Het jaar is weer ten einde. We kijken terug op een bewogen jaar in Marketingland. Content Marketing en Inbound Marketing hebben meer voet aan de grond gekregen, Marketing Automation staat op de agenda van menig b2b marketeer en de Customer Journey vormt steeds vaker de backbone van marketingstrategieën. We zijn nieuwsgierig naar de verwachtte b2b marketing trends voor 2015 en vroegen het aan een aantal vrienden van de site!
Mark Volder – Marketing Communications, Thermaflex Isolatie bv
Als ik naar het komende jaar kijk verwacht ik meer nadruk op de persoonlijke relatie. Dit komt voort uit een meer klant en marktgerichte oriëntatie die bedrijven gaan hanteren. Daarbij is en wordt het persoonlijke contact belangrijk(er).
Goede en waardevolle content marketing is daarbij belangrijk. Vooral de inzet van video en webinars zal in 2015 toenemen. Budgetten blijven onder druk staan, waardoor de marketeers gedwongen worden meer creativiteit te gebruiken om de beoogde resultaten te kunnen bereiken.
In 2015 zal het gebruik van Social Media geïntegreerd zijn in de communicatiemix. De aandacht voor grote vakbeurzen zal in 2015 afnemen. De tijd dat mensen hele dagen (konden) spenderen aan vakbeurzen is voorbij. Men wil specifieker, sneller en gerichter. Dit geldt voor vakbeurzen, maar ook voor informatie en responstijd op vragen en/of problemen.
Tot slot zal een betere combinatie van online en offline helpen om de aandacht van klanten en relaties te vangen en vast te houden.
______________________________________________________
Bart Waterschoot – Eigenaar, Aangenaam Anders
B2B content krijgt een kwaliteitsinjectie in 2015
Waar we in 2014 zien dat de grote B2B bedrijven rijkere content publiceren zie ik ook nog steeds ontzettend veel bulkcontent voorbij komen. Vaak droge en saaie content die niet uitnodigt om tijd aan te besteden. Ik verwacht dat we in 2015 steeds meer B2B bedrijven zullen zien die met hun content een kwaliteitsslag gaan maken. Infographics, whitepapers en goede filmpjes. Uiteraard gaan we dit ook terug zien op social media.
Ik verwacht dan ook dat LinkedIN als belangrijkste social media kanaal voor B2B sector hier nog verder in zal doorontwikkelen. Anderzijds zal LinkedIN moeten waken dat het niet te veel op Facebook gaat lijken qua vluchtigheid en laagdrempeligheid. Verder ben ik natuurlijk ontzettend benieuwd of Facebook at Work (ja, ja Facebook wil ook een zakelijke graantje meepikken!) voet aan wal zal krijgen bij het bedrijfsleven in Nederland. Vast staat dat 2015 een jaar wordt vol interessante ontwikkelingen!
PS: als je nog een goed B2B voorbeeld zoekt op het gebied van kwalitatieve content, lees dan mijn blog: Breid je contentpalet uit
______________________________________________________
Edwin Vlems – Marketing Communicatie, MCB Nederland
Ik vermoed dat in 2015 de marketeer eindelijk wordt geloofd die in zijn bedrijf tegen dovemansoren riep “We moeten mensen niet meer onderbreken bij wat ze interessant vinden met reclame en zo, maar ZIJN wat ze interessant vinden”.
Ik hoor steeds vaker dat managers het gaan snappen en hun verzet staken tegen bloggen, content marketing en social media.
