Tags: content marketing, website
De tijd dat websites alleen visitekaartjes waren is voorbij. Ook in b2b zien we uiteenlopende toepassingen van websites die niet alleen bijdragen aan online zichtbaarheid maar ook dienen als marketingmiddel, servicekanaal of omzetkanaal. Niet voor niets kiezen steeds meer bedrijven voor maatwerk-websites waarmee ze invulling kunnen geven aan meerdere online doelstellingen. In dit artikel bespreken we welke mogelijkheden maatwerk websites bieden voor b2b bedrijven ten opzichte van standaard websites.
Waarom een standaard website vaak tekort schiet
Standaard websites worden vaak verkocht als een snelle en goedkope oplossing. Ze zijn eenvoudig op te zetten en bieden basisfunctionaliteiten. Maar voor veel B2B-bedrijven schieten deze oplossingen al snel tekort. Een aantal redenen waarom b2b-bedrijven vaker kiezen voor een maatwerk website:
![b2b website multi language](https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2024/12/b2b-website-multi-language.webp?media=1733252709)
Diversiteit in doelgroepen en markten
Veel b2b-bedrijven opereren in internationale markten en bedienen daarbij uiteenlopende klantgroepen. Een standaard website mist vaak de flexibiliteit om meertalige content en specifieke doelgroepfilters of zelfs doelgroepsites op te zetten binnen één platform.
Een voorbeeld: een leverancier van industriële componenten wil klanten niet alleen laten zoeken naar producten, maar ook direct technische specificaties tonen en offertes aanbieden. Met een standaard website zijn deze functies lastig of zelfs onmogelijk te realiseren. Maatwerk-website-bouwers kunnen hier oplossingen voor realiseren en de site bijvoorbeeld voorzien van een productconfigurator.
Het opzetten van marketingfunnels
Bij campagnes vormt de website meestal een relevant onderdeel van het proces. Uiteindelijk moeten prospects landen op een pagina met de mogelijkheid een demo aan te vragen, contact op te nemen, iets te downloaden of zich ergens voor in te schrijven. Als de een marketeer niet de flexibliteit heeft om eenvoudig conversie-gerichte landingpages aan te bieden, sterke productpagina’s te maken of mooie content aan te bieden aan doelgroepen is haar/zijn werk een stuk lastiger! De marketingmogelijkheden zijn voor veel bedrijven dus bepalend in de keuze voor het CMS en websitebouwer.
Werkenbij-websites
Een belangrijke functie van veel b2b-websites is die van het laden van het werkgeversmerk en het werven van personeel. Om dit soort sites goed te laten presteren is het belangrijk dat de gebruikers voldoende aanpassingen kunnen doen aan de content zoals het plaatsen en updaten van vacatures.
![](https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2024/12/b2b-website-klantportaal.webp?media=1733252709)
Klantportalen
Je wilt niet alleen nieuwe klanten binnenhalen, je wilt bestaande klanten ook graag behouden en als het even kan; de omzet bij bestaande klanten verhogen.
Een manier om aan dit doel te werken is de inzet van een klantportaal. Hiermee biedt je de klant een unieke omgeving waarin relevante informatie te vinden is zoals projectdocumenten, belangrijke contactpersonen, aanbiedingen, uitnodigingen voor relevante events, relevante content en eventueel een support-ticketing-systeem. Jouw websitebouwer met maatwerk-expertise kan je helpen om dit op te zetten zodat het aansluit bij jouw wensen en doelen.
E-commerce
De meeste b2b-bedrijven, of het nu gaat om groothandels, productiebedrijven of dienstverleners; ze denken allemaal in meer of mindere mate na over het online aanbieden van producten of diensten. Natuurlijk zijn er standaard oplossingen te vinden voor het opzetten van jouw e-commerce-omgeving, het is niet ongebruikelijk om hier maatwerk voor in te zetten. De keuze voor het juiste platform hangt onder andere af van de manier waarop je producten/diensten wilt aanbieden, hoe je de shop wilt beheren, welke integraties er nodig zijn.
