In mijn vorige blog “Hoe organiseer je je social media” liet ik zien hoe grote organisaties als KLM, Interpolis en Philips hun sociale media georganiseerd hebben. Kleinere bedrijven hebben natuurlijk niet de luxe dat ze kunnen beschikken over een volledig geoutilleerde Social Media Afdeling of Expert(s). Als klein bedrijf heb je daar het budget niet voor. Van de andere kant wil je Social Media niet links laten liggen. En dus is de inrichting van je Social Media Cockpit een uitdaging.
In deze blog 8 tips hoe je je social media cockpit kunt inrichten met een bescheiden budget.
1) Stem je social media kanalen af op je doelgroep
Kies je social media kanalen in eerste instantie op basis van je doelgroep. Volg waar je doelgroep over praat en stem je boodschap (content) daarop af. Kijk zeker ook om je heen naar succesvolle bedrijven op social media en houd ook je concullega’s in de gaten om te kijken wat werkt en wat niet werkt!
NB: veel B2B bedrijven zien Facebook niet als een volwaardig social media kanaal. Maar als je doelgroep op Facebook zit, kan Facebook een prima social media kanaal zijn om je doelgroep mee te bereiken. Let echter wel erop dat je dan wel specifieke content moet ontwikkelen die geschikt is voor Facebook.
2) 1.000 fans op je Facebook pagina is leuk voor je imago, maar je hebt er niks aan als er geen interactie is
Nog steeds zijn er veel directeuren die imagogericht omgaan met social media. Ze richten zich op harde kengetallen die je kunt vergelijken met je concurrent. Snel naar de 100 volgers op je Linkedin bedrijfspagina, 1000 volgers op Twitter, 1000 fans op Facebook. Natuurlijk staat dat goed. Maar voor de effectiviteit van je social media is het beter je te focussen op verbinding en interactie. Hoeveel mensen reageren daadwerkelijk op je posts? Uiteindelijk kun je daar je relaties en/of leads mee voeden.
3) Benader social media als je nieuwsbrief
Maar weinigen kunnen spontaan aan social media marketing doen. Het gevaar is namelijk dat je “droog” komt te staan. Daarom is het praktisch om je social media met een nieuwsbrief te vergelijken. Er is een redactieformule, een wekelijkse redactievergadering en er zijn vaak vaste terugkerende redactie onderwerpen. Alleen de frequentie van social media berichten ligt wat hoger. Daarom kan het makkelijk zijn om wekelijks een contentkalender op te stellen waarin je bepaalt wat je wanneer gaat plaatsen op je social media kanalen.
wil je reacties op Linkedin dan “gooi je het in de groep”
4) Ieder social media kanaal heeft haar eigen gebruiksaanwijzing
Dezelfde boodschap uitzetten via verschillende social media kanalen is geen effectieve tactiek. Ieder social media kanaal kent zijn eigen gebruiksaanwijzing. Op Twitter zet je bijvoorbeeld een vraag of een korte triggerende tekst met een link. Voor Facebook verpak je je boodschap in een visual. En wil je reacties op Linkedin dan “gooi je het in de groep”.
5) Betrek positieve medewerkers bij je social media beheer
Mijn moeder leerde ons als kinderen al ruim voor we uit huis gingen koken. Simpelweg door ons op vaste dagen te laten koken. We kregen een vast budget voor boodschappen en natuurlijk hulp in de keuken als we er niet uit kwamen. Op dezelfde manier kun je je collega’s een vaste social media dag geven. Ze beheren op die dag dan alle social media kanalen van het bedrijf. Van het opdoen van de ervaring en het uitwisselen daarvan leer je weer van elkaar.
6) Een tool is maar een tool
Er zijn ontzettend veel verschillende social media tools waar je veel mee kunt. Van simpel (Tweetdeck en Hootsuite) tot heel geavanceerd en duur (bijvoorbeeld Coosto en Obi4Wan). Maar een tool is geen wondermiddel. Zeker niet als je niet het benodigde inzicht hebt. Ga dus eerst minimaal een jaar actief aan de slag met je social media kanalen voor je doelgericht aan de slag gaat met tools. Op het moment dat je weet wat de gedragsregels zijn op de verschillende social media kanalen, wat wel en niet werkt én dat je je social media goed hebt ingericht pas dan heeft het zin om aan de slag te gaan met een social media tool. Een nieuwe social media tool die niet duur is en goed in elkaar zit qua gebruiksvriendelijkheid is Social Sensr. Je kunt er mee publiceren vanuit 1 systeem, content kalender bijhouden en je kunt er zelfs met meerdere collega’s in samenwerken. Op dit moment kun je nog geen analytics bijhouden via Social Sensr.
7) Social media uitbesteden? Niet doen!
Denk je er over na om je social media volledig uit te besteden aan een bureau of expert? Niet doen! Ook een stagiaire inhuren kan handig lijken omdat ze opgegroeid zijn met sociale media, maar bedrijfsmatig social media inzetten is natuurlijk een heel ander verhaal.
Niemand die beter weet wat er speelt in je bedrijf, in de markt, bij je klanten dan jij. Het is alleen wel de uitdaging dit te vertalen naar de juiste content voor je social media.
8) Nog een sociaal vaardige co-pilot nodig?
Het plaatsen van content is het makkelijkste gedeelte van social media. Voor het bedenken en ontwikkelen van doel(groep)gerichte content kan het handig zijn om iemand er bij te betrekken. Heb je die niet in huis en mocht je nog op zoek zijn naar een sociaal vaardige co-pilot die met je meekijkt in je cockpit en af en toe wat bijstuurt, dan help ik je graag!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.