“Met onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collega’s aan”

door Edwin Vlems | Last Updated:   21 september 2019

“Ik geloof zelf heilig in de magneetwerking van het delen van kennis, ook al kost het intern soms wel wat overtuigingskracht dat we niet meer roeptoeteren in de markt. Bij inbound marketing moet je bedrijven laten zien dat je ze begrijpt.”

Han Strijbos is Marketing Manager bij HEYDAY Facility Management, hij heeft zijn marketing helemaal omgegooid naar inbound marketing. Han vindt het heel logisch: “Zeker in de brede markt van facilitaire dienstverlening is de diversiteit van de kennis die je kunt delen heel groot. Daarbij komt dat facility management steeds belangrijker wordt, het draagt bij aan de bedrijfsresultaten. Maar ook aan de duurzaamheid van het pand, uitstraling, medewerkertevredenheid, ziekteverzuimreductie, noem maar op. Het staat steeds hoger op de agenda.”

Je inbound marketing werkt?

“Het bezoek op onze website is méér dan verdrievoudigd door het delen van de juiste content. Niet alleen content voor experts, maar bewust ook voor bedrijven die de eerste stappen op facilitair management zetten. Je moet ook andere doelgroepen en andere leden van de DMU aanspreken.”

“We merken het ook: door de content breder en toegankelijker te maken, lezen niet alleen FM-specialisten het. Tegenwoordig is méér dan de helft van de besluiten al genomen voordat een accountmanager aan tafel zit. Steeds vaker komen we hoogopgeleide jongeren in de markt tegen die het zelf wel uitzoeken en geen accountmanager over de vloer hoeven te hebben.”

Hoe pak je die inbound marketing aan?

“We laten bedrijven met onze content zien dat we hun probleem herkennen en proberen ze te triggeren met whitepapers en case studies. Daarmee laten we zien dat er oplossingen voor hun problemen zijn, waaronder de HEYDAY-oplossing. We schrijven blogs en whitepapers over een aantal thema’s, die logisch volgen uit het aloude ACD-model: Awareness, Consideration, Decision.

“De thema’s waarover we bloggen zijn breed: kostenbesparing, rendementsverhoging, duurzaamheid, hospitality, uitbesteden, noem maar op. De whitepapers gaan meestal diep in op één onderwerp zoals het verduurzamen van panden of een ‘stappenplan facilitaire kosten onder de loep nemen’. Alle behoeftes die we in de markt zien, willen we bespreken.”

Doe je nu alle marketing online?

“Naast de online content organiseren we ook kennissessies, de thema’s zijn dezelfde als bij de whitepapers: je neemt mensen aan het handje mee via probleemidentificatie naar oplossing. Deze kennissessies moeten geen HEYDAY-shows zijn, daar laat ik een onafhankelijk expert praten of een klant die met hetzelfde probleem zat. Wij zijn slechts degenen die de sessie organiseren, maar leggen aan het einde natuurlijk wel uit wat wij ervan vinden. We zijn eerlijk en kennen niet alleen successen maar ook fouten. Ik geloof niet in de gladde verkooppraatjes, die tijd hebben we gehad. Laat zien wat je hebt geleerd en dat je sterker bent geworden.”

“We zijn ook bezig met inbound recruitment, we geloven heilig dat onze mensen het verschil maken. De hedendaagse techniek gaat ons helpen, maar de medewerker staat centraal. We zijn trots op onze collega’s en ze trekken nieuwe collega’s aan. Maar ook opdrachtgevers, het mes snijdt aan twee kanten.”

“We laten onze collega’s aan het woord in interviews, ook op video. En zo maken we onszelf interessant voor de arbeidsmarkt, op dit moment is het natuurlijk niet makkelijk om de beste mensen te vinden en te behouden. We creëren fijne werkplekken voor andere bedrijven, dat moeten we voor onszelf ook doen natuurlijk.”

Hoe lang bestaat HEYDAY?

“We bestaan onder deze naam nu anderhalf jaar. We zijn in 2002 begonnen als AAFM, de eerste partij die een ‘integrated facility management’ (IFM) oplossing aanbood, met Philips als eerste klant. We zijn onderdeel van de ADG Dienstengroep en bieden een breed scala aan facilitaire diensten: van single services zoals een receptioniste, consultancy, datadiensten tot aan complete IFM-oplossingen waarbij we klanten volledig ontzorgen.”

“Ik ben zelf Marketing Manager, mijn belangrijkste rol is ervoor te zorgen dat het bedrijf op een goede manier in de markt vertegenwoordigd wordt. Met onze inbound marketing schreeuwen we niet in de markt, we maken keuzes om te focussen op online kennis delen. Dat doen we met een afdeling van vier personen.”

“We hebben als afdeling een mooie beweging gemaakt van intern gerichte communicatie naar extern gerichte marketing. Consistent over de hele linie, we hebben een positionering en die moet je telkens waarmaken. Je moet als bedrijf laten zien waar je voor staat, wat je ‘purpose’ is. Dan krijg je ook de mensen die je wilt hebben.”

“Maar dat heb ik niet alleen gedaan, dat hebben we samen gedaan. Ik werk er nu twee jaar en het is een heel fijn bedrijf om voor te werken. Dus als ik interviews lees met collega’s dat ze het hier goed naar hun zin hebben, dan herken ik dat wel.”

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy. Visit W3Schools.com!
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.