Tags: AI, voice search
Voice search is een begrip dat je de laatste tijd ongetwijfeld een paar keer hebt gehoord. Misschien heb je wel een aantal artikelen gelezen over voice search. Maar wat is het nou precies? En wat doen voice search gebruikers precies? Moet jij ook iets met voice search gaan doen? En hoe belangrijk is voice search voor B2B bedrijven? Allemaal uitstekende vragen die ik in dit artikel zal beantwoorden.
Wat is Voice Search
Wanneer je het Engelse begrip voice search naar het nederlands vertaalt kom je uit op iets als: “Zoeken met je stem”. En dat is ook precies wat voice search is. Het zoeken door iets te zeggen in plaats van het traditionele zoeken door middel van een (digitaal) toetsenbord. Bij het traditionele zoeken maak je meestal gebruik van een zoekmachine zoals Google of Bing.
Digitale assistenten
Voice search doet dat op een hele andere manier. Je praat namelijk tegen een digitale assistent. De digitale assistent analyseert jouw zoekopdracht of commando en geeft een passend antwoord of doet een passende actie. Er zijn meerdere digitale assistenten zoals Siri, Amazon Alexa, Bixby en Google Home.
Een simpel voorbeeld:
Je bent op zoek naar een goede koptelefoon. Vervolgens pak je je telefoon en stel je Siri de volgende vraag: “Welke koptelefoons hebben het beste geluid?”.
Siri hoort dit en geeft vervolgens antwoord op jouw vraag. Bijvoorbeeld door het laten zien van een artikel dat aantoont welke koptelefoons een prima audiokwaliteit hebben.
Waarom Voice Search zo belangrijk is
Het aantal mensen dat gebruik maakt van digitale assistent groeit enorm snel. Er wordt verwacht dat in 2020 zo’n 50% van alle zoekopdrachten via voice gedaan zal worden. Er worden steeds meer smart speakers aangeschaft. Steeds meer mensen maken gebruik van de ingebouwde digitale assistenten in hun mobiele telefoons én bedrijven blijven innoveren waardoor bijvoorbeeld auto’s ook een digitale assistent krijgen.
Omdat er steeds meer manieren zijn om voice search te gebruiken moeten er ook passende oplossingen gevonden worden om voice search te gaan gebruiken in jouw online strategie.
Zoekresultaten bij Voice Search
Voice search werkt totaal anders dan de zoekmachines die je op je computer of mobiele telefoon gebruikt. De zoekresultaten in zoekmachines zoals Google zijn te beĂŻnvloeden door linkbuilding en het optimaliseren van de pagina waar je op gevonden wilt worden.
Bij voice search is het veel moeilijker om die zoekresultaten te beïnvloeden. De digitale assistenten bepalen grotendeels zelf wat ze laten zien. Daarnaast verschillen de zoekresultaten tussen de digitale assistenten onderling. Zo krijg je met dezelfde zoekopdracht op Siri andere antwoorden als op Amazon Alexa. Sommige zoekopdrachten werken dan ook niet zo goed op digitale assistenten. Bijvoorbeeld wanneer iemand zoekende is naar producten zoals:
- Kleding
- Meubels
- Designproducten
Bij de bovenstaande producten wil je eigenlijk een beeld hebben voordat je iets gaat aanschaffen. Voice search zal dus niet voor elk bedrijf een belangrijke rol spelen in het aantal verkopen.
Hoe belangrijk Voice Search is voor B2B bedrijven
Echter werkt dat bij de meeste B2B bedrijven een stuk anders. De doelgroep van B2B bedrijven zoekt over het algemeen niet naar specifieke producten, maar juist naar bepaalde diensten. Denk bijvoorbeeld aan een B2B bedrijf dat hosting services aanbiedt. Wanneer mensen op zoek zijn naar hosting services en dit doen door middel van traditionele zoekmachines, gaat dit een stuk anders dan wanneer ze zoeken met een digitale assistent.
Niet alleen zullen de zoekopdrachten veranderen, maar ook de vindbaarheid is een stuk anders ten opzichte van traditionele zoekmachines. Er zijn gelukkig een aantal dingen die je alvast kunt doen om jouw voice search vindbaarheid te verbeteren.
Zoekwoorden
Net zoals bij traditionele zoekmachines spelen zoekwoorden een gigantische rol. Hoe hoger het zoekvolume van een zoekwoord, hoe belangrijker het is. Toch werkt dit bij voice search net een stukje anders. Mensen zullen namelijk niet dezelfde zoekopdrachten gebruiken als op traditionele zoekmachines. Er zullen uitgebreide en specifieke zoekopdrachten zijn, dus wees voorbereid. Die uitgebreide en specifieke zoekopdrachten worden ook wel long-tail zoekopdrachten genoemd. Long-tail zoekopdrachten bestaan uit 3 of meer zoekwoorden.
