Tags: AI
Het duurde nog best lang: ChatGPT schudde de wereld op en Google bleef stil. Pas maanden na lancering komt er een antwoord. Zal het een gehaaste actie zijn of is dit perfecte timing? Hoe dan ook: de wapenwedloop is begonnen. De strijd om AI-tools is losgebarsten. Zal Google’s Gemini (Bard)de engine van (o.a.) Microsoft over blazen?
Eerste publicatie van dit bericht 7 februari 2023. Update 5 april 2024
Wat is Gemini (voorheen Bard)?
Bard is de kunstmatige intelligentie machine van Google op basis van het LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). De AI-engine van Google is daardoor op basis van geschreven of gesproken vraagstelling te benaderen. Vergelijkbaar met tools zoals ChatGPT. Onlangs heeft Google Bard omgevormd naar Gemini, de centrale AI-oplossing van Google.
Bard: de eerste up-to-date AI-engine?
Een ding kunnen we wel verwachten: de AI-machine van Google is ‘up-to-date’. Dat laten willen ze duidelijk laten zien met hun voorbeeld in het persbericht over de telescoop (gelanceerd in 2021).
Dit zegt ChatGPT over James Webb:
The James Webb Space Telescope (JWST) is a next-generation space observatory that is set to succeed the Hubble Space Telescope.
Google laat dus spierballen💪 zien en claimed up-to-date resultaten te presenteren vanuit de nieuwe AI engine Bard (nu dus Gemini).
Gemini + Zoekmachine = concurrentievoordeel
De kracht van Gemini is de integratie in de huidige zoekmachine van Google en andere tools uit hun stapel.
Statement van Google (vrij vertaald):
“Binnenkort zul je AI-functies in de zoekmachine gaan zien die complexe zaken zal omvormen tot hapklare brokjes zodat het beter te begrijpen is en we meer kunnen leren van het web, of dat nu het zoeken is naar aanvullende perspectieven, zoals blogs van mensen die zowel piano als gitaar spelen, of dieper in wilt gaan op een gerelateerd onderwerp.“
Hieruit blijkt de suggestie dat contentgedreven websites relevant blijven en een centrale functie hebben in de combinatie Gemini – Zoekmachine. Dat zou in mijn ogen ook een goede propositie zijn. En een antwoord op de gebreken van ChatGPT:
- de informatie is mager, niet diepgaand
- de informatie rammelt soms, is niet te fact-checken via de tool zelf
- je kunt niet doorklikken om meer informatie te lezen over het onderwerp
- je mist de bronvermelding!
Google verdient bakken met geld door deze missie na te streven:
“to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”
Deze tool past natuurlijk prima bij die missie. En bij de ontwikkelingen die we wereldwijd al jaren zien: een enorme toename van online informatie. Big Data is niet voor niets een term die regelmatig over de tafel vliegt bij board meetings.
Er is duidelijk markt voor oplossingen rondom het verzamelen, ordenen, begrijpen, verwerken en toepassen van de groeiende stapel data.
AI gedreven search als betaalde service?
In april 2024 publiceerde Financial Times (en Times) een artikel waarin Google zou aangeven dat er een betaalde service wordt overwogen. Het betreft een mogelijk abonnement op de service van de AI gedreven zoekmachine. Google claimt dat er geen intenties zijn om het advertentiemodel binnen de zoekmachine los te laten maar er lijkt toch een verschuiving gaande.
Gemini vs ChatGPT (Google vs Microsoft): de race naar de top
Dat concurrentievoordeel van Google (de combinatie zoekmachine én Gemini is echter in te halen. Microsoft is al een BING-integratie aan het uitrollen met ChatGPT. Ook heeft ChatGPT voorsprong omdat ze een enorme bak test-data hebben. De nieuwe versie van ChatGPT zal uiteraard ook meer up-to-date resulaten kunnen presenteren.
De stijd zal gewonnen worden op:
- gebruiksvriendelijkheid
- integraties met andere tools
- toegankelijkheid van de API
- de scherpte van de resultaten
- hoe handig de informatie te gebruiken is
Wie de strijd gaat winnen? Het is mij een raadsel. Het verdienmodel van Google is anders als dat van Microsoft. Het is interessant om te zien hoe die drijfveren de productmarktcombinaties gaan beïnvloeden van deze partijen. Daarnaast kunnen we ook verwachten dat andere spelers in deze markt gaan stappen.
What a time to be alive
Wij als marketeers en ondernemers worden hier geconfronteerd met een hele bak aan nieuwe mogelijkheden. Het is geweldig en soms overweldigend tegelijkertijd. Hoeveel AI-gestuurde functies gaan we zien in CRM-software bijvoorbeeld? Een automatische e-mail flow, geschreven door kunstmatige intelligentie is geen gekke gedachte. Wat dacht je van SEO en de veranderingen in dat vakgebied met de komst van dit soort tools? We zien nu al complete marketingplannen, keyword-onderzoeken en tekstproducties plaatsvinden via AI.
Laten we het ook niet groter maken dan het is en vooral focus houden op: tevreden klanten. Als we daar nieuwe tools voor in handen krijgen, alleen maar mooi!
Ondertussen kunnen we de popcorn erbij pakken en kijken hoe deze clash of giants zich gaat ontvouwen.
Lees ook:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Waarom Voice Search essentieel is voor jouw online strategie
Is de hardware van jouw marketingafdeling op orde voor de AI, VR en video sneltrein?
Tof die AI, VR en video trends, maar hoe faciliteer ik mijn afdeling daarvoor? Wat heb je nodig om de nieuwe trends technisch te ondersteunen
De b2b marketeer als dirigent van Artificial Intelligence
Artificial intelligence in B2B zweeft door de business en krijgt langzaam voetjes aan de grond. Hoe staat het nu met de ontwikkelingen van AI in Nederland?
Waarom spraakgestuurde apparaten je customer journey transformeren
Technologieën zoals spraakgestuurde apparaten beïnvloeden organisaties disruptief, en dit heeft invloed op alle aspecten van je merk.
De grootste online marketing trends van 2023
Dit zijn grootste online marketing trends van 2023. We weten dat AI en Google steeds slimmer worden – daar liggen kansen voor voorsprong!
Data Mixologist Steve Kemish: “Marketing Data Is a Culture, Not a Project”
Interview: with Data Mixologist Steve Kemish: "Marketing Data Is a Culture, Not a Project"
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.