Diederik is Global Marketing Operations Manager bij Quintiq, een wereldwijd opererend softwarebedrijf. We zagen Diederik al bij The Digital Future of B2B in zijn keynote over Omni-channel Engagement met behulp van Marketing Automation software Marketo. We vragen Diederik naar zijn visie op B2B Marketing, Content Marketing en Marketing Automation.
In je presentatie bij The Digital Future of B2B lag de focus vooral op Leadgeneratie en lead kwalificatie. Omnichannel Customer Engement gaat ook over het contact met bestaande klanten. Hoe zie jij daarin de rol van Marketing Automation?
Onboarding, upsell, cross-sell, en advocate programma’s kunnen natuurlijk op een zelfde wijze uitgevoerd worden. Doordat men over veel meer data beschikt, kunnen er ook kwalitatief beter programma’s worden opgezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klantbehoud op basis van productgebruik.
Je hebt een Inbound Marketing machine neergezet met Marketo als ondersteunende software. Wat heb je daarvan geleerd, wat zou je anders doen als je het opnieuw zou doen?
Je staat intern vrij snel bekend als iemand die verstand heeft van een product. We kregen al snel het label “team Marketo”. Intern alleen bekend staan voor het platform wat je gebruikt is natuurlijk niet goed genoeg. Het gaat om de oplossingen die je biedt en niet waarmee je die uitvoert. Verder ben ik erg blij met onze implementatie van Marketo.
“Het gaat om de oplossingen die je biedt en niet waarmee je die uitvoert”
Quintiq is een softwarebedrijf. Is dat nog een voordeel geweest bij adoptatie van Marketing Automation binnen de organisatie?
Niet direct. Maar software bedrijven kenmerken zich vaak door snelle groei. Hierdoor zijn innovatie en schaalbaarheid altijd aan de orde. Er was dus een welwillendheid om te investeren. Het ideale ‘klimaat’ was er dus wel.
Iedereen is het er wel over eens dat een goede procesinrichting & content het fundament vormen van Inbound Marketing. Hoe zorgen jullie voor de creatie van voldoende relevante content?
Bij Quintiq hebben we schrijvers, editors, en designers in dienst. We hebben het content creatie proces in de afgelopen jaren bijna tot perfectie uitgewerkt. Hierbij steunen wij natuurlijk wel op inhoudelijke experts binnen Quintiq.
Tijdens je keynote sprak je over het opstellen van een business case om de investering in Marketing Automation te verantwoorden. Heb je nog tips over het opstellen van zo’n case?
Bespreek meteen duidelijke KPI’s en metrics met het hoger management. Alleen dan kun je een succes rapporteren waarvan de metrics gedragen worden door het hoger management. Vervolgens probeer je natuurlijk ook zo snel mogelijk successen te laten zien.
De Inbound Marketing puristen zweren bij een 100% Inbound Marketingstrategie. In de praktijk zien we vaak combinaties van traditionele en moderne Marketingtechnieken. Zetten jullie naast de Inbound technieken ook nog traditionele Marketingmiddelen in om b2b leads te genereren?
Als we kijken naar marketing versus sales, ken ik zeker bedrijven die 100% op Inbound Marketing draaien. Maar dit zijn voornamelijk start-ups. Als we specifiek kijken naar Inbound versus Outbound Marketingtactieken, denk ik dat 100% kan voorkomen, maar dan met name in Europa waarbij striktere richtlijnen zijn omtrent spam, profiling en privacy. Quintiq opereert wereldwijd. In landen zoals de Verenigde Staten zijn Outbound technieken nog erg sterk en effectief. Zo werken tactieken als cold-calling hier nog erg goed.
Het gebruik van mobile devices en wearables neemt nog steeds toe. Welke kansen zie jij hierin in relatie tot jullie B2B doelgroepen?
Ik zie enorm veel ontwikkelingen. Zo ook bij Marketo. We zouden in-app push notificaties kunnen toevoegen als kanaal. En ook kunnen we in-app gedrag opslaan. Maar ik moet wel zeggen dat niet alles even bruikbaar is in B2B. Nou ja in ieder geval niet in de “complex sale” waar wij mee te maken hebben. Soms vind ik dat wel jammer, maar uiteindelijk is de software en hardware die de business moet ondersteunen en niet andersom.
“Ook zal real time personalization (RTP) van websites steeds slimmer worden, waardoor geen webpagina meer het zelfde zal zijn”
Welke trends zie jij nog meer de komende jaren op de B2B Marketeer afkomen?
Marketing Automation blijft voorlopig nog wel een hot-topic. Zeker omdat te veel bedrijven nog steeds hun content strategy niet op orde hebben. Met name de schaalbaarheid en accountibility van Marketing Automation zijn drijfveren voor bedrijven om hiermee aan de slag te gaan. “Laggards” gaan in de problemen komen, omdat ze niet meer handmatig kunnen opboksen tegen concurrenten die Automation gebruiken. Automation stelt je ook in staat engagement over meerdere kanalen te structureren (ook offline kanalen). Na Marketing Automation zal Integrated Marketing Management (IMM) nog meer op de voorgrond komen. Hierbij komen thema’s als MRM (Marketing Resource Management) en MAM (Media Asset Management) ook weer meer aan bod. Ook zal Artificial Intelligence in bijvoorbeeld content generatie of messaging sterker worden. Er zijn al voorbeelden van bedrijven die geautomatiseerd nieuwe content creëren op basis van kleinere stukjes content. Ook zal real time personalization (RTP) van websites steeds slimmer worden, waardoor geen pagina meer het zelfde zal zijn.
Over Diederik Martens
Diederik Martens is B2B Marketeer in hart en nieren. Als Global Marketing Operations Manager bij Quintiq helpt hij commerciële collega’s in hun commercieel succes, door het aanwenden van de juiste technologieën, processen, best practices en inzichten. Daarnaast is Diederik door Marketo uitgeroepen als een van de ’s werelds top 50 Marketo users. En Diederik is een docent en veelgevraagd spreker op onderwerpen als Marketing Automation, CRM, Omnichannel Customer Engagement, Lead Nurturing en Lead Scoring.
http://www.diederikmartens.com/
Over Quintiq
Quintiq is gespecialiseerd in het oplossen van complexe planningsvraagstukken door de inzet van geavanceerde software voor supply chain planning optimalisatie.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.