Een flinke brainstorm over welke zoekwoorden B2B doelgroepen zullen gebruiken op voice search kan zeker geen kwaad.
Daarnaast is er een speciale tool die je kunt gebruiken om long-tail zoekopdrachten mee te vinden, Long Tail Pro. Het is een prima tool waarmee je waardevolle zoekwoorden kunt vinden.
Mobile first
Bij voice search is mobile first nog een stapje belangrijker. Bijna alle zoekopdrachten op voice search worden namelijk via een mobiel gedaan. Zorg er daarom voor dat jouw website een goede mobiele versie heeft. Je kunt de pagina snelheid optimaliseren door grote afbeeldingen te verkleinen, het design moet responsive zijn en alles moet natuurlijk goed leesbaar zijn op mobiel.
Featured snippets
Wanneer een featured snippet wordt ingevuld voor een zoekopdracht, lezen de digitale assistenten het fragment en de bron hardop voor. Dit is een enorme stimulans voor merkherkenning en autoriteit, aangezien Google in wezen Ă©Ă©n bedrijf als expert verklaart. Wat voice search betreft, is “positie nul” de nieuwe pagina Ă©Ă©n. Zorg er dus voor dat je vindbaar bent door middel van featured snippets.
Pagina’s die vragen beantwoordenÂ
Bij de traditionele manier van zoeken worden de zoekopdrachten handmatig ingetypt. Vervolgens krijg je dan een aantal resultaten te zien, op basis van die resultaten maak je de keuze om op een website te klikken. Echter geven digitale assistenten zelf een antwoord, op basis van hun algoritme bepalen ze welk antwoord het beste is, en die krijg jij vervolgens te zien.
Het is daarom belangrijk om SEO toe te passen en pagina’s te hebben die veel voorkomende vragen in jouw branche beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan een F.A.Q. pagina, of zelfs losse pagina’s voor vragen met veel zoekvolume.
Pagina’s die antwoorden geven op vragen, zullen ook sneller door digitale assistenten gebruikt worden als resultaat. Sommige digitale assistenten geven slechts enkele resultaten, dus het is enorm belangrijk om dit soort pagina’s aan te maken. Hoe waardevoller je content, hoe beter je gevonden zult worden.
Voice API toevoegen
Verder kan een Voice API een enorme boost geven in vindbaarheid op digitale assistenten. Een voice API is een geautomatiseerde robot die er voor zorgt dat de audio geconverteerd kan worden naar tekst. Dit betekent dat wanneer jouw bezoekers voice search gebruiken om te zoeken naar een bepaald product in jouw webshop, de API dit kan omzetten naar tekst. Dit zorgt ervoor dat alles soepel verloopt.
Denk bijvoorbeeld aan de Google Cloud API.
Alternatieven zoals Microsoft’s Bing Speech API zijn ook populair. Toch is de Google Cloud API veruit de meest populairste. Zo is de Google Cloud Speech-to-text API heel erg geschikt voor voice search. Overweeg dus om dit toe te voegen.
Ik hoop dat je na het lezen van deze blog gelijk aan de slag kan met het implementeren van de tips. Wil je meer weten over voice search en voice control? Wil je nog meer leren over voice search? Klik dan hier om alle voice search artikelen van Klik Proces te lezen. We hebben kort geleden een groot voice search onderzoek gedaan, dus is er is genoeg om te lezen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het optimaliseren van jouw website of webshop.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Is de hardware van jouw marketingafdeling op orde voor de AI, VR en video sneltrein?
Tof die AI, VR en video trends, maar hoe faciliteer ik mijn afdeling daarvoor? Wat heb je nodig om de nieuwe trends technisch te ondersteunen
De b2b marketeer als dirigent van Artificial Intelligence
Artificial intelligence in B2B zweeft door de business en krijgt langzaam voetjes aan de grond. Hoe staat het nu met de ontwikkelingen van AI in Nederland?
De grootste online marketing trends van 2023
Dit zijn grootste online marketing trends van 2023. We weten dat AI en Google steeds slimmer worden – daar liggen kansen voor voorsprong!
Wat is Chatbot AI?
Chatbot AI is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van een lerend vermogen (artificial intelligence) gesprekken voert met bezoekers
AI in marketing: de complete gids voor 2024
AI in marketing: de complete gids voor 2024: of het nu gaat om copywriting, design of plannenmarkerij: AI is op z'n minst een hulpmiddel.
Data Mixologist Steve Kemish: “Marketing Data Is a Culture, Not a Project”
Interview: with Data Mixologist Steve Kemish: "Marketing Data Is a Culture, Not a Project"
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.