Tags: content marketing, gratis
Het is verboden foto- en/of video-opnames te maken. Veel plezierâ. Een opvallende zin als je er over nadenkt. En de zin zette me ook aan het denken, toen ik naar de musical Hair keek waar mijn oudste dochter in speelde. Want ik vond het raar; ik heb heel veel betaalde reclame voor de musical gezien maar deze kans om van gratis reclame gebruik te maken liet men liggen. Dat de acteurs niet willen dat er geflitst wordt kan ik begrijpen, maar verder apen alle musicals deze zin gewoon allemaal van elkaar na.
Wat is de angst? Dat iemand een Instagram-foto van de musical ziet en denkt âik heb het gezien, daar hoef ik niet meer naar toeâ? Zelfs als ze een stukje film op Youtube zetten denkt er volgens mij niemand âIk heb 3 minuten gezien, dus een bezoek is niet meer nodigâ of âNee, de DVD hoef ik nu niet meer aan te schaffenâ. Als alle bezoekers fotoâs en video-opnames op hun Facebook of Twitter pagina mogen zetten in combinatie met geweldige recensies (en de musical was ook erg goed), werkt dat dan niet beter dan al die betaalde advertenties? Er komt nog een tijd dat het verdacht wordt als er gĂ©Ă©n beelden van dit soort evenementen online staan. âBlijkbaar is het niet geweldig, ze maken er reclame voor zag ikâ.
Gratis spelletjes
Veel bedrijven moeten er nog erg aan wennen; content gratis weggeven. Maar als je het idee uit het boek âFreeâ van Chris Anderson volgt (zelf ook een tijdje gratis geweest, klik hier) is het eigenlijk simpel: met gratis content kun je ontzettend veel mensen naar je âetalageâ trekken, elke âkijkerâ erbij kost je immers niets meer. En zelfs als maar een heel klein percentage van deze mensen daadwerkelijk de winkel binnenloopt en iets koopt, dan is dat absoluut gezien veel. En wat doen oude media? Die zetten al een hek bij de ingang van de straat: âOm ons nieuws te mogen lezen moet u eerst abonnee wordenâ (klik hier). Een blad als The Economist heeft het wel door: als je daar een stuk of 5 artikelen hebt gelezen wijzen ze je op het abonnement, maar na 5 artikelen heb je misschien ook wel echt behoefte aan een (digitaal of papieren) abonnement, blijkbaar is het een âblad voor jouâ.
In de wereld van de mobiele apps is het model ook ontzettend populair, en wordt daar âfreemiumâ genoemd: je kunt een spel downloaden en gratis helemaal spelen. Maar als je verslaafd raakt en het spel op een âhoger niveauâ wilt spelen dan kun je kleine uitbreidinkjes kopen. En daar heb je dan best geld voor over, je voelt je nooit belazerd, want het spel is gewoon leuk.
Maak van je content een gratis glijbaan, met aan het eind voor degenen die het echt leuk vinden de gelegenheid om geld achter te laten voor een âpremiumâ
De blauwe Goeroe
In de metaalhandel, waarin wij ook werkzaam zijn, heeft een bedrijf uit India een interessante beweging gemaakt qua bedrijfsmodel, je zou het bijna een âblue ocean strategyâ kunnen noemen. Terwijl vakbladen hun websites helemaal afsluiten voor iedereen behalve abonnees, zette Steelguru een website op vol openbaar metaalnieuws. Inmiddels zijn ze alle âbetaaldeâ concurrenten voorbijgestreeft, en ontvangen ze miljoenen bezoekers per maand. Gratis, en toch verdienen ze heel erg veel geld. Want tussen en in de nieuwsberichten staan voor de liefhebbers (mensen die de âdiepteâ in willen) links naar dure rapporten of abonnementen op databases vol hele specifieke informatie. Ik heb van de eigenaar van het bedrijf inmiddels begrepen dat ze mĂ©Ă©r geld met betaalde content verdienen dan met hun oorspronkelijke bedrijfsmodel: de metaalhandel.
Weg met dat hek
Weg dus, dat hek aan het begin, laat iedereen bij je etalage. Maak van je content een gratis glijbaan, met aan het eind voor degenen die het echt leuk vinden de gelegenheid om geld achter te laten voor een âpremiumâ, iets specifieks, iets tastbaars of een leuke belevenis. Zoals een indrukwekkende musical.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Grensverleggende marketing: cruciaal voor internationaal succes
Internationale marketingcampagnes; waar je aan moet denken en waar je op moet letten; vertalen, cultuur, wetten, regelgeving en meer.
B2B marketing: the next big thing
B2B marketing; the future of b2b marketing, 30 juni 2015
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing. Tips en voorbeelden voor de inzet van verlichting en marketing
De content-sprokkelaar en de meerkoppige draak
De Content-sprokkelaar en de meerkoppige draak
De haat/liefde-verhouding van marketeers met b2b-events
b2b events geven stress maar bieden ook veel voordelen. Hoe zit dat precies? Lees hier de voordelen en tips!
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
![content marketing ebook](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img/https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2021/11/nummer-1-contentmarketing-thumb.png?media=1733252709)
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.