Tags: b2b, content marketing, marketing automation
‘We bereiken in b2b een omslagpunt in het gebruik van contentmarketing. Het is niet meer de heilige graal om nieuwe klanten te genereren’. Dat zeggen Ingrid Archer en Shimon Ben Ayoun, beide managing partner van spotONvision. ‘Er ligt anno 2016 een behoorlijke uitdaging voor marketeers’.
B2b-bedrijven moeten, om nieuwe klanten voor zich te winnen, niet alleen uitblinken in hun content, maar ook in de keuze van kanalen en het inzetten van technologie. Het zijn een aantal onderwerpen van het B2B Marketing Forum, dat op 17 maart wordt gehouden in DeFabrique bij Utrecht. Het event is een initiatief van b2b-marketingbureau spotONvision.
Hype onder marketeers
‘Lange tijd was contentmarketing een hype onder marketeers en werd het gezien als de heilige graal om nieuwe klanten te genereren. Maar tegenwoordig is er zoveel content, dat veel produceren alleen niet meer genoeg is om eruit te springen voor nieuwe zakelijke klanten’, zegt een tweetalig sprekende Ben Ayoun. ‘You need to promote the content via a smart channel strategy om uit te blinken. En de content ook veel vaker dan voorheen via betaalde kanalen verspreiden, via bijvoorbeeld LinkedIn. The days where you could win easy organic web traffic with content marketing are over.’
Klant als promotor
‘Het wordt steeds belangrijker om marketing te meten en te zien wat werkt’, vult Archer aan. ‘Technologie speelt daarin een grote rol. Met onder meer marketing automation systemen kun je beter inspelen op de informatiebehoeftes van prospects en klanten. Marketing automation staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar het zal de komende jaren een steeds grotere rol innemen in het versterken van je marketingactiviteiten.’
Ben Ayoun: ‘Ook is het van belang om de focus te leggen op bestaande klanten en ze een promotor te maken van jouw bedrijf. Of je dit nu doet met of zonder technologie. Het is een basisprincipe. Jouw klanten zorgen niet alleen voor referenties, maar ook voor groei in het algemeen.’
Sales en marketing gaan samen
Om als b2b-bedrijf ook in de toekomst succesvol te zijn, moet de relatie tussen sales en marketing worden verstevigd. Marketing hoeft geen sales te worden, maar mag best een stuk verantwoordelijkheid pakken in het bijdragen aan de winstgevendheid van het bedrijf. Daarvoor heb je een nieuw soort marketeer nodig. ‘Marketeers worden steeds meer allround’, zegt Archer. ‘Met mensen die bijvoorbeeld alleen content schrijven kom je niet meer weg; je hebt analytische marketeers, tech-savyy marketeers en vooral professionals die de customer experience voorop durven te zetten. Wij willen tijdens het B2B Marketing Forum bedrijven via masterclasses en one-on-one coaching helpen met belangrijke vraagstukken in b2b-marketing.’
Tijdens het B2B Marketing Forum op 17 maart krijg je dankzij diverse lezingen en masterclasses inzicht in hoe je de customer lifecycle kunt beïnvloeden. Naast Ingrid Archer en Shimon Ben Ayoun, spreekt Joseph Jaffe, auteur van bestseller Flip the funnel. Ook betreden sprekers van Nuon, Oracle, TNS Nipo en Bruynzeel Storage Systems het podium. Bekijk hier het programma en meld je aan!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
The Split: Marktonderzoek in een identiteitscrisis
Marktonderzoek
Weg met de stropdassen en salestechnieken
sales
Sfeerimpressie van Emerce B2B Online 2016 “Digital is a culture not a department”
Sfeerimpressie van Emerce B2B Online 2016 "Digital is a culture not a department"
De haat/liefde-verhouding van marketeers met b2b-events
b2b events geven stress maar bieden ook veel voordelen. Hoe zit dat precies? Lees hier de voordelen en tips!
Spotler lanceert nieuw product: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1 oplossing!
E-mail marketing specialist Spotler lanceert: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1
Maak je Marketing ROI zichtbaar met harde cijfers
Maak je Marketing ROI zichtbaar met harde cijfers in de B2B met Marketing Automation
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.