Hoe je meer gratis bereik genereert voor jouw blog!

door Marcel Nanning | Last Updated:   4 juni 2020

Heb je een mooie blogomgeving of andere content hub maar vallen de bereikcijfers je tegen? Grote kans dat er nog mogelijkheden zijn om meer gratis bereik te genereren voor jouw content en de posts de aandacht te geven die ze verdienen. Om blogposts te laten converteren naar leads en sales is een kwalitatief bereik noodzakelijk. Uiteindelijk blijft het een spel van de grote getallen. Hoe meer (kwalitatief) bereik, hoe meer kans er is op conversies naar leads en verkopen. Er zijn verschillende manieren om meer gratis bereik te genereren voor blogartikelen. Deze stap in het blogproces is ook van groot belang. Tijden van post-and-pray zijn voorbij! Dit geldt voor consumenten blogs maar zeker ook voor zakelijke blogs!

Een aantal methodieken die ik zelf heb toegepast bij het bloggen deel ik graag in dit artikel.

9 manieren om razendsnel meer gratis bereik te genereren met jouw blog, lets go!

1. Loop je artikel na op SEO!

Je hebt een mooi artikel geschreven dat op de eerste plaats als magneet moet werken voor jouw doelgroep. Daartoe moet het een positie verwerven in de welbekende zoekmachines. Dit betekent dat het een steengoed en relevant artikel moet zijn. Dat is een absolute voorwaarde! Er vanuit gaande dat dit op orde is, kun je nog altijd even een check doen op de zoekmachine vriendelijkheid van je blogpost. In het enthousiasme van jouw creatieve blogpost uitspatting heb je misschien niet alle vinkjes gezet. Een aantal aandachtspunten zijn hierin belangrijk:

  1. Zoekwoord verwerkt in H1, H2 en H3 titels
  2. Zoekwoord voldoende opgenomen in de body tekst
  3. Sterke meta-titel en meta-omschrijving?
  4. Afbeeldingen/video’s of andere rich-media met de juista alt-tags?
  5. Interne en externe links!
  6. Heb je vanuit andere goed scorende artikelen terug gelinkt naar jouw blogpost?
  7. Laadt het artikel snel in (geen grote afbeeldingen gebruiken!)?
  8. Is de site-structuur op orde zodat je artikel goed te vinden is via een menu, categorie of tag?
  9. Biedt het artikel voldoende informatie en is het lang genoeg?

    Let op: lange artikelen scoren over het algemeen beter. (bron: thenextweb, seo benefits long form content) maar het is geen doel op zich. Daarover lees je meer in dit artikel op b2bmarketeers.nl: Hoe lang moet een blogpost zijn.

2. Deel je artikel via LinkedIn, Facebook en andere kanalen

Eigen kanalen
Een voor de hand liggende tip maar vaak vergeten; deel het artikel via jouw social media kanalen. Zorg voor een unieke social media post omschrijving die past bij het kanaal en de volgers. Maak dus van iedere post een unieke kans om de doelgroep uit te nodigen tot interactie. Je kunt links naar je blogartikelen ook toevoegen aan de omschrijving van jouw Youtube video of doorlinken naar de blogpost via de shownotes van jouw podcast.

Groepen gebruiken om jouw bericht te delen
Je kunt het artikel ook delen via Facebook groepen en Linkedin groepen. Dit zijn vaak hele interessante manieren om meer bereik te genereren voor jouw blogartikel. Groepen bestaan doorgaans uit gelijkgestemden. Je kunt dus goed inschatten welke post goed past bij welke groepen om je bereik te optimaliseren.

Social-media comments op posts van anderen
Social media posts van anderen kunnen ook een interessante bron zijn om meer bereik te genereren voor jouw post; plaats een commentaar op een post van een ander met daarin een link naar jouw artikel. Als jouw artikel oprecht een goede aanvulling is op een discussie op basis van een post van een ander is dus een mooie manier om je post te pluggen.

3. Reageer op blogposts van anderen voor gratis bereik

Volg blogomgevingen van andere organisaties in de waardeketen of in hetzelfde kennis-domein en meng je in de discussie! Als er een mooi artikel verschijnt op de blogomgeving van een van jouw leveranciers waar jouw artikel een goede aanvulling op is, kan een doordacht commentaar met link naar het blogartikel bijdragen aan de kwaliteit van dat artikel.

Tegelijkertijd werk jij aan het verhogen van het bereik van jouw blogpost. Bovendien bouw je hiermee waarde op voor jouw website via de links, mits de organisatie die het betreft ook een goede positie heeft.

4. Gebruik je e-mail nieuwsbrief om je blogposts te delen

Een krachtig marketingmiddel is de e-mail nieuwsbrief. Als je op zoek bent naar mooie e-mail nieuwsbrief content kun je in de meeste gevallen het beste als eerste kijken naar jouw blogomgeving! Gebruik jouw laatste blogartikelen om de e-mail nieuwsbrief van inhoud te voorzien. Zet het laatste blogartikel extra in de kijker of gebruik meerdere artikelen om een thema-nieuwsbrief op te stellen.

Ook voor commerciële e-mail shots is het aan te raden om ook inhoudelijke content toe te voegen. De blogposts lenen zich daar perfect voor. En, jij genereert hiermee ook weer aandacht voor jouw blogomgeving.

Tools die je kunt gebruiken om e-mail nieuwsbrieven te versturen zijn o.a. :

ActiveCampaign, ConvertKit en Spotler.