______________________________________________________
Xavier Dusée, Marketing Manager, GAC Business Solutions
Daar we een 5-tal jaartjes geleden dachten, dit jaar CRM even strak zetten voor een wijnkelder aan prospects, zijn we in 2015 aangekomen op de beslissing om wel of niet een DJi Phantom V3.0 aan te schaffen, om coole video’s toe te voegen aan onze premium content voor onze inbound marketingstrategie. Innovatie op marketingvlak viert als nooit hoogtij, de keuze is reuze en we baden ons als marketeers in een luxe mix aan middelen waar menig marketeer zich in kan verslikken of vergissen. Toch blijft het zo simpel als 123; wat vind de klant belangrijk en soms is het zo simpel als een telefoontje of een teken van aandacht, ik ken jou en ik weet wat jij belangrijk vindt en wat heb je daarvoor nodig uiteindelijk, een drone? 😉
______________________________________________________
Emiel Kanters, Account Director, Webs.nl
De belangrijkste uitdaging voor de b2b marketeer is en blijft het genereren van zoveel mogelijk, goed gekwalificeerde, leads. Om dat voor elkaar te krijgen zien wij een verschuiving van een ééndimensionele aanpak naar methoden die zich richten op de integratie van, op het oog, ongelijksoortige zaken die een rol spelen bij de (online) aankoopbeslissing. Denk aan ratio en emotie. Mens en machine. Push en pull. Ego en eco. Altijd het beste van twee werelden dus. Wat Webs betreft wordt 2015 dan ook het jaar van het hybride model! HubSpot vat het samen in 1 zin:
“In 2014 everyone believed in digital storytelling. In 2015, everyone will believe in human-to-human.”
______________________________________________________
Bea Stanford, Oprichter Best Dutch Brands
Ik denk dat 2015 het jaar wordt waarin B2B-bedrijven zullen beseffen dat het tijd wordt om te beginnen aan een op vertrouwen gebaseerde marketing strategie. Door de toenemende macht van klanten zullen meer en meer bedrijven een nieuwe marketing strategie moeten ontwikkelen die gebaseerd is op het verstrekken van open, eerlijke informatie en advies.
Klanten hebben nu de tools om door de opdringerige boodschappen van marketeers heen te prikken en die hen helpen eigen keuzes te maken. Bedrijven die hun klanten helpen een beslissing te nemen zonder hard-selling zullen de grote winnaars zijn in 2015.
Hier zijn een paar tactieken die u zullen helpen om vertrouwen te creëren:
– Waardevolle content: Nuttige content zorgt voor direct bewijs van uw expertise
– Vergelijkingen: Maken het makkelijker om functies en specificaties te evalueren
– Visualisatie: Demonstreer de diepte van content met goede graphics
– Demo’s: Vertel de content niet alleen, laat het zien.
– Plaats een foto van de oprichter of het team: Geef een menselijk gezicht aan de mensen achter uw bedrijf!
______________________________________________________
Merijn Gelens, freelance Solution Marketeer, Kalisti T&D
De mogelijkheden van content marketing zijn iedereen wel bekend, maar over een definitie van het begrip is zelfs nu nog geen consensus. We hebben beschikking over een uitgebreid en uitdijend pallet aan mediumkeuzes: van blogs en vlogs tot drones. Als dat zo doorgaat krijgt moonvertising wellicht nog een nieuwe kans ;). Veel keuze geeft ruimte om creatief te blijven, maar van groter belang is de voedingsbodem: rijke content. Die moet steunen op kennis en expertise in een bedrijf. Het lostrekken van benodigde informatie was in 2014 niet altijd een sinecure, dat proces vraagt om anders denken en werken binnen de hele organisatie. Hopelijk gaan steeds meer mensen mee in de customer journey. Ambitieuze manieren om potentiële klanten te benaderen zijn interessant, maar inhoud blijft essentieel. Het is niet voor niets de helft van de naam ‘content marketing’. Mijn focus ligt bij tekstproductie, daarom zit er een zekere mate van vooringenomenheid in de voorspelling dat voor 2015 ‘wie schrijft, die blijft’ nog steeds als vaste waarde opgaat. Dat neemt de grote vraag voor het komende jaar niet weg: wie gaan er allemaal met de tekstschrijver mee schrijven? In het antwoord ligt de trend besloten.
______________________________________________________
Kirsten Baane, MARCOM adviseur, Kirsten Baane Marketing & Communicatie
2015 staat in het teken van ‘Verbinden’: connect all the dots
Nu meer dan ooit is het belangrijk om krachten te bundelen. Mensen, organisaties, middelen, producten en marktontwikkelingen, alles zal steeds meer met elkaar moeten samensmelten als één geheel om toekomstbestendig te zijn. Samenwerkingen in onverwachte hoeken zoeken en buiten de bestaande kaders durven treden is mijn advies voor 2015 aan alle B2B marketeers.
