Tags: content marketing
Content marketing is niet meer weg te denken uit de toolkit van de B2B-marketeer. We zien dat content marketing in iedere fase van de customer journey ingezet wordt. Of het nu gaat om leadgeneratie of het behouden van klanten: de mogelijkheden worden aan alle kanten benut. Ook interessant: de combinatie van paid en content is het experimenteren waard. Denk aan het paid aanjagen van een whitepaper. Om jouw creativiteit te voeden geven we een aantal voorbeelden van content marleting.
Wij geven in dit artikel 8 tips voor slimme en inspirerende B2B content marketing, inclusief voorbeelden.
1. Zorg voor structuur en regelmaat
Het aanbrengen van structuur en regelmaat in de content zorgt voor meer engagement. Het claimen van een specifiek moment, zoals de Whiteboard Friday van Moz, zorgt voor een helder verwachtingspatroon. Het aantal digitale touchpoints en âcontactmomentenâ ligt in de wereld van B2B-marketing hoger dan in de wereld van B2C: het aankoopproces duurt niet alleen langer, maar kenmerkt zich ook door de betrokkenheid van meerdere personen binnen de decision making unit en de noodzaak om (online) vertrouwen op te bouwen. Het is dan wel zaak om de verschillende personaâs goed in beeld te brengen en een helder plan op te stellen hoe structureel deze content geproduceerd kan worden.
Plot jouw content dus op basis van de customer journey van jouw doelgroepen voor rust in de tent Ă©n maximaal resultaat. Voor iedere fase in de journey is content in te zetten. Denk aan een SEO-pagina voor het aantrekken van leads, een playbook om deze te converteren naar SQLâs, customer cases om ze te helpen de stap te maken naar een aankoop en handige blogs met tips om bestaande klanten te binden en behouden.
2. Podcasts: een content marketing voorbeeld voor drukke doelgroepen
Podcasts vervangen steeds vaker de traditionele radio op weg naar de volgende afspraak. Podcasts bieden dan ook een unieke kans om drukke doelgroepen op deze momenten te bereiken. The edge of the web maakt hier slim gebruik van: verschillende experts spreken in de podcasts over de meest uiteenlopende onderwerpen op het gebied van online marketing.
Ook hier speelt het creëren van een heldere verwachting een belangrijke rol: de podcasts van the edge of the web hebben een lengte van ongeveer 45 minuten. Het managen van de verwachtingen zorgt er in dit geval dus ook voor dat voorkomen wordt dat luisteraars onverwachts niet in staat zijn de volledige podcast te luisteren. Kortom: het creëren van heldere verwachtingen gaat verder dan alleen het claimen van een moment.
Podcasts vormen bovendien een geweldige katalisator voor content. Niet alleen kun je content kwijt in de show notes, je kunt podcasts ook omzetten naar blogs, videoâs en social media updates. Andersom werkt het ook: heb je een toffe blogpost over een topic waar veel reacties op komen? Maak er dan ook een podcast over!
3. Customer education
Customer education is inmiddels een beproefde strategie in B2B content marketing. HubSpot is misschien wel het bekendste voorbeeld van deze aanpak. Een content marketing voorbeeld van customer education is te vinden bij de marketing automation-gigant HubSpot.
HubSpot gaat verder dan de (potentiële) klant leren de verschillende tools te gebruiken met de HubSpot Academy. HubSpot Academy maakt niet alleen de kennis van HubSpot en content marketing toegankelijk voor (potentiële) klanten, maar laat door middel van de HubSpot Academy-certificaten ook zien welke professionals kennis hebben van de verschillende tools.
Het versterkt niet alleen het thought leadership van HubSpot als leverancier van software, maar zorgt ook voor meer bereik en merkbekendheid door de vermelding van deze certificaten op LinkedIn.
Content marketin voorbeeld: trainingen
Het aanbieden van de trainingen binnen de HubSpot Academy zorgt bovendien dat de verschillende doelgroepen van HubSpot met relevante content worden bediend: potentiële klanten én individuele professionals kunnen hun kennis uitbreiden en aantonen.
4. Events: de missing link tussen MQLâs en SQLâs
Ook het organiseren van events kan gezien worden als een vorm van content marketing. Zeker in de wereld van business-to-business staat het delen van kennis en informatie centraal in het programma. Het organiseren van events kan marketing qualified leads bovendien helpen omzetten in sales qualified leads. Het event vormt dan een belangrijke stap in de customer journey.
Content marketing voorbeeld van een event
Het creëren van een succesvol zakelijk event kan heel eenvoudig en effectief, zoals Portiva bewijst met Sharing & Sushi. Het organiseren van een event is de perfecte kans om in contact te komen met de doelgroep en op deze manier een solide (zakelijke) relatie op te bouwen.
