Leadvriendelijke marketing, een utopie?

door Marcel Nanning | Last Updated:   20 februari 2015

Hunten, scoren, deals sluiten, leads vangen, leadfunnels, een markt oprollen..de commerciĂ«le wereld zit vol krachttermen. Vaak met een hoog spierballengehalte en een egocentrisch randje. ‘wij zullen deze deal pakken, kosten wat het kost!’. Ambitieus? Zo zou je het ook kunnen noemen. Hoe dan ook, de toon is niet altijd even vriendelijk en respectvol als het gaat over de (potentiĂ«le) klant. Maar er is hoop; de revolutie is in volle gang!

Inbound Marketing & Marketing Automation

Inbound Marketing! Jawel; de zachte noot in een harde wereld. Geen outbound maar inbound. Niet oppervlakkig maar inhoudelijk. Niet storend maar afwachtend. Zorgen dat je daar bent waar je klant het verwacht. En als de prospect dan een deurtje opent (door een eBook te downloaden bijvoorbeeld), wordt hij of zij met moderne technieken voorzien van gerichte boodschappen. Inhoudelijke boodschappen die passen bij de oriëntatiefase van de prospect én zijn of haar interesse. Er is zelfs een prachtig woord voor; Lead nurturing! Een bijna beeldend woord. Verzorgend, vriendschappelijk, verleidelijk!

Maar, is dit wel zo ‘leadvriendelijk’ als het lijkt? Laatst ontving ik de zoveelste mail van HubSpot. DĂ© pionier op het gebied van Inbound Marketing. Deze mail nodigde me wederom uit tot het downloaden van een Whitepaper. Of het doorlopen van een demo-account. Ik heb dat in het begin als super ervaren.

Totdat iedere click of download leidde tot een nieuwe stroom aan mails. Veel mails, tot het irritante af. Met de beste intenties; er werd altijd wel iets geboden. Toch frustreerde het me. Hoe kan dat dat? HubSpot is de light house van de Inbound Marketing, ben ik dan een unieke lead? Dat denk ik niet.

Anders gezegd; iedere lead is uniek. Het is heel wat om de communicatie richting leads op maat te automatiseren. In het geval van HubSpot viel me op dat de spontaniteit eraf is, de menselijke factor. Denk aan iets simpels zoals het aanvoelen van een communicatiepauze. Of het formuleren van een genuanceerde, onvoorwaardelijke boodschap.

Leadvriendelijke marketing met Marketing Automation

In hoeverre is dit in te bouwen in Marketing Automation Software? Is deze souplesse, deze genuanceerde marketingantenne sowieso te automatiseren? Of is dit mogelijk, maar wel afhankelijk van de marketeer die het inricht? Want zijn of haar stem horen we, als we de email aan onszelf voorlezen in gedachte.

We gaan het zien. Voor mijn gevoel staat de wereld van Marketing Automation in de kinderschoenen. De weg naar leadvriendelijke marketing is ingeslagen, maar nog zeker niet belopen. HubSpot, Marketo, Eloqua, Pardot, Hatchbuck en vele andere verdienen hier in ieder geval al goed geld aan. Maar zonder kennis, content en de juiste intenties heb je er niet veel aan. Ik geloof dat een oude wetmatigheid uit de automatisering hier wel past als afsluiting; garbage in, garbage out.

Afbeelding: www.shutterstock.com

Meer over Artikelen over Inbound Marketing & Content Marketing

– Flip the Funnel met Joseph Jaffe

– Leads vs prospects

– Inbound Marketing in b2b

– Het hockeystick effect van Content Marketing

– b2b Marketing Automation

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.