Tags: buyer persona, content marketing
Door Stefanie Kokee van Hallo Blauw
Jouw dienstverlening, traject of online cursus lost de problemen op van jouw doelgroep. Maar weet jij wie jouw doelgroep is? Een vage beschrijving zoals alle ‘MKB bedrijven’ of ‘mannen tussen de 25 en 45’ is een eerste stap, maar is niet voldoende. Wil jij je product aan de man brengen, dan moet je in de huid kruipen van jouw doelgroep. Wat zijn hun verlangens, behoeften en drijfveren? Welke, angsten, frustraties en belemmeringen hebben ze? En waardoor laten ze zich leiden? Een persona maken helpt je daarbij.
Je gaat alle beschikbare informatie over jouw ideale klant verzamelen, nieuwe informatie ophalen en je Focus Persona (Buyer Persona) ‘tot leven wekken’ door middel van visualisatie. Alleen op die manier kun jij je persona optimaal inzetten in de praktijk en pluk je daar de vruchten van.
Wat is een Focus Persona?
Een Focus Persona is een weerspiegeling van de doelen, behoeftes, frustraties, beïnvloedingsfactoren van jouw doelgroep. Je maakt hiermee gemakkelijker keuzes voor de marketing- en communicatie-uitingen en dat zorgt voor focus.
Wat is het verschil tussen je doelgroep en een persona?
Je doelgroep omvat een specifieke groep mensen. Bijvoorbeeld vrouwen tussen de 25 en 45 jaar die moederschap en ondernemen willen combineren én ook nog ruimte willen overhouden voor hun partner, gezin en zichzelf. De Focus Persona is de vertegenwoordiger van deze groep: op basis van de verzamelde informatie schets je een beeld hiervan. Letterlijk: je geeft de Focus Persona een naam, gezicht, leeftijd en geeft een gedetailleerde beschrijving van onder andere het dagelijks leven, de mediaconsumptie, frustraties, behoeften en doelen. Doordat je het idee hebt dat je daadwerkelijk met een persoon communiceert, wordt het een stuk gemakkelijker om contact te leggen met de beoogde doelgroep. Een doelgroeponderzoek uitvoeren is essentieel voordat je die persona kunt visualiseren.
Stap 1: Doe je doelgroeponderzoek
Allereerst ga je aan de slag met het definiëren van je doelgroep door middel van deskresearch. Waarschijnlijk heb je al verschillende bronnen waar je uit kan putten, dus die informatie gaan we verzamelen.
- Gebruik Google Analytics voor data van je websitebezoekers
- Adverteer je op social media? Uit de rapporten kan je veel demografische gegevens halen
- Welke vragen worden er per mail/telefonisch gesteld? Medewerkers die dagelijks in contact staan met klanten en prospects vormen een waardevolle bron van informatie. Betrek dus sales, sales binnendienst, service desk medewerkers, field medewerkers en consultants bij dit proces.
- Waarop zoekt je doelgroep in zoekmachines? (SEO tools zoals SE Ranking zijn handige voor dit soort onderzoek)
Dit onderzoek helpt je uiteindelijk bij het formulieren van een content marketing strategie. Uiteindelijk is de doelgroep het fundament voor het plan.
Stap 2: Nieuwe informatie ophalen door fieldresearch
We gaan het veld in! De bovenstaande informatie is op basis van data, nu ga je deze data aanvullen met informatie van je eventuele collega’s en je huidige klanten. Daarmee zorg je dat je een goed fundament hebt om een persona te maken. Zorg ervoor dat je dit te weten komt:
- Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
- Angsten, frustraties en belemmeringen
- Laat zich leiden door… (horen, zien, voelen en denken)
- Gebruik van (online) media
Met ons template voor het maken van een persona vind je een duidelijk overzicht van vragen die je kan stellen. In dit template hebben we een fictief bedrijf gebruikt dat oplossingen biedt op het gebied van automatisering. Deze kan je aanpassen om goed te laten aansluiten bij jouw bedrijf.
