Tags: b2b, content marketing
‘Zolang het maar goed is voor SEO’. Nog te vaak vindt content schrijven via deze gedachte plaats. Interessante zoekwoorden worden op strategische plekken geplaatst en het verhaal wordt vooral rondom de keywords bedacht, in plaats van dat deze vanuit de losse pols wordt geschreven. Meta-data, titel-tags, handige anker teksten en andere goocheltermen zijn voor de gemiddelde webtekstschrijver uitgegroeid tot vertrouwd terrein.
Percentages en statistieken moeten vooral aantonen of een tekst wel of niet voldoet aan de meegegeven SEO-richtlijnen. Onder de doelgroep wordt vaak niet alleen de daadwerkelijke lezer verstaan, maar ook de zoekmachine. De website moet immers zo snel mogelijk naar de nummer één positie binnen Google en handig geschreven teksten zijn daar de snelste weg naartoe.
Minder SEO, meer content
Google is alles behalve ‘content’ met deze onnatuurlijke ontwikkelingen en stuurt daarom continu aan op veranderingen. Voortdurend probeert de zoekmachine door onnatuurlijk geschreven teksten heen te prikken om juist wel een podium te bieden aan waardevolle content. Met nieuwe algoritmes wordt op een steeds nauwkeurige manier geëvalueerd of de content wel voldoende waarde biedt voor de lezer. Alsof de zoekmachine niet hard genoeg kan roepen dat het om kwalitatieve content gaat, om échte content.
Minder SEO, meer content.
Daarmee wordt overigens niet alleen bedoeld dat je voldoende synoniemen moet gebruiken in een webtekst, of dat je belangrijke zoektermen moet opnemen in de eerste alinea. Het moet vooral nieuws zijn, innoverend, boeiend. Of simpel gezegd: gewoon anders.
Hoe moet het dan wel?
Er zijn tal van voorbeelden om uit te leggen wat niet moet, maar het is misschien handiger als ik verderga met hoe het wél moet. De basisgedachte daarbij is eenvoudig: creëer kwalitatief goede content en lig vooral niet te veel wakker van SEO-richtlijnen. Zijn weloverwogen gekozen URL’s, handige zoekwoorden en volledig ingevulde meta-data dan ineens niet meer belangrijk? Zeker wel. Sterker nog: ze móéten worden ingevuld. Maar dat houdt in dat deze moeten worden ingevuld om van nut te zijn, voor de lezer welteverstaan. Zodat de informatie er netjes en overzichtelijk uitziet en de bezoeker binnen één oogopslag weet waar hij of zij aan toe is. Nou ja, vooruit, en ook een beetje voor Google.
Tip! Lees dit artikel voor meer creativiteit in marketing!
Daarom als nieuwe vuistregel: ‘10X content’
Maar wat is dan goede content marketing? Rand Fishkin, een bekend gezicht in het online marketing landschap, raadt als vuistregel ‘10X’ content aan. Met andere woorden: content schrijven die minimaal 10 keer beter is dan de content die al bestaat. Want als je naar het maximaal haalbare streeft, haal je het beste uit jezelf naar boven. Zodat jouw website er écht bovenuit steekt. Hij geeft daarbij een aantal handige richtlijnen:
- Zorg voor een maximale gebruikerservaring en gebruikersinterface, op elk denkbare apparaat. We gebruiken immers de desktop, laptop, tablet en smartphone.
- Zorg voor hoge kwaliteit content marketing: oftewel content schrijven dat nuttig, nieuw, betrouwbaar, interessant en opmerkelijk is. Het is weliswaar niet nodig dat aan al deze afzonderlijke punten wordt voldaan, zolang het hier maar een combinatie van is.
- Zorg voor een vernieuwende blik. Content schrijven moet anders worden. Er mogen raakvlakken zijn met andere, bestaande content, maar de details moeten afwijken.
- Zorg voor emotie. Mensen willen de content voelen. De inhoud moet zorgen voor blijdschap, vreugde, verrassing of verbazing. Zorg dat ook jij emotie voelt tijdens het content schrijven.
- Zorg voor een oplossing: problemen moeten worden opgelost, vragen moeten worden beantwoord. En wel op een begrijpelijke, nauwkeurige en volledige manier. Daaronder valt bijvoorbeeld ook de geloofwaardigheid van de gebruikte bronnen.
- Zorg voor een medium dat uniek, opmerkelijk, onverwacht of aangenaam is. Je dient immers op te vallen binnen die overvolle tijdlijn op Facebook en Twitter.
10x content conclusie
Kun jij alle bovenstaande criteria afvinken? Dan beschik je hoogstwaarschijnlijk nu zelf over een stukje 10x content. Het lijkt weliswaar heel simpel, maar het is in de praktijk toch echt heel moeilijk. Schrijf daarom en pas aan. Vraag om een twee opinie, voordat je de content daadwerkelijk publiceert. Maar ook na de publicatie kan de content nog worden aangepast, bijvoorbeeld als gevolg van de interactie met jouw doelgroep. Goede content is namelijk vergankelijk en dient voortdurend te worden verscherpt, verbeterd en geactualiseerd. Het uitgangspunt lijkt in ieder geval duidelijk: wees anders dan anderen, of gewoon 10 keer beter.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Return On Investment (ROI) en de waarde van content marketing in een B2B omgeving
De waarde en/of opbrengst (ROI) van content marketing is over het algemeen moeilijk te meten, zo ook in een B2B omgeving.
Content Marketing: Bezoek gratis de musical Hair
Gratis
Excelly Awards 2014 voor AkzoNobel, TenCate en Heijmans
Excelly Awards 2014 voor AkzoNovel, TenCate en Heijmans
b2b marketing in 2013 door marketing nederland
b2b marketing in 2013
Grip op stormachtige groei met b2b e-commerce
Grip op stormachtige groei met b2b e-commerce
4 tips om bestelfouten en e-commerce retouren te verminderen
Wat kun je doen om online bestelfouten en retouren te verminderen? In deze blog vind je 4 cruciale tips om deze te voorkomen in e-commerce
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.