In tijden van de coronapandemie is het aantal online events sterk gegroeid. Toen we weer uit deze pandemie kropen is de hybride event-variant populair geworden. Nu zien we dat al deze vormen naast elkaar bestaan:
- Online events
- Live events
- Hybride events
Welke variant je ook kiest: er kan enorm veel content rondom events bestaan. Zowel in de aanloop naar het event toe als na het event. Een voorbeeld van event content:
Content voor het event
- Blog vooraf met interview een van de sprekers
- Blog vooraf met trends die aan bod komen tijdens het event
Content tijdens het event
- Live event registratie: online volgen van sessies
- Interviews, samenvattingen en korte vlogs tijdens het event
Content na het event
- Event samenvatting van verschillende lezingen
- Korte videoâs/quotes via social media
5. Branding: maak B2B content marketing âmerk-waardigâ
Shutterstock beschikt als een van de grootste spelers op het gebied van stock photos over de nodige kennis van de industrie en de laatste trends. Shutterstock deelt deze trends met haar doelgroep in de vorm van een âmerk-waardigeâ interactieve blogpost, die de laatste trends in de grafische industrie â gebaseerd op data â (letterlijk) laat zien.
Het artikel is al weer een paar jaartjes oud maar nog steeds een prachtig voorbeeld van content marketing in b2b waarin inhoud en vorm prachtig samenkomen. Het is ook een mooi voorbeeld van B2B Branding.
6. Het centrale thema: emotie
Het is een misverstand dat emoties geen enkele rol spelen in B2B content marketing. Cisco laat met de campagne Bridge to possible zien dat emoties en de kracht van een centraal thema ook in B2B krachtige tools zijn.
Met dit content marketin voorbeeld positioneert dit tech-bedrijf zich in deze campagne als aanbieder van âthe technology that builds bridgesâ. Het centrale thema wordt krachtig doorgevoerd en verder uitgewerkt in de verschillende cases.
7. Co-creatie: samenwerken met experts en industry leaders
Het creëren van voldoende interessante content is een uitdaging. En dat geldt zeker ook voor B2B content marketing. Adobe vroeg diverse experts en industry leaders om hun bijdrage voor Reshaping the customer experience. Het interactieve magazine bestaat uit verschillende key topics, die door verschillende experts worden belicht.
8. Content marketing: online Ă©n offline
The Furrow is hĂ©t klassieke voorbeeld van offline B2B content marketing in de vorm van een magazine. John Deereâs The Furrow werd later ook digitaal beschikbaar, maar het print-magazine bleef razend populair onder de doelgroep. David Jones, publications manager The Furrow, vertelt in een interview met The Content Strategist over de reden voor dit ongekende succes: âTelling stories that folks enjoy reading â and that they can use in their own operations â has been the recipe since the beginningâ.
Het succes van deze aanpak werd onlangs opnieuw bewezen door Cardano. Het magazine IMAGINE is zowel online als offline verkrijgbaar en biedt lezers interessante informatie en inzichten door interviews met verschillende experts.
Het magazine is â ondanks het traditioneel impopulaire onderwerp âpensioenen en geldzakenâ â een succes. En dat succes werd in 2018 bekroond met een Grand Prix Content marketing award (bureau: Reputations Content & Campagnes).
Bonus tip: combineer B2B en B2C
Het slim combineren van B2B en B2C zorgt dat de creatieve webwinkel Etsy bezoekers de nodige shopping-inspiratie biedt Ă©n dat de zakelijke relaties in de spotlights worden gezet. Een goed voorbeeld van een eenvoudige, maar krachtige aanpak die zowel B2B als B2C prima werkt. Het bijkomende voordeel van deze aanpak is dat de uitgelichte producten en verkopers zorgen voor een stuk branding van Etsy als webshop voor creatieve en vintage producten.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Ben jij al ingeschreven voor het Digital Content Marketing Congress 2014?
Van 6 tot en met 10 oktober organiseert content marketing specialist Mediaforta het volledig gratis Digital Content Marketing Congress 2014
Grensverleggende marketing: cruciaal voor internationaal succes
Internationale marketingcampagnes; waar je aan moet denken en waar je op moet letten; vertalen, cultuur, wetten, regelgeving en meer.
âContentmarketing is de lopende band van marketing gewordenâ
Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden: een verslag van marketingprofs.
De drie eerste stappen bij het maken van je eigen website
Als je een nieuwe eigen website wilt, zijn er een aantal belangrijke stappen om te zetten voordat je live kan gaan.
Welke ontwikkelingen bepalen de b2b horizon in 2014?
welke ontwikkelingen zich in 2014 aan gaan dienen aan de horizon van de B2B marketeer.
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.