______________________________________________________
Marcel Nanning, Campaign Manager GAC Business Solutions & founder b2bmarketeers.nl
2015 zal een bewogen marketingjaar worden; nog meer trends om te volgen, nog meer standpunten om in te nemen en nog meer nieuwe technieken om te onderzoeken. Het zal ook een bewogen jaar worden voor b2b sales. Want met de veranderende rol van de b2b marketeer, verschuift ook die van sales. De b2b marketeer van de toekomst neemt steeds meer salestaken over. Dat wil zeggen; zet een grotere stap in het salesproces en schakelt in sommige gevallen sales volledig uit. Klanten weten leveranciers steeds beter te vinden en zijn goed op de hoogte van producteigenschappen en voordelen. De b2b marketeer draagt hier aan bij en helpt klanten bij het vinden van de juiste leveranciers en beter nog; bij het vinden van oplossingen voor problemen. Traditionele salestechnieken werken niet meer en ook het salesvak lijkt zich opnieuw uit te vinden. Ook hier lijkt ‘inhoud’ het toverwoord.
“HubSpot, Marketo, Eloqua, Act-on en vele andere softwaremerken houden ons een natte droom voor die bestaat uit een doorlopende stroom van super gekwalificeerde leads.”
B2B marketing trends voor 2015; marketing & techniek
Ik zie in mijn matglazen bol ook een jaar waarin nieuwe technische terreinen worden ontgonnen. We gaan massaal b2b filmpjes maken, toch? Welke b2b marketeer gaat bedrijven succesvol helpen bij het opzetten van vlogs? Technische ontginning ook als het gaat om de Marketing Software. Na die van CRM, is er nu een ware strijd gaande om de marketingharten te veroveren én te verleiden tot de aanschaf van Marketing Software abonnementen. HubSpot, Marketo, Eloqua, Act-on en vele andere softwaremerken houden ons een natte droom voor die bestaat een doorlopende stroom van super gekwalificeerde leads. Hoe dit in de praktijk uitpakt, moeten we nog zien, in 2015 gaan we hier meer over horen.
Subtiliteit in Marketing
De trend is inmiddels duidelijk zichtbaar; minder product, meer inhoud. Minder schreeuwen, meer dialoog. Deze trend zien we terug in alle vormen van marketing. Zelfs in die van citymarketing. We waren het afgelopen jaar getuigen van een kleine revolutionaire daad in Europa. In navolging van Sao Paulo stond nu ook de Franse stad Grenoble op tegen tegen schreeuw-marketing door de stad te ontdoen van alle buitenreclames. Wellicht een prestigeproject van de burgervader, maar toch, het blijft een onorthodoxe maatregel. Welke Nederlandse stad volgt?
Minder mat is de glaze bol van de ontwikkelingen rondom b2bmarketeers.nl. Wat ons betreft is die weg glashelder: doorgaan zoals de afgelopen jaren met het brengen van content voor b2b marketeers. We zetten in op meer bloggers, meer interactie en vooral en bovenal; meer inhoud!
Hele fijne dagen en een geweldig 2015!
Marcel.
b2bmarketeers.nl
Afbeelding 2015; www.Shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing. Tips en voorbeelden voor de inzet van verlichting en marketing
Digitale marketing in 2020: de belangrijkste uitdagingen
Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?
De content-sprokkelaar en de meerkoppige draak
De Content-sprokkelaar en de meerkoppige draak
Tips voor short copy die converteert
We zijn onze short copy skills gaan afstoffen en bijspijkeren. Onze geleerde lessen deel ik graag.
10 marketing e-mail types waar je als b2b marketeer niet omheen kunt
Een inspirerende lijst met marketing e-mail berichten die jij als b2b marketeer kunt toevoegen aan jouw gereedschapskist.
De SEO trends voor 2020 voor B2B bedrijven
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke marketingtechniek. Door middel van SEO wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.