4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren

door Marcel Nanning | Last Updated:   5 juni 2020

Een goede samenwerking tussen marketing en sales kan bijdragen aan een verhoging van de nieuwe business. Door de krachten van marketing en sales samen te voegen ontstaan er nieuwe kansen. Uit onderzoek van Marketo and ReachForce blijkt dat sales tot 80% van de marketing leads negeert.

Dit is niet bij ieder bedrijf zo hoog maar het illustreert wel een veelvoorkomend probleem. Er liggen dus kansen in een betere samenwerking tussen marketing en sales. Om dit te ondersteunen zijn er interessante tools die sales en marketing gezamenlijk in kunnen zetten. We nemen er een aantal door in dit artikel. Happy smarketing!

4 Tools waarmee sales en marketing samen activiteiten inzetten en meer omzet kunnen realiseren!

1. Website bezoeker identificatie software

Weet jij welke bedrijven jouw website bezoeken? En, welke pagina’s ze bekijken? Lead identificatie tools of website bezoeker identificatie software helpt je om inzichtelijk te maken welke prospects, leads en klanten jouw website bezoeken. Hier kunnen marketing en sales direct hun voordeel mee doen. Je ziet namelijk precies wie er jouw online showroom bezoekt.

Als je bijvoorbeeld een mooie salesactie hebt gedaan richting een bepaalde branche kun je via dit type tooling precies zien welke bedrijven er op basis van die actie ook overgaan tot het bezoeken van jouw website en welke specifieke pagina’s ze bezoeken. Bekijken ze een prijzen-pagina? Dan weet je dat dit prospects kunnen zijn om op een andere manier te benaderen in je vervolgacties dan prospects die naar referentieverhalen kijken.

Er kunnen interessante prospect of leadlijsten uit deze software komen waar je als marketing en sales hyper target campagnes op kunt richten.

Deze tools geven waardevolle inzichten aan marketing en sales. Zo kun je zien welke content goed scoort in welke fase van de Customer Journey van jouw doelgroep. Ook kun je je database gegevens in CRM hiermee aanvullen voor een completer klantbeeld.

Daarnaast is het een interessant hulpmiddel bij de inzet van Account Based Marketing acties, waar marketing en sales doorgaans ook samen in optrekken.

Voorbeelden van website identificatie software of lead identificatie tools zijn:

? OnlineSucces

? Leadfeeder

 

2. Offerte software

Een offerte is een document dat in veel verkoopprocessen dient als een key-element om tot een sale te komen. Gebruik offerte software om jouw offerte als verlengde van jouw marketinguitingen aan de klant voor te leggen. Offerte software geeft marketing de kans om een gelikte offerte op te zetten volgens huisstijl en tone-of-voice waar sales vervolgens de verkoop saus in kan gieten. Daarnaast kun je samen met sales een content bibliotheek opstellen waar de sales professional uit kan putten bij het samenstellen van de offerte.

Hierdoor presenteer je altijd professionele offertes die in lijn zijn met de andere uitingen en jouw scoringskans verhogen. Je maakt ook altijd gebruik van de meest recente content blokken in jouw offertes en voorkomt daarmee het verspreiden van verouderde of onjuiste informatie. Hoe vaak is sales niet in een ongemakkelijke positie terechtgekomen door copy/paste-foutjes in offertes omdat documenten werden opgesteld op basis van eerdere versies voor andere klanten!  

Verschillende offerte software oplossingen geven je ook de mogelijkheid om te analyseren in hoeverre de offerte beken wordt. Daarnaast kun je bepaalde processen van sales ondersteunen met deze tools zoals het ophalen van de handtekening. Ook besparen marketing en sales tijd door de inzet van deze tools en kunnen er snel offertes gegenereerd worden van hoge kwaliteit; klaar voor de handtekening!

Een voorbeeld van offerte software:

? Offorte

3. CRM software

Het hart voor de samenwerking tussen marketing en sales is CRM software. In deze software kunnen interacties met suspects, prospects, leads en klanten worden vastgelegd. De CRM-database is voor zowel marketing als sales een belangrijke asset.

Marketing kan de CRM-database gebruiken om marketingmiddelen te versturen, de CRM database aan te vullen met campagneresultaten en leads te genereren voor sales. Steeds meer CRM oplossingen breiden de functionaliteiten om marketeers te voorzien van hulpmiddelen. Denk aan de toevoeging van een e-mail marketing machine. Als de tools hier niet voor kiezen zijn er vaak wel koppelingen met dit soort systemen beschikbaar.

Sales professionals zijn ook heavy users van CRM en gebruiken de software om leads op te volgen, verkoopkansen bij te houden en hier vervolgens over te rapporteren. Ook kunnen er vaak interacties worden geactiveerd vanuit het CRM-systeem zoals het versturen van een e-mail.

Sales en marketing werken actief samen in CRM bij het uitvoeren van een campagne. Een voorbeeld: Marketing zet een campagne op in CRM en verstuurt een aantal mailings naar een database uit de CRM omgeving. De prospects klikken door op de mail, vullen een formulier in voor meer informatie. Sales ziet in de CRM database wie er geklikt heeft en wie er informatie aanvraagt via het formulier. Er komen automatisch activiteiten bij de juiste sales professionals om deze leads telefonisch op te volgen. Alle interacties worden gelogd en zijn te raadplegen in het dashboard van de campagne. Sales en marketing nemen samen de resultaten van de campagne door en kijken naar:

CRM is een type software die voor zowel sales als marketing van even groot belang zijn. Daarmee is dit een tool die als lijm werkt tussen deze verschillende disciplines.

Voorbeelden van CRM Software zijn:

 

Tip: kijk hier voor Engelstalige CRM reviews.

4. Project management software

De samenwerking tussen marketing en sales kun je ook ondersteunen en bevorderen door de inzet van project management tools. Dit zijn tools die je helpen bij het managen van activiteiten die tot campagnes behoren. Werk bijvoorbeeld samen met sales aan de opzet van een nieuwe whitepaper. Een voorbeeld van een aantal taken die daarbij kunnen horen zijn:

Door samen te werken vanuit een project management tool houd je grip op het ontwikkelproces van middelen en zijn alle betrokken partijen op de hoogte van planning en activiteiten.

Voorbeelden van project management software

? Trello

? Asana

Bekijk ook:
de gratis content marketing project template!

Conclusie

Dat de samenwerking tussen sales en marketing belangrijk is en tot betere resultaten kan leiden is geen nieuws. Er wordt zelfs gesproken over smarketing als het gaat om het beschrijven van sales en marketing afdelingen. Door de juiste tooling in te zetten en de samenwerking te versterken, kun je de effectiviteit van de afdelingen verhogen.

Dit resulteert in een grotere slagkracht en meer business. Tools om beter samen te werken, de markt beter inzichtelijk te maken en te benaderen zijn dus onmisbaar in de sales en marketing gereedschapskist!

Deze tools zijn besproken:

Offerte software:

? Offorte

Projectmanagement software:

? Trello

? Asana

Lead identificatie software:

? OnlineSucces

? Leadfeeder

CRM Software:

? CRM (zie hier een lijst met meerdere CRM systemen)

Bekijk ook:
De beste marketing project management software (met tips & reviews)

Afbeelding: www.shutterstock.com

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.