Tags: marketing strategie
3 redenen om er doelgericht flink op los te dromen
Welke KPI’s ben jij vandaag aan het realiseren? Unieke bezoekers op je landingspagina, activiteit in je drip campaign, totaal aantal aangeleverde marketing- of sales qualified leads? Het aantal meetbare KPI’s dat je als B2B marketeer aan je campagne kunt koppelen is eindeloos. Maar brengen deze KPI’s je ook écht waar je wilt komen? En durf jij met 100% zekerheid te zeggen dat je de beste KPI’s gekozen hebt om de échte doelen achter je B2B campagne te bereiken? In de praktijk worden deze vragen – vaker dan me lief is – niet met een volmondig ‘ja’ beantwoord.
Even een stapje terug doen en de tijd nemen over het einddoel te dromen, is wat je als B2B marketeer op die momenten zou moeten doen. Vermoedelijk citeer je al vaak genoeg managementgoeroe Stephen Covey: “Start met het einddoel voor ogen.” Maar laat deze zin eens op je inwerken. Heb jij het einddoel wel echt ‘voor ogen’? Doe jij zelf wel echt wat je met deze zin van je teamleden vraagt? Do you truly practice what you preach?
De meeste B2B marketeers komen helaas niet zo ver. En dat is zonde. Letterlijk ‘voelen’ hoe het zou zijn dit einddoel te behalen gaat je namelijk helpen op de volgende 3 vlakken:
# 1: Focus
Niets zo zonde als het behalen van een doel en je vervolgens beseffen dat het het verkeerde doel was. De verloren energie van je team, het bestede budget en je eigen inspanningen krijg je nooit meer terug. Spring dus niet te snel in het formuleren van S.M.A.R.T. doelstellingen. Zorg dat je eerst het grote plaatje helder krijgt. De tijd die je in het begin van je campagne stopt in het scherp krijgen wat je echt wilt, betaalt zich altijd terug.
#2 Motivatie
Doelen bereik je nooit alleen. Of je nu met een mediabureau werkt dat helpt met extra media inkoop, je je leadopvolging uitbesteed of een content campagne inkoopt, uiteindelijk wil je dat ieders inzet maximaal bijdraagt aan het beoogde einddoel. Door iedereen zich in te laten beelden hoe het realiseren van dat einddoel werkelijk voelt, voorkom je ruis en weet iedereen wat er écht van hem/haar verwacht wordt. Omdat iedereen snapt wat de impact van zijn/haar bijdrage is in het grotere geheel, vergroot je ieders motivatie.
#3 Wendbaarheid
Als B2B marketeer weet je dat de weg naar de realisatie van je doelen een behoorlijke ‘bumpy road’ kan zijn. Hoe cliché ook: veranderende omstandigheden lijken soms de enige constante. Als zo’n verandering zich voordoet, wil je snel kunnen schakelen, zodat het je proces niet verstoort. Door op voorhand je einddoel volledig scherp te hebben, maak je sneller de beste keuze in de nieuwe werkelijkheid. Zo bespaar je jezelf en je team kostbare tijd.
Allemaal leuk en aardig, hoor ik je nu denken. Maar hoe kun je die droom dan helemaal scherp krijgen? Hoe bereik ik uiteindelijk dan mijn SMART doelstellingen, waaraan ik het succes van de campagne kan afmeten en waar ik elk van de teamleden voor verantwoordelijk kan houden?
Bij No9 gebruik ik daarvoor de Dromenvanger methode, die we samen met onze partner Oxfam Novib ontwikkeld hebben. De methode is oorspronkelijk bedoeld als give away in de veranderende cultuur van doneren om zo ondernemers te inspireren en kennis te laten maken met Oxfam Novib. Omdat we zelf ook in deze methode geloven (zie bovenstaande drie voordelen!), zetten we deze methode in voorafgaand aan onze campagnes. Concreet helpt het ons en onze partners een gemeenschappelijke visie te creëren. Door middel van backplanning (terugplannen vanaf het einddoel) komen we daarnaast tot de juiste jaardoelstellingen. Deze jaardoelstellingen vertalen we vervolgens door naar halfjaar doelstellingen, kwartaal doelstellingen en tot slot zelfs wekelijkse doelstellingen.
Op deze manier weet je zeker dat alles wat je op dagelijkse basis doet, ook bijdraagt aan je gezamenlijke einddoel. Just like Covey wanted. Succes!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Marketing als verbeteraar van bedrijfsprocessen
Marketing als verbeteraar van bedrijfsprocessen, Proefschrift Alex Klein pleit voor nieuwe rol marketing binnen organisaties
Wat is een content marketing strategie en hoe stel je deze op in 2024?
Een content marketing strategie is een plan voor het structureel verspreiden van content die relevant is om doelgroepen aan te trekken.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.