Stap 3: Focus Persona creëren en visualiseren
Nu je weet wie jouw doelgroep vertegenwoordigt, is het belangrijk om de Focus Persona te gaan visualiseren. Het oog wil ook wat, dus zorg voor ‘n mooie opmaak. Je gaat dit namelijk binnen je bedrijf gebruiken, dus je wil dat je eventuele collega’s en bijvoorbeeld je VA op dezelfde lijn zitten. Zorg dat de visuele weergave in ieder geval de volgende elementen bevat:
- Naam
- Achtergrond
- Demografische gegevens
- Doelen
- Zorgen
- Omgeving
- Quote
- Foto
Of jij je Focus Persona nu ‘Anne’, ‘Lotte’, of ‘Anniek’ wilt noemen, maakt niet uit. Het gaat erom dat zij gaat leven binnen je bedrijf en dat iedereen weet waar ze voor staat. Als je je Focus Persona intensief gebruikt merk je dat je Focus Persona tot leven komt, wat communiceren met je doelgroep een stuk gemakkelijker maakt en leuker!
Buyer- en user persona’s
Houd bij het maken van je persona ook rekening met buyer-, user persona’s. Het verschil tussen buyer en user persona’s is wie je aanspreekt en wie uiteindelijk het product moet aanschaffen. Bijvoorbeeld een medewerker die graag een cursus in growth hacking wil volgen, maar de leidinggevende die beslist over het opleidingsbudget. Of een kind in de supermarkt dat snoep wilt kopen, maar de ouder die daarover beslist. Daarom is het soms beter om een losse buyer persona en user persona te maken.
Negatieve persona’s voor scherpte
Ook is het een slimme tip om een ‘negatieve persona’ te maken. Een negatieve persona is niet iemand die negatief staat tegenover jou of je bedrijf, maar die jij niet als klant wilt. Omdat ze bijvoorbeeld te veeleisend zijn, te weinig budget hebben of voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. NEE zeggen tegen bepaalde klanten, is JA zeggen tegen meer focus en de juiste klanten.
Stap 4: Focus Persona gebruiken in de praktijk
Je Focus Persona is gevisualiseerd en je hebt ‘m binnen je bedrijf gepresenteerd en verspreid. Komt je geprinte persona vervolgens onderop de stapel papieren te liggen? Dan zal er weinig gebeuren. Het is zaak om je persona in de praktijk in te gaan zetten.
Plan op regelmatige basis een brainstorm (wij doen dat bijvoorbeeld een keer per maand, voor de daarop volgende maand) en bepaal waar jouw focus persona behoefte aan heeft. Dan gaat het dus niet om wat je te bieden hebt aan producten of diensten. Gebruik de behoeftes, doelen en verlangens van de persona bij het schrijven van nieuwe blogs en diep angsten, frustraties en belemmeringen uit in jullie e-mailnieuwsbrief. Download ons persona template en ga vandaag aan de slag met het creëren van jullie eigen persona!
Lees ook:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Van kennisleider naar marktleider met content marketing
Van kennisleider naar marktleider met content marketing (deel 1); hoe word je thought leader voor meer business
Een Content Marketing Business Case in 4 stappen
Je zult de ROI van Content Marketing moeten aantonen om voldoende budget en draagvlak te verkrijgen. Hoe stel je een Content Marketing business case op?
Waarom attributie je b2b-marketing aanpak toekomstbestendig maakt
Attributie; niet het meest geliefde onderwerp voor marketeers. Attributie is erg belangrijk voor de meetbaarheid en transparantie van marketing.
8 tips voor B2B content marketing, inclusief voorbeelden
B2B content marketing is niet meer weg te denken. Wij geven in dit artikel 8 tips voor slimme en inspirerende B2B content marketing, met voorbeelden!
Demand Generation: keert branding terug?
Demand generation: heeft branding weer de aandacht die het verdient? Hoe passen demand generation en branding samen? Lees het artikel!
b2b marketing forum 2015 geheel in het teken van Customer Mapping, Buyer Persona’s en Culture Shifts
b2b marketing forum 2015 geheel in het teken van Customer Mapping, Buyer Persona's en Culture Shifts
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.