Deze week bezoeken 19.000 professionals uit meer dan 90 landen het INBOUND 2016 congres in Boston. Een happening in festival-stijl met keynote speakers, break-out sessies, trainingen en de nodige ontspanning. INBOUND is een feestje van HubSpot, een Marketing Automation Software bedrijf, maar gaat vooral over marketing, de digitalisering en inspiratie in het algemeen. Omdat het congres samenviel met de verkiezingen kreeg het op dag 2 al een bijzondere extra laag.
Gary Vaynerchuk
Gary Vaynerchuk opende INBOUND 2016 met een energieke keynote. Gary Vaynerchuk is een succesvolle ondernemer die groot is geworden met een wijnshop. Sleutel van zijn succes is in te haken op nieuwe technieken en tools om marketing te doen. Hij opende een Youtubekanaal met wijnproeverijen en investeerde in Google Adwords voordat het mainstream werd. Hij opent zijn keynote direct met een reactie op de verkiezingsstrijd en benadrukt vooral dat we in de tijd van de digitalisering veel meer macht in handen hebben dan voorheen. Er liggen kansen om zelf het heft in handen te nemen.Dit geldt ook voor Marketing.
‘I Wake up every morning and try the put myself out of business’
In zijn keynote daagt hij het publiek uit meer risico te nemen, fouten te maken en nieuwe technieken te omarmen. Een van de belangrijkste ontwikkelingen om bijvoorbeeld op in te haken is Facebook marketing want over een paar jaar zijn de prijzen te hoog.
David Meerman Scott
David Meerman Scott gebruikte de verkiezingsstrijd in zijn sessie: Trump, Bush, Clinton, & Sanders: How Inbound Marketing and Inbound Sales Decided the 2016 U.S. Presidential Election als voorbeeld voor high-level marketing. Bij de voorbereiding van zijn keynote wist hij niet wie president zou worden maar wel waarom Trump en Hillary allebei zeer succesvolle campagnes hebben gedraaid met gebruik van Social Media. Hij stelt dat de verkiezingen zijn gewonnen door de beste marketeer.
“The best marketer has been elected president”
Het succes van Trump is o.a. te verklaren omdat hij een eenvoudige boodschap heeft, real-time marketing bedrijft en mega-rallies organiseert die door de media opgepikt werden. Hierdoor wist Trump de meeste gratis media-aandacht te genereren.
Ta-Nehisi Coates
De keynote van Ta-Nehisi Coates was indrukwekkend. Dit is een zeer succesvolle schrijver die politieke problematiek en culturele misstanden centraal stelt in zijn boeken. Bij aanvang was hij zichtbaar emotioneel door de uitslag van de verkiezingen. Hij had een keynote voorbereid maar deze direct van tafel geveegd toen Trump gekozen werd als president.
“When it endangers one of us, it endangers all of us.”
De lezing ging in op de gevaren van de polariserende en racistische opmerkingen van Donald Trump gedurende de verkiezingen. Via een kleine geschiedenisles met aangrijpende voorbeelden maakte Ta-Nehisi Coates een helder statement. Ik vond het een bijzondere, gewaagde keynote die beantwoord werd met een staande ovatie van de hele zaal. Niet iedereen dacht er overigens zo over. Tijdens het verhaal liepen er mensen weg. Later heb ik mensen gesproken die absoluut niet op dit verhaal zaten te wachten.
INBOUND 2016: een onuitwisbare indruk
Ik heb genoten van de eerste dagen van INBOUND 2016 en vond het geweldig om de verkiezingsnacht van dichtbij mee te maken. De verkiezingen gaven INBOUND de verdieping om op dag 2 al een onuitwisbare indruk achter te laten.
Lees ook:Â
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Goede marketing hoeft niet duur te zijn
marketingbudget
De motor achter elke grote B2B Omnichannel ervaring
De motor achter elke grote B2B Omnichannel ervaring
Zakelijk bloggen: het hoe, wat en waarom
Zakelijk bloggen, ofwel bloggen voor een b2b doelgroep, is een van de meest duurzame vormen van b2b marketing. Lees hier tips om direct aan de slag te gaan
eCRM en de ROI van klantloyaliteit
eCRM en klantloyaliteit: lees hier alles over eCRM en hoe dat bijdraagt aan loyaliteit van relaties. Naar de tips!
Op zoek naar nieuwe b2b-inzichten? Bezoek met korting het B2B E-commerce Congres op 28 oktober
B2B E-commerce Congres
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.