Tags: content marketing, review, seo, tooltip
Op verzoek deze keer een review van AnswerThePublic. AnswerThePublic is een online (web-based) tool die helpt met het in kaart brengen van relevante zoektermen en het genereren van content-ideeën.
AnswerThePublic; content advies
AnswerThePublic werkt volgens een vast stramien: de ‘zoektermen’ worden visueel weergegeven in de vorm van vragen over het onderwerp, prepositions en comparisons. Tot slot geeft AnswerThePublic een alfabetische lijst met zoektermen rondom het onderwerp en een visualisatie van aanverwante onderwerpen en zoekopdrachten. AnswerThePublic verzamelt data via Google en Bing.
Het begrip ‘zoektermen’ is in de gratis versie overigens overrated. AnswerThePublic geeft in de gratis versie geen inzicht in de populariteit van bepaalde zoekwoorden en de suggesties die de tool geeft. AnswerThePublic Pro biedt wel inzicht in het aantal zoekopdrachten en de concurrentie per zoekwoord, maar ik ben voorlopig nog niet overtuigd genoeg om te tekenen voor 99 dollar per maand.
Probeer een alternatief voor deze tool: SE Ranking via deze link
Nederlands versus Engels
Het eerste probleem is de language barrier: AnswerThePublic levert in het Nederlands matige prestaties. Het aantal suggesties voor de Nederlandse versie van ‘marketing’ en ‘b2b marketing’ is minimaal. Het zoekwoord ‘marketing’ levert in het Engels in ieder geval nog een redelijk aantal suggesties op. Het valt op dat AnswerThePublic ondanks de Nederlandse taalinstellingen regelmatig Engelse en soms zelfs Duitse zoektermen laat zien.
Afbeelding: zoektermen voor ‘marketing’ in het Nederlands.
Het aantal suggesties is minimaal, het aantal relevante suggesties helaas nog minder.
Het stramien van AnswerThePublic is dan ook dusdanig opgebouwd dat alle suggesties voor long-tail keywords en onderwerpen zich concentreren op ‘hoe, wat, waar en waarom’.
Het levert vaak voorspelbare antwoorden op. Zeker geen suggesties die Google niet – gratis en onbeperkt – laat zien. AnswerThePublic komt dan ook niet met alternatieven, maar bouwt onhandig een zin rondom een generiek zoekwoord. Natuurlijk is de data van AnswerThePublic afkomstig van Google en Bing.
AnswerThePublic claimt de data van deze zoekmachines dusdanig te verzamelen en presenteren dat de tool toegevoegde waarde oplevert voor de gebruiker. Het structureren van de data volgens het stramien voelt helaas meer als een beperking dan als toegevoegde waarde.
Afbeelding: zoektermen voor ‘loopbaancoaching’.
Het zoeken naar relevante suggesties wordt bepaald niet eenvoudiger gemaakt door het feit dat meer specifieke termen en begrippen resulteren in een blanco rapport. AnswerThePublic raadt in de FAQ aan om niet meer dan twee zoektermen in te geven voor het beste resultaat. Jammer, aangezien de resultaten hierdoor sterk blijven steken op het niveau ‘de eerste kreten uit een snelle brainstorm’.
AnswerThePublic biedt geen opties om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten van het resultaat, net zoals het ontbreekt aan opties om de resultaten meer in een bepaalde richting te pushen door het toevoegen van een extra term.
Probeer een alternatief voor deze tool: SE Ranking via deze link
Nog een poging…
AnswerThePublic heeft helemaal onderaan nog de categorie ‘related’. Fair enough, het resultaat voor ‘b2b marketing’ is – inhoudelijk – niet slecht. Het biedt helaas ook niet direct nieuwe inzichten en inspiratie. En weer duikt het probleem met de taalinstellingen op.
AnswerThePublic sluit het zoeken op regio uit in de gratis versie, hetgeen misschien enigszins een verklaring is voor het beperkte aantal zoekwoorden en de problemen met de taalinstellingen. Lastig te zeggen. Het resultaat voor ‘loopbaancoaching’ en ‘marktonderzoek’ levert helaas geen betere resultaten op in de categorie ‘related’.
Laatste poging: AnswerThePublic versus mijn boekenkast
Ik besluit AnswerThePublic nog één kans te geven. Het zoekwoord ‘marketingboeken’ resulteert in een aantal (bijna) blanco afbeeldingen in de tool versus een overvolle boekenkast, gevuld met Nederlandse marketingboeken, Engelse marketingboeken, marketingboeken voor school, marketingboeken met online hulpmiddelen en marketingboeken zonder online hulpmiddelen, marketingboeken over strategie/marketingcommunicatie/marktonderzoek/online marketing/customer journey mapping/positioneren/branding etc.
