Tags: content marketing, interview
B2B Marketing is in beweging. Meer dan ooit. Veel markten zitten in de lift en maken meer budget vrij voor Online Marketing. Internet groeide in 2015 net als in 2012 en 2013 met ruim 8% en groeit nog steeds. Het aandeel van online steeg tot bijna een derde van de totale netto mediabestedingen. Tegelijkertijd gaan de technische ontwikkelingen razendsnel.
Een ideale combinatie om B2B Marketing naar een hoger niveau te tillen. Dit zien we terug aan investeringen in Marketing Automation, e-commerce en andere technieken. Maar ook in het samenwerken met bureaus en experts. We interviewen Bart Strijker van het snelgroeiende B2B Marketing & Development bureau Jelba over deze ontwikkeling.
Bart, welke ontwikkelingen zie jij op dit moment in de Online Marketing bij jullie doelgroepen?
“Laat ik vooropstellen dat de doelgroepen die wij dagelijks voor onze klanten bereiken nog steeds 100% professionals zijn op zoek naar kapitaalgoederen of professionele verbruiksgoederen. De Online Marketing aanpak is vanuit deze propositie alleen al zeer verschillend. Dat geldt zowel voor onze activiteiten in de markten Industrie, Transport & Logistiek en Bouw. Wij zien dit ook sterk terug in de “customer journeys” van de diverse klanten. Overeenkomstig is wel dat doelgroepen zich steeds later via de digitale kanalen kenbaar maken. De juiste online boodschap op het juiste moment is dus cruciaal en wordt steeds belangrijker. Met de toevoeging van liquid content modules maken wij hierin grote progressie naar meer leads en transacties.”
Voor welke valkuilen zou je B2B marketeers bij bedrijven willen behoeden?
“Staar je niet blind op data en verlies je hier ook niet in. Een mix van gezond boerenverstand, data-analyses, commercieel gevoel en het willen proberen maakt dat je succesvol wordt in marketing. Experts bij Jelba, mijn mede-oprichter en ik worden vaak gevraagd door corporate ondernemingen om presentaties te houden over onze aanpak en methodiek. Ik verbaas mij dan echt over de marketeers. Werkgroepje in, werkgroepje uit en dan misschien een pilot. Ga gewoon aan de slag, begin klein en maak een business case die transparant is op basis van tastbare resultaten. Vandaag de dag wordt het online spel en de knikkers verdeeld tussen de trage en de snelle spelers op het web en niet tussen de grote en kleine spelers. Hier komt bij dat er een hoop marketeers rondlopen die denken dat ze het weten. Dat vind ik gevaarlijk. Je weet het nu, maar je moet ook weten dat het morgen anders kan zijn. Zowel bezoekgedrag als technologie en je marketing aanpak. Speel dus kort op de bal en blijf je verbazen en blijf proberen. Doen is het toverwoord.”
Voor een groot gedeelte is en blijft Online Marketing mensenwerk. Ook al automatiseer je 60%.”
Welke kansen zie jij voor B2B marketeers die wellicht nog onbenut zijn?
“Blijf om je heen kijken en probeer echt te begrijpen. Er zijn zoveel tools en licenties die je kan afnemen. Maar een goede tool maximaal inzetten vergt ook inspanningen van jou als marketeer. Voor een groot gedeelte is en blijft Online Marketing mensenwerk. Ook al automatiseer je 60%.”
De groeiende vraag naar Marketing ondersteuning stopt niet bij de grens. Jullie hebben onlangs een vestiging geopend in België. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
“Daar hebben ze ook een hekel aan uurtje factuurtje. En wij hadden al een aardig klantportfolio. Wij geloven erin dat als je echt iets wilt bereiken in een land dat je dan moet gaan voor een lokale aanpak.”
Meer over Jelba vind je hier: https://jelba.nl/
Skyline afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Grensverleggende marketing: cruciaal voor internationaal succes
Internationale marketingcampagnes; waar je aan moet denken en waar je op moet letten; vertalen, cultuur, wetten, regelgeving en meer.
Digitale marketing in 2020: de belangrijkste uitdagingen
Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
Een goede SEO strategie: waar begin je?
Een goede seo strategie; waar begin je en hoe stel je deze op? Lees het in dit artikel!
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Een brand portal: wat, waarom en wanneer?
Een brand portal biedt een organisatie uitkomst voor digital asset management waardoor mensen efficienter werken en de huisstijl is bewaakt
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.