit soort tools om het beste resultaat te bereiken? De vraag die je stelt bepaalt de uitkomst. Er zijn veel variabelen die je kunt beïnvloeden. Denk aan:
- het gewicht van bepaalde woorden; wat is belangrijk voor jouw afbeelding en wat is minder van belang
- de stijl die je zoekt
- de belichting van het onderwerp
#4 Teksten verwerken in de afbeeldingen is niet te doen
Het was erg lastig om teksten in te voeren en terug te laten komen in de afbeeldingen. Toch jammer: het ontwerpen van logo’s of webdesigns is daarmee een stuk lastiger.
#5 Onvoorspelbaar
Het is geweldig verrassend om te zien waar de tool mee komt als je een opdracht geeft. Het is tegelijkertijd knap lastig om precies dat beeld te genereren waar je naar op zoek bent. Ook is het moeilijk om in detail te itereren op een beeld.
Toepassingen voor AI afbeeldingen
We zien dagelijks nieuwe tools en toepassingen ontstaan van kunstmatige intelligentie en afbeeldingen. Een aantal toepassingen zien we nu al volop gebruikt worden:
a) Vervanging van stockfoto’s
In dit artikel hebben we laten zien dat we met kunstmatige intelligentie-afbeeldingen redelijk in de buurt kunnen komen van de huidige stockfoto’s voor b2b marketing. We zijn er nog niet helemaal maar we zien al bedrijven die AI-beelden inzetten, waar ze voorheen stockbeelden gebruikten.
b) Briefings maken
Als we even bij de b2b marketing toepassingen blijven: AI beeldgeneratoren bieden de perfecte tool voor het maken van briefings. Maak jouw schetsen om fotografen en grafisch ontwerpers te briefen. Heb je bijvoorbeeld een idee voor een infographic? Je kunt ver komen via tools als Canva of Visme. Je kunt ook een ontwerp vragen aan jouw favorite AI-tool en die als ontwerpvoorbeeld bespreken met je designer.
c) Inspiratie voor fotografen en ontwerpers
Over een eigen productie heb je de volledige controle. Fotografen en ontwerpers kunnen AI-tools gebruiken om inspiratie op te doen voor hun eigen ontwerpen.
d) Productfotografie
Via kunstmatige intelligentie worden er geweldige toepassingen ontwikkeld om eenvoudig producten op andere achtergronden te plotten. Of op basis van een enkele productfoto een complete productfotosessie te genereren. Productfotografie voor catalogie en webshops gaat drastisch veranderen.
e) Modefotografie
Modefotografie is al drastisch aan het veranderen: er zijn geweldige AI-fotomodel generatoren die fictieve maar levensechte fotomodellen maken. Deze kun je jouw garderobe laten showen op de webshop, in advertenties en folders. Je bespaart daarmee op fotoshootkosten, dure modellen kosten en hebt controle over de maten. Lalaland.ai is een van de innovatoren op dit vlak.
f) Kunst!
We zien geweldige experimenten op dit moment met tools als Midjourney om AI-kunst te produceren. Er gaat een wereld voor je open als je (bijna) alles wat je kunt verzinnen in beeld kunt omzetten. Er zijn prachtige voorbeelden van kunstwerken die via kunstmatige instelligentie gemaakt worden. Ook te gebruiken voor de ontwikkeling van games bijvoorbeeld! Maar ook inzetbaar voor advertenties of website-development.
g) Foto’s vegroten & verbeteren
Een van de snelstgroeiende AI-tools op dit moment zijn de image-verbeteraars. Je vergroot de foto en poetst een foto op tot een verbeterde versie. Gewoon: uploaden – wachten – downloaden – klaar. Een voorbeeld van zo’n tool is: avc.ai.
Spannende ontwikkeling
Deze ontwikkeling is ontzettend spannend. Dat probleem met die gezichten en handen? Peanuts; wordt wel opgelost. Mijn inschatting is dat deze tools een groot verschil gaan maken in de manier waarop b2b marketeers omgaan met beeldmateriaal voor hun uitingen. Fotogroothandelaren zoals Shutterstock zijn al bezig met het invoeren van AI-foto generators in hun oplossing.
Fotografen en grafisch ontwerpers zullen vragen krijgen van klanten over deze ontwikkelingen. Net als copywriters iets moeten met tools zoals Chat GPT.
Toekomst van kunstmatige intelligentie en beeldmateriaal
Als we vijf of tien jaar verder in de toekomst kijken, kunnen we er vanuit gaan, zijn alle kinderziektes verdwenen zijn. De toepassingen van AI-zitten verweven in alle tools die je nu kent rondom fotografie en ontwerp. We gaan nieuwe tools zien ongetwijfeld ook creatieve toepassingen in websites en apps.
Welke toepassing verwacht jij van AI-image generators?
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Is de hardware van jouw marketingafdeling op orde voor de AI, VR en video sneltrein?
Tof die AI, VR en video trends, maar hoe faciliteer ik mijn afdeling daarvoor? Wat heb je nodig om de nieuwe trends technisch te ondersteunen
Waarom spraakgestuurde apparaten je customer journey transformeren
Technologieën zoals spraakgestuurde apparaten beïnvloeden organisaties disruptief, en dit heeft invloed op alle aspecten van je merk.
De b2b marketeer als dirigent van Artificial Intelligence
Artificial intelligence in B2B zweeft door de business en krijgt langzaam voetjes aan de grond. Hoe staat het nu met de ontwikkelingen van AI in Nederland?
Wat is Gemini (Bard)? Het antwoord van Google op ChatGPT
Bard (nu Gemini) is de AI-tool van google gebaseerd op LaMDA. Geïntroduceerd in de zoekmachine en over andere toepassingen. Het antwoord op ChatGPT.
Wat is Chatbot AI?
Chatbot AI is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van een lerend vermogen (artificial intelligence) gesprekken voert met bezoekers
EMERCE B2B Digital: Go or No-Go?
EMERCE B2B Digital: Go or No-Go? Een verslag van de editie in 2023 over funnels, AI, sales & marketing en meer!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.