Tags: content marketing, seo
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke marketingtechniek. Door middel van SEO wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines. Vrijwel iedereen maakt gebruik van zoekmachines, dit geldt ook voor ondernemers. Ook B2B bedrijven kunnen dus veel baat hebben bij Search Engine Optimization. Het voordeel van SEO is dat je heel gericht
kunt bepalen door wie je gevonden wordt. Als B2B bedrijf kan je Search Engine Optimization inzetten om door andere ondernemers gevonden te worden. Hieronder lees je wat de nieuwste SEO trends voor B2B bedrijven zijn.
Niet altijd wordt er op de resultaten geklikt
Steeds minder vaak klikken de gebruikers van Google Search daadwerkelijk op een van de pagina’s in de SERP. Betekent dit dat SEO niet meer zo effectief is als voorheen? Nee, SEO blijft een zeer effectieve marketingstrategie. Deze no-click zoekopdrachten worden meestal uitgevoerd door mensen die op zoek zijn naar data als adressen, telefoonnummers en openingstijden. Het maakt dus niet uit dat men voor deze data niet daadwerkelijk op jouw platform terechtkomt. Toch is het in 2020 een goed idee om na te gaan welke keywords ook daadwerkelijk tot meer online bezoekers leiden. Hier kun je bijvoorbeeld een tool als Rank Tracker voor gebruiken.
Nog een reden waarom het aantal no-click zoekopdrachten stijgt, is het feit dat zoekmachines steeds gerichter antwoord geven. Als er op een vraag gezocht wordt, wordt deze vraag in veel gevallen al beantwoord door een “Featured snippets”. Als B2B bedrijf is het een goed idee om ondernemers direct antwoord te geven op vragen die gerelateerd zijn aan jouw diensten of producten. Een van de SEO trends in 2020 is dus het optimaliseren van je pagina voor Rich en Featured snippets. Door de content op je website de juiste structuur te geven, is de kans groter dat de content op je pagina voor een Featured snippet gebruikt wordt.
Waar is een ondernemer echt naar op zoek?
Om jouw SEO in 2020 naar een hoger niveau te tillen, is het een goed idee om na te gaan waar iemand echt naar op zoek is. Een gedegen SEO-campagne begint met een zoekwoordanalyse. De zoekwoorden waarop jij het beste gevonden kunt worden, worden op deze manier bepaald. Ga goed na waarom potentiële klanten een zoekopdracht uitvoeren.
Op deze manier kun jij je pagina’s niet alleen optimaliseren om beter gevonden te worden, maar kun je ook het conversiepercentage optimaliseren. Richt je pagina’s dus niet alleen zodanig in dat je gevonden wordt, maar zorg er ook voor dat de pagina een oplossing biedt.
Kies voor gerenommeerde platformen
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Hoe meer kwalitatieve linkverwijzingen, hoe beter je pagina scoort. Het is een goed idee om blogartikelen op externe websites te laten plaatsen. Niet alleen krijg je op deze manier een beter linkprofiel, mits je de juiste platformen gebruikt, maar ook toon je potentiële klanten dat jouw bedrijf een autoriteit binnen de branche is. Vooral dit laatste is mooi meegenomen.
Als jij je op andere ondernemers richt, is het een goed idee om blogartikelen ook op gerenommeerde platformen te laten plaatsen. Terwijl een consument in veel gevallen eenmalig gebruik maakt van een dienst of product, zoekt een ondernemer meestal naar een partij voor een langere samenwerking. Als B2B bedrijf is het dus nóg belangrijker om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten. Denk dus goed na over op welke platformen jij jouw blogartikelen laat plaatsen.
