Tags: Outreach Marketing
Hoe kun je mensen motiveren om jouw content te delen en te verspreiden?
Grote en kleine merken nemen het creëren van content op in hun marketing mix omdat dit zeer effectief is, maar velen realiseren zich niet dat deze inhoud veel meer aan populariteit kan winnen als ze de juiste mensen bereiken die deze content overnemen om het delen met hun vrienden.
Outreach marketing
Het bevorderen van uitwisseling van content tussen invloedrijke personen heet outreach marketing en, net als met alles, is optimalisatie de sleutel tot succes. Niet elke persoon die je bereikt zal jouw content verspreiden, ongeacht hoe goed die content is. Je kunt echter jouw kansen verbeteren als je in staat bent te herkennen wat mensen motiveert om je content te delen.
Mijn team was in staat om een betere “shareability” (bereidheid om te delen) te ontwikkelen na het optimaliseren van het outreach-proces op basis van een recente studie uitgevoerd door de New York Times getiteld “The Psychology of Sharing”.
Personas
Dit onderzoek gaat over de redenen waarom mensen content delen, wat ze intrigeert, en hoe je invloed op hun kunt krijgen teneinde jouw content te verspreiden. Onderzoekers hebben de zes “personas” gedefinieerd van online verspreiders: Altruïsten, Carrièremakers, Hipsters, Boomerangs, Connectors en Selectieven. (In online marketing en reclame, personas zijn theoretische illustraties van gedrag, verlangen en doelen van de verschillende soorten publiek).
- Het belangrijkste kenmerk van altruïsten is zorg voor anderen. Ze verspreiden content vooral omdat ze een collega, een geliefde of een vriend willen helpen.
- Carrièremakers zijn professionals die vooral op hun carrière en werk gericht zijn. Ze zullen waarschijnlijk eerder waardevolle informatie over bedrijfsleven, loopbaanontwikkeling en kansen delen en verspreiden. Ze nemen deel aan discussies met betrekking tot hun vakgebied.
- Hipsters zijn jonge, onafhankelijke denkers die een breed scala van content willen delen, van politieke opvattingen tot levensstijl.
- Boomerangs zijn verspreiders die confronterend, controversieel en stimulerend zijn. Ze verspreiden content, omdat ze willen dat de mensen antwoorden en reageren. Deze verspreiders zie je meestal op media zoals Twitter en Facebook.
- Connectors kennen iedereen. Ze nemen de rol in van bruggenbouwers door met mensen content te delen over evenementen, bijzondere gebeurtenissen en nieuws om ze zodoende actief te krijgen.
- Tenslotte Selectieven. Deze zijn voorzichtig en veeleisend over welke content ze met wie willen delen. Waarschijnlijk zullen zij naar bepaalde mensen mailen, waarvan ze denken dat die zullen profiteren van de inhoud die ze willen verspreiden.
Door de verschillende “personas” van verspreiders in de online wereld te kennen en door ze te kunnen herkennen, zul je effectiever worden in het verspreiden van jouw content en maak je jouw marketing inspanningen meer rendabel. Immers, als je uren bezig bent met het voorbereiden en het creëren van jouw content, dan wil je toch zo veel mogelijk mensen bereiken? Organiseer je outreach proces dus verstandig. Dankzij deze aanpak waren we in staat het effect van outreach marketing te verhogen met 12%.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.