![b2b website uitstraling](https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2024/12/maatwerk-website-b2b.webp?media=1733252709)
Unieke uitstraling
Een ander probleem dat organisaties ondervinden van standaard websites is dat de mogelijkheden voor branding vaak beperkt zijn. Je bent gebonden aan templates, standaard designs of beperkte aanpasmogelijkheden. Een maatwerk-website is volledig op zetten volgens jouw huisstijl en vormgeving-wensen zodat je altijd ‘on brand’ bent en jouw merk op de juiste manier laadt bij de doelgroep.
Integraties met andere systemen
Of het nu gaat om die productconfigurator, webshop of landingpages: je ontkomt niet aan goede integraties met andere systemen.
Marketing software & CRM
Hoe frustrerend is het bijvoorbeeld als marketing grote plannen heeft met marketing funnels en de lead-opvolging of nurturing strandt in de backend van de website. In dat geval wil je natuurlijk een goede koppeling met jouw favorite marketing automation systeem en de CRM-software van jouw bedrijf. Standaard websites gaan lang niet altijd zo ver als jij wilt met dit soort integraties en remmen daarmee de groei van jouw bedrijf.
![b2b website werkenbij](https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2024/12/b2b-website-werkenbij.webp?media=1733252709)
Koppelen met ERP
Een ander voorbeeld van het belang van integraties zien we terug bij de inzet van de eerder genoemde klantportalen. Het is met standaard websites lastig om een goede klantomgeving aan te bieden die ook nogeens de juiste prijzen en prijsafspraken toont die vastliggen in het achterliggende ERP-systeem.
Omdat de online aanwezigheid van b2b-bedrijven verder gaat dan de corporate website kiezen b2b-bedrijven vaak voor een maatwerk website. Dat biedt flexibiliteit om naast een corporate website ook andere functionaliteiten toe te voegen. Denk aan het opzetten van een klantportaal, een website, integraties met andere systemen en meer-talen-opties.
Flexibiliteit
Een van de grootste voordelen van maatwerk is de schaalbaarheid. Naarmate je bedrijf groeit, kun je eenvoudig nieuwe functies toevoegen of bestaande onderdelen aanpassen.
Conclusie
Voor B2B-bedrijven is een website niet zomaar een online visitekaartje. Het is een strategisch platform dat de groei, klanttevredenheid en internationale ambities van je organisatie kan ondersteunen. Hoewel een standaard website aantrekkelijk lijkt is de beperkte flexibiliteit vaak een obstakel voor groeiambities. De site haakt ten slotte in op alle fases van de customer journey van jouw doelgroep. We hopen je met dit artikel meer inzicht te hebben gegeven in het belang en de gevolgen van keuzes die je maakt rondom een nieuw website platform en een nieuwe partner hierin.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Waarom je B2B contentstrategie te weinig leads oplevert
Hoe jouw b2b content strategie leads oplevert: focussen in je content strategie wil je dat je content oplevert wat je nodig hebt.
Het Geheim Van De Content Marketing Waakvlam
Iemand vroeg me laatst; wat is het geheim van goede content marketing productie? Hoe kom je effectief aan inspiratie? Lees hier over de content waakvlam!
Interview | De status van Online Marketing in B2B op dit moment
Moderne marketing in b2b: een voorbeeld van een specialist in Acrylaat lasersnijden
Laten we eens kijken naar deze typische B2B-onderneming, gespecialiseerd in geavanceerde machines voor het snijden van plexiglas.
Excelly Awards 2014 voor AkzoNobel, TenCate en Heijmans
Excelly Awards 2014 voor AkzoNovel, TenCate en Heijmans
B2B marketing met video: 5 tips
B2B marketing met video: lees in dit artikel enkele tips voor B2B marketing met video.
![content marketing ebook](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img/https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2021/11/nummer-1-contentmarketing-thumb.png?media=1733252709)
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.