De rol van B2B salesmedewerkers lijkt te veranderen
Naar verwachting verandert de rol van B2B salesmedewerkers in 2020 steeds meer. Veel B2B bedrijven leggen de focus momenteel op outbound sales. Oftewel, veel B2B bedrijven benaderen de klant in plaats van andersom. Men stelt een lijst op van potentiële klanten en gaat hierna actief bellen. In dit geval is er sprake van ‘cold calling’. Potentiële klanten weten vooraf niet dat je gaat bellen en zijn nog niet enthousiast geraakt over je producten of diensten. Een salesmedewerker moet erg goed zijn om een potentiële klant op deze manier te kunnen overtuigen. Bovendien kun je niet voorkomen dat er mensen geïrriteerd zullen raken door deze ongewenste telefoontjes.
Cold calling kan zeker tot sales leiden, mits een salesmedewerker voldoende talent en ervaring heeft. Naarmate de SEO van jouw bedrijf beter ingericht wordt, hoef jij je echter veel minder op outbound sales te richten. Ondernemers zijn meestal proactief wanneer zij op zoek zijn naar een bepaalde dienst of oplossing. Als je gemakkelijk gevonden wordt in de zoekmachines en kwalitatieve content op je platform hebt, zullen ondernemers steeds vaker zelf contact met jouw bedrijf opnemen. Hierdoor kunnen jouw salesmedewerkers zich meer op warme acquisities richten.
Kwaliteit staat voorop
Zoals eerder in het artikel al beschreven, gaat de ondernemer meestal op zoek naar een partij voor een langdurige samenwerking. Als B2B bedrijf is een professionele webpagina dan ook echt een must. Toen de algoritmes van zoekmachines als Google nog minder slim waren, was er op veel pagina’s sprake van ‘over-optimalisatie’. Men spreekt van over-optimalisatie als een pagina zodanig SEO-geoptimaliseerd is dat het ten koste gaat van de gebruikservaring. De algoritmes van grote zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van websites en webshops die over-geoptimaliseerd zijn. Daarnaast leidt over-optimalisatie vaak tot onleesbare content, waardoor een ondernemer al snel zal afhaken. Zorg ervoor dat SEO-teksten altijd op professionele wijze geschreven zijn en dat keywords zo natuurlijk mogelijk in de tekst verwerkt worden.
B2B SEO uitbesteden
Als B2B bedrijf is het verstandig om je SEO-campagne perfect op je doelgroep af te stemmen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je op keywords met vakjargon te richten.
Wil je zeker zijn van de beste resultaten? Dan kan het een goed idee zijn om Search Engine Optimization aan een expert uit te besteden. Een professional kan je helpen om de perfecte SEO strategie voor jouw bedrijf te bedenken. Kies voor een bedrijf met voldoende ervaring op het gebied van SEO. Het is bijvoorbeeld geen slecht idee om naar eerder behaalde resultaten te vragen. Wil jij je SEO zelf verzorgen? Dan kun je de juiste strategie bepalen met behulp van een SEO consultant.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Lees ook:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Welke ontwikkelingen bepalen de b2b horizon in 2014?
welke ontwikkelingen zich in 2014 aan gaan dienen aan de horizon van de B2B marketeer.
Quick wins voor SEO, die vaak worden vergeten
Quick wins voor SEO, die vaak worden vergeten. Met deze tips zet jij de basis voor SEO goed en werk je aan vindbaarheid
Online marketing, waarom heb je het nodig?
E-commerce wordt steeds belangrijker. Wat is online marketing eigenlijk en hoe kun je het inzetten?
Complete Video Marketing Guide: Alle Ins-and-Outs om te starten!
Complete Video Marketing Guide: Alle Ins-and-Outs om te starten! Tips en insights om van jouw video marketing een succes te maken! Lees snel!
Waarom attributie je b2b-marketing aanpak toekomstbestendig maakt
Attributie; niet het meest geliefde onderwerp voor marketeers. Attributie is erg belangrijk voor de meetbaarheid en transparantie van marketing.
Van kennisleider naar marktleider met content marketing
Van kennisleider naar marktleider met content marketing (deel 1); hoe word je thought leader voor meer business
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.