Wat kun je doen om de concurrentie voor te blijven met content marketing? Met deze drie content marketing tips kun je een mooie sprong zetten. Zet ze structureel in en je zult snel groei gaan zien 🤗.
We nemen een aantal concrete acties met je door om toe te passen op bestaande en nieuwe content zodat jij weer een verbeterslag maakt met jouw content marketing. Je kunt ze toepassen op landing pages, info content, blogposts, deepdive artikelen of zelfs youtube transcripties onder je video’s.
Het doel is; het verbeteren van de vindbaarheid van de content door slimme technieken toe te passen die relatief eenvoudig te implementeren zijn.
1. Werk met Customer Journey Analytics
Gebruik tools zoals Google Analytics, Tableau, PowerBi of andere data-tools om meer inzicht te verkrijgen in de customer journey van jouw doelgroep. Jouw analyse-tools geven je een berg aan informatie waar je van kunt leren zonder dat je concreet iets hoeft uit te vragen bij de doelgroep. Kijk niet alleen naar het aantal bezoekers van bepaalde artikelen maar ga een paar stappen verder en duik in de volgende inzichten:
Pagina’s met een lange ‘time on site’ en een lage bounce ratio.
Kijk in je tools naar de pagina’s waar mensen lang op kijken. Analyseer vervolgens waarom deze pagina’s zo lang bekeken worden en pas deze lessen toe op je andere content. Zijn dit soort pagina’s kort of lang? Bevatten ze video of audio-fragmenten? Zijn ze voorzien van interessante infopgraphics?
Een lage bounce-ratio en een lange time-on-site kunnen ook te maken hebben met de pagina structuur, de pagina-titel, de subkoppen, opsommingen of andere structuur-toepassingen die een pagina interessanter maken.
Het gaat er om dat je er een duik in neemt, er van leert en deze zaken gaat toepassen op andere (toekomstige) content.
2. Focus op de pagina titel voor meer clicks
De paginatitel en de meta-omschrijving vormen het uithangbord voor jouw artikel. Als jouw pagina boven komt drijven in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines is het zonde als er vervolgens niet of weinig op geklikt wordt. die vertoond worden in de zoekresultaten en vervolgens relatief gezien veel clicks ontvangen, worden als relevanter gezien door de zoekmachine algoritmes. Dat kan weer bijdragen aan een hogere ranking in de zoekmachines.
Er zijn manieren om deze clickratio (van SERP tot websitebezoek) te verhogen. Een daarvan is het aanbieden van een goed doordachte paginatitel.
Er is een aantal tips voor het maken van goede en aantrekkelijke paginatitels:
- Bij het opbouwen van de paginatitel is het belangrijk om de belangrijkste keywords te benoemen, het liefst vooraan in de titel. Wat vooraan staat, is belangrijk.
- Ben origineel; kijk naar de concurrenten en maak een titel die daar duidelijk onderscheidend in is.
- Maak nieuwsgierig maar vertel wel wat je aanbiedt; ben duidelijk in wat de lezer kan verwachten. Ga jij 8 tools naast elkaar zetten die jouw lezer helpen bij projectmatig werken? Benoem dit dan ook in de titel.
- Gebruik duidelijke woorden die een aangetoonde aantrekkingskracht hebben zoals: de beste…., waarom…., hoe je…., wat je kunt doen om…, xyz tips om, Met deze tips hoef je nooit meer….
3. Schrijf voor twee doelgroepen; jouw lezer en het algoritme.
Je schrijft op de eerste plaats voor de doelgroep; altijd. Goed gestructureerde artikelen met een perfecte zoekmachine-opbouw zullen niet veel opleveren als ze niet interessant zijn of geen waardevolle content bevatten. Goede inhoudelijke artikelen die niet zo goed geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines zullen echter wel impact maken.
De algoritmes van de zoekmachines worden steeds beter in het onderscheiden van goede en slechte content, ook als er niet zoveel SEO-activiteiten op zijn toegepast. Dat wil niet zeggen dat je de algoritmes niet een handje kunt helpen.
Deze content marketing tip kun je daarom altijd in je achterhoofd houden bij het opzetten van jouw content marketing strategie:
Schrijf altijd voor de doelgroep én voor het algoritme.
- Kwaliteit en originaliteit
Zorg voor kwalitatieve content gebaseerd op ervaringen, onderzoek of een hele interessante standpunten. Als die basis op orde is, is de rest een stuk eenvoudiger. Maak content die de doelgroep helpt bij en bijvoorbeeld een vraag beantwoordt, problemen oplost, inspiratie biedt of entertaint. Daarmee heb je ook de grootste kans op het bieden van originele aantrekkelijke content die onderscheidend is. - Structuur voor lezer en zoekmachines
Een goede structuur helpt de lezer en de zoekmachine. Doelgroepgericht schrijven en SEO gaan vaak hand in hand. Een aantrekkelijke structuur voor de lezer is vaak ook een goede structuur voor zoekmachines. Deze concrete tips kunnen je helpen bij het structureren van je test.
– werk met korte alinea’s
– wissel korte en lange zinnen af
– zorg voor voldoende heldere koppen
– gebruik bullets en numerieke opsommingen
– voeg afbeeldingen, video’s en andere content toe om de tekst te ‘breken’ en verrijken
Content marketing tips: samengevat
Dus; zorg voor inzicht in de interessegebieden van jouw lezer, verhoog het aantal bezoekers met klikvriendelijke paginatitels en biedt originele contant aan via doordachte structuren. Met deze tips kun je direct een boost geven aan jouw contentinspanningen zonder al te veel investeringen te doen.
Lees voor meer tips over contentmarketing deze artikelen:
- content marketing tactieken voor meer traffic
- hoe je meer gratis bereik genereert voor jouw blog
- kleurrijke seo met content marketing confetti
Foto door Startup Stock Photos via Pexels
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.