Tags: content marketing
Iemand vroeg me laatst; wat is het geheim van goede content marketing productie? Hoe kom je effectief aan inspiratie? Hoe breng je die ideetjes in de praktijk?
De manier zoals ik het zie, heb ik als volgt proberen uit te leggen. En dat is geen geheim, eerder een systeem.
Het vuur opstoken
In mijn ogen fungeert de moderne Content Marketeer als een waakvlam. Zodra ergens een verhaal in zit, ontwaakt de vlam en ontsteekt het vuur. Er is een onophoudelijke alertheid nodig om voldoende ideeën te vinden en om te zetten naar relevante content.
Als ik ga zitten om een blogpost te schrijven. Of met een team een landing page ga opzetten, heeft deze zich al voor 80% gevormd in de uren, dagen of weken daarvoor. Het daadwerkelijke schrijven is vergelijkbaar met het verder opstoken van een kampvuur waar je al lekker warm bij zit. Je moet nog wel even aan de bak, maar het proces is in gang.
Waakvlam training
Sommige marketeers en creatieve geesten hoeven hier weinig voor te doen. Anderen zullen de waakvlam moeten trainen. Het is een systeem waarbij de doelgroep doorlopend top of mind zit en er een open mind is voor wat er buiten gebeurt.
Er zal ook een en ander georganiseerd moeten worden. Want de waakvlam wordt optimaal gevoed door contacten met anderen. Zoals klanten. Leveranciers. Concurrenten. Tussenpersonen. Adviseurs. Kenners. Collega’s. Ik merk zelf dat gestelde vragen door prospects en klanten een fantastische brandstof vormen voor content ideetjes. En die zijn er genoeg, als je maar goed luistert! (Dit merkte Marcus Sharidan overigens ook, een inspirerend verhaal: lees hier).
De Steekvlam
Doordat het een tweede natuur wordt om alert te zijn voor content kansen, stapelen de ideetjes zich op in het achterhoofd. Sommige krijgen langzaam vorm. Andere veren plots op door een gesprek met een klant, een blogpost van een concurrent of iets anders dat zich als benzine op de waakvlam stort. Dan komt de steekvlam. Dat zijn de leukste, want die hoef je alleen nog maar te temmen. Voor je het weet, ren je rond als een fakkeldrager van de Olympische Spelen om overal grote vuren aan te steken.
Niet alle ideetjes vormen zich tot perfecte vreugdevuren. Het komt vaak zat voor dat de waakvlam aanwakkert maar niet ontbrandt. Misschien is het probleem dat je aanpakt met je content niet groot genoeg voor de doelgroep. Of is de input te mager? Dan moet je ook resoluut zijn en de boel gecontroleerd uit laten branden.
Maar….Dat is niet erg. Want je kunt terugvallen op de content waakvlam.
>!Disclaimer!<
De schrijver van dit artikel heeft op geen enkele manier de intentie om professionals op te roepen tot het spelen met vuur of het stichten van branden. Met uitzondering natuurlijk van marketeers die werken bij of voor vuur-gerelateerde organisaties en daadwerkelijk met vuur moeten spelen om hun content te generen. Zoals Olympische Fakkeldragers en Brandweerlieden.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
“Met onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collega’s aan”
Interview: Han Strijbos, Marketing Manager bij Facilitair Management bedrijf HEYDAY over Inbound Marketing en Content Marketing in B2B
Geef een boost aan je business met gastbloggen
Wat is gastbloggen en waarom is het een slimme strategie? Leer hoe je gastbloggen inzet als marketingtstrategie
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
B2B marketing met video: 5 tips
B2B marketing met video: lees in dit artikel enkele tips voor B2B marketing met video.
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
Structured data voor next level SEO
Structured data voor next level SEO
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.