Content Marketing beheert Marketingland. We stellen onszelf dagelijks de vraag; hoe trakteren we doelgroepen op mooie content? Kennispartner zijn voor de doelgroepen staat voorop, en vindbaar zijn. Daardoor is marketing veel leuker geworden Ă©n kunnen wij als marketeers leuke dingen doen. We moesten wel even wennen.
We zagen dat Google onze grootste vriend en vijand werd. ‘SEO copywriters’ stonden op en teksten werden getoetst aan seo optimalisatie regeltjes. Marketeers maakten er een wetenschap van om seo technisch de mooiste veren op te zetten. We produceerden veel content, content waar zoekmachines van smullen. En met een beetje geluk ging de champagne open; weer een nr 1 ranking op een killer zoekwoord uit de branche! Content voor zoekmachines.
Maar hoe zit het met content voor de mens? De lezer? Edwin Vlems zei het al mooi; ‘leads zijn ook gewoon mensen’. Van al die duizenden bezoekers; hoeveel klikken er door op je site? En als ze dat al doen; hoeveel van die groep koopt jouw product? Als je schrijft voor zoekmachines, schrijf je niet voor mensen..dat inzicht begint neer te dalen..gelukkig. Want let op; SEO kan nooit een doel op zich zijn. Authenticiteit wel. En het bedienen van doelgroepen met jouw kennis en ervaring. Want is ‘goed gevonden worden’ worden niet simpelweg een gevolg van goed zijn?Â
Bouwmarkten geven het content voorbeeld
De bouwmarkten hebben geĂŻnvesteerd in instructiepagina’s en video’s van de meest uiteenlopende klussen. Deze handleidingen zijn er allereerst op gericht om de typische klant (vooruit; de buyer persona) van de bouwmarkt op weg te helpen met een bepaalde klus. Het boodschappenlijstje volgt later. Super content, super effectief en ja ook, super vindbaar. Met deze content hebben een paar bouwmarkten zoals Karwei en de Gamma een geweldige content confetti opgezet. Ja, daar is ie. Een uiteenlopende brij aan content gericht op de doelgroep die exact antwoord geeft op doelgroepvragen.
‘hoe maak ik een verlaagd plafond?’ of ‘hoe stuc ik een muur’?
Welke site staat bijna altijd boven die van jou in de google resultaten?
Google is er op gericht mensen te laten vinden wat ze zoeken. En dat zijn altijd antwoorden op vragen. Welke pagina staat er bijna altijd op nr 1 in de zoekresultaten? Bij welk zoekwoord dan ook? Inderdaad; vrijwel altijd staat Wikipedia boven jouw pagina. Want Wikipedia geeft antwoord, heel veel antwoord. Wikipedia is daarmee de moeder van content confetti..
Oke, nu de daad bij het woord…huiswerk aan mezelf; geef antwoord op minimaal 2 vragen die branden in mijn doelgroep, zet het karwei-effect op voor mijn blog. Schrijf 2 artikelen met antwoorden op vragen van doelgroepen en gooi vervolgens die content confetti de lucht in! Vanaf nu is dit de insteek van mijn artikelen, de afrekening volgt! Uhm…heb jij een vraag voor me?
Lees ook:
- B2B Marketeers let op: Google zet door met Mobile First Indexing in 2017
- Next level SEO met Structured Data
- SEO trends voor 2017 door Rand Fishkin
 Foto content confetti; www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Patrick van Zandwijk: “Kennis delen is de sleutel tot het groeien van je B2B-bedrijf”
“Ik vind B2B-marketing uitdagender, B2C-marketing is toch wat 'makkelijk'. Rond B2B-marketing zit veel meer complexiteit.”
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing. Tips en voorbeelden voor de inzet van verlichting en marketing
8 tips voor B2B content marketing, inclusief voorbeelden
B2B content marketing is niet meer weg te denken. Wij geven in dit artikel 8 tips voor slimme en inspirerende B2B content marketing, met voorbeelden!
In 3 stappen naar effectieve website personalisatie
Een belangrijke strategie die door veel B2B-marketingteams wordt onderzocht is website personalisatie.
Succesvolle b2b e-commerce begint bij content
Ook in B2B zit men niet stil. Om een succesvolle b2b e-commerce website te hebben, is rijke content onontbeerlijk.
Marketing funnel: de ultieme gids over funnels (met compleet stappenplan)
Met een marketing funnel draag je per fase in de customer journey de juiste boodschap uit. âś… Zet je eigen funnel op in 12 stappen via dit artikel.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.