En dat is slechts een kleine greep uit het assortiment. Niet dat ik me voor die kleine opsomming ook maar een seconde om heb moeten draaien naar de boekenkast.
AnswerThePublic komt amper verder dan suggesties à la ‘beste marketingboeken 2016/2017/2018/2019/2020’. Ook in de lijst met alphabeticals duiken weinig relevante suggesties op.
Ik zou dus niet geholpen zijn als ik op dit moment een artikel over marketingboeken aan het schrijven zou zijn.
Nog één kans voor AnswerThePublic…
Ik besluit een timer op 1 minuut te zetten en in die minuut zo veel mogelijk marketingmodellen op te schrijven om de resultaten vervolgens te vergelijken met de suggesties van AnswerThePublic. Ik krijg binnen een minuut 11 modellen op papier, AnswerThePublic komt met AIDA en SWOT en een aantal algemene termen zoals ‘b2b marketingmodellen’ en ‘marketingmodellen interne analyse’. Nu is de suggestie ‘marketingmodellen interne analyse’ niet verkeerd, maar als ik op die term verder wil zoeken naar inspiratie… Nope.
Tool versus praktijk
Het probleem met AnswerThePublic is helder: het is puur een opsomming van de auto complete van Google op basis van een stramien. Niks meer dan dat. Het proces van zoeken naar informatie en inspiratie is niet te vergelijken met hoe wij mensen zoeken, verbanden leggen, zoekwoorden aanvullen, synoniemen zoeken en vervolgens verder zoeken.
Je kunt beter met een stuk papier en good old Google achter het bureau gaan zitten. En dan zijn er in de praktijk natuurlijk nog meer opties om aan ideeën voor goede content te komen, zoals bijvoorbeeld brainstormen, customer journey/buyer journey mapping, buyer persona’s en marktonderzoek.
AnswerThePublic Pro
AnswerThePublic biedt in de gratis versie maximaal drie zoekopdrachten per dag. Pro-gebruikers mogen voor 99 dollar per maand met het hele team onbeperkt zoekwoorden invullen.
AnswerThePublic Pro biedt:
- onbeperkt zoeken (op basis van fair use)
- data vergelijken
- resultaten op basis van taal en locatie
- nieuwe suggesties
- high res-afbeeldingen
- priority customer support
- rapporten opslaan
- delen van rapporten en suggesties verbergen
- een onbeperkt aantal team members
Probeer een alternatief voor deze tool: SE Ranking via deze link
Alternatieven voor AnswerThePublic
Het ontbreekt niet aan gratis alternatieven, freemiums en betaalde concurrentie. AnswerThePublic is met een betaalde versie voor 99 dollar per maand bepaald geen value for money: Ahrefs en SEMrush bieden met een betaalde versie in die prijsklasse bijvoorbeeld meer inzicht en opties.
Een andere optie om een mindmap van zoektermen uit te rollen is AlsoAsked. Deze tool werkt iets anders en geeft meer longtail-adviezen op basis van ingegeven termen.
Voor b2bmarketeers.nl en andere sites gebruiken we SE Ranking. Een uitgebreide, betaalbare SEO-tool die ook functies heeft om te helpen bij contentcreatie.
Nu AI een enorme vlucht heeft genomen zien we ook veel alternatieven op basis van ChatGPT voor deze tool.
Conclusie AnswerThePublic review
AnswerThePublic belooft te helpen met het zoeken naar relevante keywords en onderwerpen, maar slaagt er niet in toegevoegde waarde te bieden. Althans, ik ben op basis van de gratis versie alles behalve overtuigd. Het stramien voelt als een beperking, de taalinstellingen zijn onbetrouwbaar en de suggesties irrelevante open deuren. Zeker de liefhebbers van SEO en SEA kunnen beter verder zoeken: met een budget van 99 dollar per maand zijn er meer dan genoeg alternatieven die meer inzicht bieden in relevante zoektermen en zoekvolumes versus concurrentie.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Digitale marketing in 2020: de belangrijkste uitdagingen
Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?
B2B marketing met video: 5 tips
B2B marketing met video: lees in dit artikel enkele tips voor B2B marketing met video.
The Picnik is over – Online foto tool
The Picnik is over; met deze foto bewerkingtool kun je goed uit de voeten voor het bewerken van foto's voor sites en ads.
SEO tips om je online zichtbaarheid te vergroten
Leer van deze manieren voor SEO, van het optimaliseren van content tot technische aanpassingen en linkbuilding.
Waarom attributie je b2b-marketing aanpak toekomstbestendig maakt
Attributie; niet het meest geliefde onderwerp voor marketeers. Attributie is erg belangrijk voor de meetbaarheid en transparantie van marketing.
“Met onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collega’s aan”
Interview: Han Strijbos, Marketing Manager bij Facilitair Management bedrijf HEYDAY over Inbound Marketing en Content Marketing in B2B
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.