Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt!

door Redactie | Last Updated:   24 februari 2023

Als je marketeer bent, kan het moeilijk zijn om je marketingbrein uit te schakelen. Je kent het wel – de stem die voortdurend elk stukje inhoud dat je tegenkomt bekritiseert en evalueert. Een pauze nemen van deze kritische denkwijze is essentieel om geĂŻnspireerd en energiek te blijven. Een van de beste manieren om dit te doen? Lees iets voor je plezier! Hier zijn 6 redenen waarom lezen goed kan zijn om je marketingbrein uit te schakelen: 

#1 Nieuwe perspectieven

Lezen zorgt voor nieuwe perspectieven. Als je fictie of non-fictie leest, krijg je de kans om verhalen uit verschillende culturen te verkennen. Dit helpt je om je blik op de wereld te verruimen. Je werkt hierdoor aan de vaardigheid om thema’s, uitdagingen en problemen vanuit meerdere gezichtspunten te bekijken. Ookal wil je hiermee even je marketingbrein uitschakelen, onbewust draagt lezen ook bij aan het verkrijgen van nieuwe inzichten die je kunt gebruiken om je marketingbeslissingen te onderbouwen. Of je nu kiest voor de Telegraaf krant lezen, of een prachtige roman – even tot rust komen is altijd een goed idee! 

#2 Ontsnappen op een gezonde manier 

Lezen laat je ontsnappen aan de werkelijkheid (op een gezonde manier). Het is eenvoudig om overweldigd te raken door de dagelijkse eisen van het runnen van een bedrijf of het managen van een team. Een campagne-manager, online marketeer, marketing manager of copywriter; iedere discipline kent binnen het vakgebied een bepaalde druk. Lezen geeft ons de gelegenheid om onze gedachten van onze huidige problemen af te brengen en andere werelden te ontdekken. Deze denkbeeldige werelden kunnen ontspanning brengen. Daardoor kan de batterij weer opladen met nieuwe energie.

#3 Opbouwen kennis 

Lezen helpt ook om kennis op te bouwen op gebieden buiten de marketing. Als marketeers is het belangrijk om op de hoogte te blijven van onderwerpen als economie, technologie, politiek, cultuur en meer, zodat we nauwkeurig kunnen begrijpen hoe ze onze campagnes zullen beïnvloeden. Bovendien maakt een uitgebreide kennisbasis ons betere adviseurs wanneer we praten met klanten of collega’s.

Deze kennis kun je toepassen om klanten of collega’s beter te adviseren maar ook om mee te praten met collega’s en klanten op informele momenten.

marketingbrein creativiteit

#4 Verbeteren creativiteit  

Wist je dat lezen bijdraagt aan creativiteit en het probleemoplossend vermogen? Als je boeken leest buiten je normale werkterrein, opent dat nieuwe paden in je geest die helpen creatief denken en probleemoplossend vermogen te bevorderen. Laten dit nu juist twee essentiĂ«le eigenschappen zijn voor elke succesvolle marketeer!  

#5 Zelfontwikkeling

Lezen stimuleert leren & zelfontwikkeling. Het leren stopt niet na het afstuderen; door boeken te lezen buiten je comfortzone (bijvoorbeeld biografieën over inspirerende mensen) kun je jezelf blijven ontwikkelen, zowel professioneel als persoonlijk. En dat niet alleen, ook hebben marketeers sterke communicatieve vaardigheden nodig om te slagen. Lezen helpt de woordenschat te vergroten, waardoor ons geschreven werk interessanter en effectiever wordt.

#6 Verhogen focus en concentratie

Concentratievermogen is van vitaal belang bij taken als het schrijven van teksten of het maken van visuals; lezen helpt de geest te trainen om geconcentreerd te blijven ondanks afleiding, waardoor we taken sneller en efficiënter kunnen uitvoeren. Ook vermindert lezen het stressniveau.

Of het nu komt door lange werktijden of strakke deadlines, stress is onvermijdelijk in het leven van een marketeer – maar lezen kan die stress helpen verminderen! Studies tonen aan dat lezen het stressniveau met 68% vermindert, dus zorg ervoor dat je elke dag wat tijd uittrekt om ontspannen te lezen, indien mogelijk! 

Conclusie

In het algemeen stelt het nemen van pauzes van het werk ons marketeers in staat onze mentale gezondheid te bewaren – en een van de beste manieren waarop we dit kunnen doen is door een boek op te pakken! Of het nu fictie of non-fictie is, doet er niet toe – wat er wel toe doet, is dat we onszelf toestemming geven om af en toe een broodnodige pauze te nemen van ons marketingbrein, zodat we niet te snel burn-out raken! Dus ga je gang – pak vandaag nog een boek op! Je zult er geen spijt van krijgen!

Foto door EKATERINA BOLOVTSOVA

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.