Tags: bloggen
Heb je ooit een hardloper horen zeggen dat ie volgend jaar de marathon wil lopen, maar dat ie in de tussentijd met een dure Ferrari over het parcours rijdt, tot ie hard genoeg kan lopen voor de marathon?
Ik niet en ik weet ook zeker dat die hardloper de marathon nooit zal uitlopen. Toch zijn er veel mensen die denken dat ze een vaardigheid vanzelf onder de knie krijgen als ze maar lang genoeg op de achterbank blijven zitten, uitstellen en niks doen.
Jacqueline zou graag meer klanten willen
Neem Jacqueline. Ze is 34, stylist en werkt sinds 3 jaar als zelfstandige. De markt voor stylisten is niet makkelijk, weet ze inmiddels. Ze zou graag wat meer klanten willen. Daarom wil ze bloggen. Zodat ze in contact kan komen en blijven met haar potentiële klanten en haar zichtbaarheid op internet kan vergroten. Goed plan natuurlijk. Alleen…
Jacqueline vindt dat ze nog niet zo geweldig kan schrijven. Ze vindt dat haar teksten niet echt sprankelend en verrassend zijn. En daarom stelt ze het nog even uit.
Tot volgend jaar. Dan gaat ze beginnen met haar blog. “En wat ga je in de tussentijd doen?”, vroeg ik haar. “Ik denk een reclamecampagne of zo. Of misschien een banner op een website”, antwoordde ze. “Kost wel veel geld, maar ik moet toch wat. En als ik volgend jaar met dat blog begin, heb ik die kosten niet meer natuurlijk.”
Jacqueline denkt (net als vele anderen) dat ze op school al heeft leren schrijven
….en dat ze het dus eigenlijk wel moet kunnen. Ze heeft alleen nog geen tijd gehad om te ontdekken waar die vaardigheid zich precies verstopt heeft. Maar zeg nu eens eerlijk: hoeveel stukken, betogen, artikelen moest je toen werkelijk (zelf) schrijven, op school? Vijf? Zes? Als het meezit misschien twee per jaar. Vrij weinig, vind je ook niet?
Behalve schrijven had je op school ook gymnastiek. Enig idee hoeveel mensen daarin succesvol zijn geworden? Alleen diegenen die zijn blijven of gaan trainen. Zo is het ook met schrijven en bloggen. Je moet kilometers maken. Nu zeg je misschien: “Ik heb al vele kilometers gemaakt met ingewikkelde rapporten en andere zakelijk stukken.” Dat is mooi, maar die kilometers tellen eerlijk gezegd niet, sorry. Althans, niet voor 100%.
Behalve schrijven had je op school ook gymnastiek. Enig idee hoeveel mensen daarin succesvol zijn geworden?
Het gaat vooral om kilometers in het genre dat je wilt schrijven. Blogs dus. Want je wilt bloggen. Teksten met een persoonlijke toon, waarmee je lezers, potentiële klanten en geïnteresseerden wilt boeien. Artikelen over je vakgebied die je helpen om klanten te trekken. Die kilometers maak je dus niet door af te wachten. Verwacht niet dat alles wat je schrijft meteen even briljant is. En dat hoeft ook niet. Grote kans dat je eerst een reeks iets minder goede teksten moet schrijven om uiteindelijk tot een geweldige tekst te komen. Maar dat is de enige manier om er te komen en goed te kunnen bloggen.
Wie blogs, artikelen, e-zines, nieuwsbrieven of zelfs tweets wil inzetten om zijn zichtbaarheid op internet te vergroten, moet in de eerste plaats die hardloopschoenen aantrekken en kilometers maken. Ofwel: je pen oppakken en schrijven.
En zoals sporters ook trainers en coaches hebben om hen te begeleiden, zo kun je ook bij het schrijven van je teksten een coach inschakelen. Wie zei dat je het allemaal zelf al moet kunnen en weten?
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De belangrijkste juridische aspecten van het bloggen
Als B2B-marketeer ben je bekend met bloggen. Waar lang niet iedereen mee bekend is, is dat bloggen juridische aspecten heeft. Dit zijn de belangrijkste.
Je hebt een super B2B blog geschreven, hoe laat je dit maximaal renderen?
Je hebt een super B2B blog geschreven, hoe laat je deze maximaal renderen?
Hoe je meer gratis bereik genereert voor jouw blog!
8 manieren om razendsnel meer gratis bereik te genereren met jouw blog. Tips uit de praktijk om jouw blog te laten groeien! Lees verder ->
Geef een boost aan je business met gastbloggen
Wat is gastbloggen en waarom is het een slimme strategie? Leer hoe je gastbloggen inzet als marketingtstrategie
Zakelijk bloggen: het hoe, wat en waarom
Zakelijk bloggen, ofwel bloggen voor een b2b doelgroep, is een van de meest duurzame vormen van b2b marketing. Lees hier tips om direct aan de slag te gaan
Hoe lang moet je blogpost zijn om te ranken in Google?
Hoe lang moet je blogpost zijn om te ranken in Google? 1142 woorden is nu het gemiddelde. Maar is dat ook de ideale lengte? Lees verder >
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.