Tags: b2b, content marketing, event
Schrijven we als B2B marketeers nog steeds het oude medicijn voor, met alle ongewenste bijwerkingen van dien?
Is B2C marketing ‘state of the art’ en B2B marketing suf? Absoluut niet. Toen marketing professional Mark Beekman 6 jaar geleden de overstap maakte van B2C-Alex naar B2B-Graydon verklaarden veel mensen hem voor gek. Alex was de eerste bank die zelfstandig online beleggen mogelijk maakte. “Je gaat van Champions League voetbal naar Eredivisie Korfbal.” Nu, 6 jaar later heeft Mark bij iedereen het tegendeel allang bewezen. Sterker nog: B2B marketing is the next big thing.
Bij veel mensen bestaat (terecht of onterecht) de veronderstelling dat B2B marketingafdelingen zich bezighouden met flyers maken en beurzen bezoeken. De ‘coole’ merken vandaag de dag zijn B2C merken. Maar hier begint verandering in te komen.
“B2B merken hebben steeds vaker waanzinnige marketing” zegt Mark. “Kijk maar eens naar Amerika: de grootste marketing events daar draaien tegenwoordig om B2B marketing. Op het jaarlijkse B2B event ‘The Marketing Nation Summit’ van Marketo in San Francisco sprak Hillary Clinton. Die verwacht je toch eerder op een B2C event.”
De digitale (B2B) toekomst haalt ons in
Mark Beekman is naast Group Marketing Director bij Graydon een gepassioneerde marketeer en ondernemer. Mark en zijn team hebben verschillende B2B marketing nominaties en awards in de wacht gesleept. In 2012 was Mark verantwoordelijk voor de lancering van OpenCompanies, een open platform van Graydon voor toegankelijke financiële, commerciële en sociale media informatie over en van bedrijven in Nederland. Op 30 juni 2015 deelt Mark de digitale B2B marketing successen van Graydon op The Digital Future of B2B.
In de regio Brainport Eindhoven zijn er veel bedrijven in de maak- en high tech industrie die erg succesvol zijn. Maar op het gebied van online marketing en sales zijn veel bedrijven nog erg traditioneel. Mark:
“B2B bedrijven zijn zich denk ik vaak nog onvoldoende bewust van de snelheid van technologische ontwikkelingen. De technologische ontwikkelingen halen ons in. We hebben dit wel in de gaten, maar weten onvoldoende wat we er aan kunnen doen.”
Een nieuw medicijn op de markt
In het artikel ‘Jonge marketeers leven vaak nog in het stenen tijdperk’ beschrijft Mark dat relevante en actuele kennis van het eigen vakgebied vandaag meer dan ooit het fundament is om succesvol te zijn in je baan. Jonge marketeers zijn vaak onvoldoende op de hoogte van de nieuwste marketing inzichten.
Maar niet alleen de jonge marketeers mogen (of moeten) zich hier aangesproken voelen. Ook de gevestigde marketeers bij de gevestigde bedrijven moeten gaan inzien dat de wereld van vandaag er niet meer uitziet als toen zij hun eerste marketing campagne opzetten.
“Een medicus weet dat hij zich continue moet bijscholen om zijn werk goed te blijven doen. Dit is bij marketeers ook nodig. Dit besef, in combinatie met de intrinsieke motivatie is echt een vereiste.”
Schrijven we als B2B marketeers nog steeds het oude medicijn voor, met alle ongewenste bijwerkingen van dien?
Hoeveel levert marketing op?
Mark is er bij Graydon in geslaagd de vraag ‘hoeveel geld geven we uit aan marketing?’ te veranderen in ‘hoeveel heeft marketing opgeleverd?’
Maar hoe deze eerste stappen te zetten als midden-klein bedrijf? Om dit zelf te kunnen doen is het volgens Mark belangrijk constant te werken aan het kenniscomponent. Durf datagedreven doelstellingen onderdeel van je online marketingstrategie te maken, maar voeg je eigen kleur toe door altijd creatief te blijven.
Mark: “Ga flink in jezelf investeren want er is een wereld aan kansen als je met B2B aan de slag gaat. Begin klein als het om de adoptie van technologie gaat.”
Maar: doe het vandaag, want The Digital Future of B2B is hier.
Wil je net als Graydon een slag slaan met digitale marketing?
Op 30 juni aanstaande spreekt Mark Beekman, Group Marketing Director bij Graydon op The Digital Future of B2B.
Wil je leren hoe je zo veel mogelijk kwalitatieve leads uit je online kanalen kunt halen? Hoe je meer rendement kunt behalen met je online marketing en sales activiteiten? Hoe je inzicht in het (online) gedrag van je potentiële klanten kunt verkrijgen? Bezoek dan 30 juni 2015 The Digital Future of B2B, hét event op de High Tech Campus in Eindhoven.
Aanvulling 26-7-2015:
Het event is achter de rug; lees hier het verslag.Â
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Marketing funnel: de ultieme gids over funnels (met compleet stappenplan)
Met een marketing funnel draag je per fase in de customer journey de juiste boodschap uit. âś… Zet je eigen funnel op in 12 stappen via dit artikel.
Is er nog onderscheid tussen B2B en B2C bij online marketing?
Wat is het onderscheid tussen B2B en B2C bij online marketing in e-commerce?
Complete Video Marketing Guide: Alle Ins-and-Outs om te starten! Â
Complete Video Marketing Guide: Alle Ins-and-Outs om te starten! Tips en insights om van jouw video marketing een succes te maken! Lees snel!
Quick wins voor SEO, die vaak worden vergeten
Quick wins voor SEO, die vaak worden vergeten. Met deze tips zet jij de basis voor SEO goed en werk je aan vindbaarheid
Waarom attributie je b2b-marketing aanpak toekomstbestendig maakt
Attributie; niet het meest geliefde onderwerp voor marketeers. Attributie is erg belangrijk voor de meetbaarheid en transparantie van marketing.
Van kennisleider naar marktleider met content marketing
Van kennisleider naar marktleider met content marketing (deel 1); hoe word je thought leader voor meer business
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.