Tags: column, marketing, online marketing
Enkele weken terug zag ik een tweet voorbij komen van mijn collega Tri3st: “…[Hier had uw reclame kunnen staan]…”. Een doordenkertje. Het is vooral indrukwekkend dat de man die elke dag met de vrachtwagen onze materialen naar de klant rijdt, in staat is om in één tweet de marketingstrategie van het bedrijf te verwoorden. Maar dat komt later.
Anticyclisch budgetteren
Het is inmiddels algemene kennis: bedrijven die tijdens recessies hun marktingbudget opvoeren in plaats van verminderen, komen er sterker uit. Dat blijkt in elk geval uit onderzoek dat in eerdere recessies is uitgevoerd (klik hier). Maar wat ik hieronder probeer duidelijk te maken, is dat dat voor deze recessie niet opgaat. En dat we in een tijd leven waarin ‘goedkope’ marketing juist beter werkt dan dure. En dat we om die reden bij ons bedrijf ervoor gekozen hebben om marketing helemaal anders te doen, met veel lagere kosten als neveneffect. Bezuinigen op het marketingbudget kan leuk zijn…
Meerman Advertising
Er zijn de afgelopen jaren al vele polls en onderzoeken uitgezet met telkens dezelfde vraag: gaat u uw marketingbudget verminderen vanwege de recessie? Telkens kwam uit de resultaten hetzelfde beeld naar voren: heel veel marketingafdelingen zijn de laatste jaren bezig om via de kaasschaaf van alles steeds wat minder te doen. Overal een beetje op bezuinigen. Wat ook opvalt is het ‘verschuiven van het budget naar social media’. Maar hoezo is dat verschuiven? Geen advertenties meer in tijdschriften, maar op Facebook? Marketinggoeroe David Meerman Scott verwoordt het mooi in het artikel ‘Stop confusing social media marketing with advertising’ (klik hier): “It’s not about advertising on YouTube, it is about making a YouTube video. It’s not about advertising on social media sites like Facebook, it is about participating by creating pages, personal profiles, and events on Facebook”. Het marketingbudget verschuift niet naar social media, als je het goed doet verdampt het…
Alexander Graham Bell
Ik sta er altijd van te kijken hoeveel marketingafdelingen de nieuwe -sociale- media zien als een nieuwe plek om je advertentie op te plakken. Op zich is dat niet vreemd: bij elke nieuwe technologie is de eerste toepassing op dat moment logisch, maar achteraf lachwekkend. Zo werden de eerste camera’s ingezet om toneelstukken op te nemen, en dacht Alexander Graham Bell dat de telefoon vooral handig was om te kijken of het telegram al was aangekomen. En wat doen wij marketeers als we met social media geconfronteerd worden? Worden we sociaal en gaan we communiceren met klanten alsof zij en wij mensen zijn? Nee, we gaan er advertenties op plakken…
Leuke commercials & goede marketing
Robert McDonald, CEO van Procter&Gamble, besloot onlangs 1600 mensen te ontslaan, voornamelijk in commerciële functies. Robert had iets ontdekt: op social media hoef je helemaal niet te adverteren, hij merkte dat adverteren sowieso steeds minder effect had. Vreemd genoeg kwam Robert niet op het idee om op social media met zijn klanten te praten alsof hij en zij mensen zijn, hij wil commercials maken die mensen leuk of interessant genoeg vinden om naar elkaar te sturen. Toch nog een beetje het oude mediumdenken dus. Het is niet te hopen dat hij tweets met reclameboodschappen gaat versturen.
Het mooie is dus: marketing wordt niet alleen effectiever en leuker, maar ook goedkoper. Je hoeft geen media om te kopen om je boodschap te verkondigen. Maar ga ook geen ‘tweetruimte’ verkopen aan adverteerders, je bent je volgers zo kwijt…
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Ontdek de conversiesleutel: conversie-optimalisatie voor b2b
Ontdek de conversiesleutel: conversie-optimalisatie voor b2b. Met deze tips gaat jouw site beter presteren!
Waarom een VPN in je marketing toolbox hoort
Maar waar weinig marketeers rekening mee houden, is de bescherming en de veiligheid van de vergaarde data. Met een VPN verhoog je je veiligheid. En er zijn nog meer redenen om een VPN te gebruiken.
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren: Offerte software, CRM, Project management, Lead identificatie software ?
7 Redenen om samen te werken met een online marketing bureau
7 Redenen om samen te werken met een online marketing bureau: lees onze tips voor een goed overzicht zodat jij kunt kiezen
Dit zijn de banen van de toekomst, ook voor marketing!
Welke banen bestaan nu nog niet maar in de toekomst wel? Algemeen maar ook specifiek voor marketing, check het hier!
Stap voor stap naar een succesvolle website
Met deze tips ga je stap voor stap naar een succesvolle website: die is snel, betrouwbaar en altijd online!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.