5. Voeg je laatste blogposts toe aan je e-mail handtekening

Ben jij (of zijn de mensen uit jouw bedrijf) veel in contact via e-mail met klanten, leveranciers en andere stakeholders? Zorg dan dat je je laatste blogartikel benoemd in de e-mail handtekening. Er zijn tools beschikbaar om dit centraal aan te sturen vanuit de afdeling marketing of communicatie.

Je kunt er ook voor kiezen om de laatste 3 blogartikelen op deze manier te delen.

Een variant hierop, die niet zoveel bereik genereert maar wel de waarde van je blog benut: stuur blogartikelen naar je prospects of klanten na een (telefonische) afspraak. Een voorbeeld van zo’n mail kan zijn:

Beste xyz,

Nogmaals dank voor het prettige gesprek. Een van de thema’s die voorbij kwamen in ons gesprek was xyz. Bijgaand een blogartikel over dit thema. Het belicht deze kanten van het thema en helpt je wellicht bij jouw zoektocht naar een goede oplossing.

Link blogartikel >

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Mvg,

Piet.

6. Ga op zoek naar gastbloggers voor posts op jouw blogomgeving

Als er interessante artikelen verschijnen rondom jouw onderwerp of thema kan het interessant zijn om deze auteurs te benaderen voor een gastblog op jouw blogomgeving. Als je niet precies in het zelfde vaarwater zit zal dit voor de gastblogger geen probleem zijn en zelfs een interessant aanbod zijn. Het biedt hem of haar namelijk de kans om expertise ten toon te stellen bij een ander publiek in een ander umfelt dan de eigen blogomgeving.

Het voordeel van het inzetten van gastbloggers is dat ze hun artikelen al te graag delen via hun eigen kanalen. De volgende tip zou je kunnen zien als een variant hierop. ?

7. Maak een expert-blogpost met korte interviews

Er zijn hele interessante vormen van blogposts te bedenken waarin je expert-opinies of tips verwerkt. Maak een mooi artikel over een trend of ontwikkeling in jouw branche en nodig thought leaders uit jouw branche uit om een bijdrage te leveren aan jouw blogpost. Dit kan een quote zijn naar aanleiding van een telefoongesprek. Of een antwoord op een mail waarin je om input hebt gevraagd. Hoe draagt dit bij aan meer bereik voor jouw blogpost?

Door het artikel ook te delen met de experts die een bijdrage hebben geleverd heb je een grote kans dat zij het artikel ook gaan delen via hun eigen kanalen. Bovendien kunnen deze thought leaders een bepaalde autoriteit toevoegen aan jouw artikel waardoor de kans op shares en likes via jouw eigen kanalen ook groter wordt.

Dit type blogpost kun je ook ideaal samenstellen na het bezoeken van een event of congres. Daar heb je een laagdrempelige manier om direct in contact te komen met meerdere experts.

ps. Jouw collega’s zijn ook experts! Betrek zoveel mogelijk collega’s bij het produceren van blogposts.

8. Post regelmatig nieuwe content

Door consistent nieuwe blogposts te plaatsen wordt jouw volger keer op keer bediend met nieuwe informatie. De nieuwe artikelen zullen ook weer nieuwe lezers aantrekken die vervolgens ook op de site gaan kijken naar eerder verschenen artikelen. De blogposts kunnen elkaar ook versterken door op de juiste manier door te verwijzen. Het posten van nieuwe content is een belangrijke stap om gratis bereik voor jouw blogs te genereren. Het is echter ook een proces van lange adem en vraagt dus om een duidelijke positie in marketing strategie!

Dit is niet alleen een tactische handeling ter optimalisatie voor de zoekmachines, het is ook een optimalisatie voor jouw bezoekers. Je biedt ze hiermee namelijk meer informatie dat aansluit bij een thema of interessegebied. Nieuwe content levert dus niet alleen nieuwe bezoekers op voor de nieuwste artikelen.

Hoeveel blogs moet ik dan per week posten? Tjah, dat is een leuke vraag. Een paar jaar terug waren merken dagelijks of zelfs meerdere malen per dag aan het posten. Er zijn tegenwoordig merken en bloggers die er voor kiezen om een aantal blogartikelen per week te posten zodat de blogomgeving niet te druk wordt. Dit zijn dan wel artikelen die doorgaans langer zijn (1000+ woorden) en als evergreen content worden ingezet. (bron: problogger)

9. Geef jouw blogomgeving de aandacht die het verdient op jouw website

Heb je een bedrijfswebsite met productpagina’s, over-ons pagina’s en andere informatie over jouw organisatie, de producten en de diensten? Gebruik die pagina’s dan ook om jouw blogomgeving een duwtje te geven. Die pagina’s lenen zich perfect voor subtiele verwijzingen naar jouw blogposts voor meer achtergrondinformatie. De blogposts zijn in veel gevallen een goede aanvulling op de content. Ga hier zorgvuldig mee om want het is ook niet de bedoeling dat je bestaande, goedlopende marketingfunnels verstoort. Heb je een hele mooie route naar een conversie, verstoor deze dan niet door de bezoeker uitstapjes voor te schotelen naar blogartikelen. Pagina’s over de geschiedenis van het bedrijf, de mensen die er werken of de projecten die er gerealiseerd worden lenen zich perfect voor uitstapjes naar blogartikelen.

Pagina’s over de geschiedenis van het bedrijf, de mensen die er werken of de projecten die er gerealiseerd worden lenen zich perfect voor uitstapjes naar blogartikelen. Heb je een over-ons-pagina waarop alle leamleden benoemd staan? Verwijs dan naar een aantal blogs van hun hand.

Afbeeldingen: www.shutterstock.com

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.