Tags: content marketing, linkedin, social media
In de workshops die ik geef over nieuwe media komen veel voorbeelden voorbij hoe je sociale media kanalen als Facebook, Twitter en Instagram succesvol kunt inzetten met sterke content. Toen ik laatst de vraag kreeg naar success cases op LinkedIn kon ik er niet zo maar een aantal uit mijn mouw schudden. En dus ging ik op zoek. Gelukkig heb ik een aantal mooie LinkedIn content cases kunnen vinden die ik zeker in mijn workshops ga gebruiken. Uiteraard deel ik ze ook graag via mijn blog.
CapGemini: gecureerde Linkedin content als leadmachine
CapGemini heeft LinkedIn b2b verankerd in haar organisatie om structureel via dit kanaal aan leads te komen. Hiervoor heeft het een effectieve content marketing strategie opgezet. De strategie is simpel: wekelijks worden ongeveer vijftig artikelen gepubliceerd rond relevante thema’s. Deze content maakt CapGemini niet zelf maar in combinatie met content partners. Aan de content wordt een bataljon aan experts van CapGemini gekoppeld aan social media coaches. De ambitie? Decisionmakers hoeven alleen dit platform te volgen om volledig op de hoogte te blijven. En deze aanpak is succesvol: gemiddeld scoort CapGemini 3.000 nieuwe volgers op LinkedIn per week.
KLM: Meet & Seat
KLM is in Nederland één van de absolute koplopers op social gebied. Op LinkedIn speelt KLM slim in op netwerk mogelijkheden van zakelijke klanten. Zo kun je via LinkedIn kijken naast wie je wil zitten in het vliegtuig. Misschien leuk om te activeren met een actie zoals: naast wie zou jij willen zitten op jouw volgende business vlucht? Zeker als je daarbij ook nog eens echt kans maakt om naast Johan Cruijff, Matthijs van Nieuwkerk of KLM topman Camiel Eurlings te zitten.
Promiss: LinkedIn campagne gericht op zakenvrouwen
Kledingmerk Promiss zette LinkedIn als platform in om de Nederlandse werkende vrouw te voorzien van stylingtips en adviezen via de Linkedin-campagne ‘Kleren maken de Vrouw’. Op basis van een vragenlijst kregen de vrouwen stylingtips van Promiss. Dit advies kon gedeeld worden op LinkedIn of Facebook. Het kledingmerk gebruikte LinkedIn voor de actie, omdat ze wisten dat veel van hun klanten bij Promiss kleding kopen voor een zakelijke gelegenheid.
Unicef: awareness op LinkedIn voor kinderarbeid
Mooie awareness campagne van Unicef op LinkedIn die tot denken zet. Bij het inloggen kreeg je een “servicemededeling” van LinkedIn, die vertelde dat ene Jusuf Ad Assalia uit Burkina Faso je profiel het meest bekeken had. Omdat de mededeling precies boven de plek stond waar je kunt zien wie jouw profiel heeft bekeken op LinkedIn, viel de uiting duidelijk op. Als je erop klikt, kom je uit op het profiel van Jusuf op LinkedIn. Hij blijkt als kind in een mijn te werken en onder meer stenen kapot te slaan. Daarna verschijnt een layover waarin wordt opgeroepen om bij te dragen in de strijd tegen kinderarbeid. Je kunt het profiel van Jusuf ook nog eens delen met derden, waardoor de campagne nog meer aandacht krijgt.
LinkedIn als content platform
Om me heen hoor ik van veel mensen dat je LinkedIn ook steeds beter kunt inzetten als content platform. Interessant zeker aangezien het netwerk vergeleken met andere sociale media hoog scoort qua engagement en CTA. Ik verwacht dan ook dat we op korte termijn steeds meer content op LinkedIn gaan zien.
“Engagement op LinkedIn scoort tot 8 keer hoger”
“Meer dan 90% van de LinkedIn leden die actief content consumeren doen dit om (professioneel) relevante informatie te verzamelen.”
“Ter vergelijking: Twitter zit op 29% en Facebook op 27%”
Mis ik nog mooie of leuke LinkedIn content?
Heb jij nog aanvullingen als je dit leest? Let me know via Twitter AangenaamAnders of mail bart aangenaamanders.nl
Links en bronnen die ik heb gebruikt voor deze blog:
http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/campagne-promiss-op-linkedin-kleren-maken-de-vrouw
http://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2013/10/promiss-start-linkedin-campagne/index.xml
http://bertrams.net/2011/11/linkedin-campagne-unicef/
http://www.frankwatching.com/archive/2014/06/25/contentmarketing-veel-recyclen-en-een-beetje-nieuws/
https://www.emerce.nl/achtergrond/b2bmarketing-linkedin-ideale-platform
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
SocialPilot Review; een volledige tool voor Social Media management
SocialPilot Review: Het is eenvoudig in gebruik, stabiel en de functies zijn uitgebreid. Geschikt voor bureau's en eindgebruikers. Minder goed in instagram.
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
B2B marketing met video: 5 tips
B2B marketing met video: lees in dit artikel enkele tips voor B2B marketing met video.
Musthave content voor de Zakelijke Dienstverlener
Musthave content voor de Zakelijke Dienstverlener. Andere fases in de Customer Buyer Journey zijn wat onderbelicht maar minstens net zo belangrijk.
Return On Investment (ROI) en de waarde van content marketing in een B2B omgeving
De waarde en/of opbrengst (ROI) van content marketing is over het algemeen moeilijk te meten, zo ook in een B2B omgeving.
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt!
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt! Start direct en begin met het lezen van dit artikel!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.