door Edwin Vlems |
Last Updated: 10 april 2019
Tags: b2b case, b2b content marketing, BDO, Tamara Sanders
[notification type=”alert-success” close=”false” ]
Deze case komt uit het nieuwe boek van Edwin Vlems over B2B Marketeers.
[/notification]
De marketing is in de B2B Markt ook boeiender?
“Inderdaad. Wat ik op de marketingafdeling bedenk, moet ook op de praktijk aansluiten. Een auto verkopen kan op eigenschappen, maar onze adviseurs moeten natuurlijk waarmaken wat we allemaal beloven. Dus dat gebeurt in overleg, er is heel direct contact met de mens aan tafel van de klant.” “We gaan sinds anderhalf jaar door de wasstraat van inbound marketing. We zijn nu als het ware een contentfabriek: er is heel veel kennis beschikbaar, we moeten zelfs keuzes maken. De centrale staf is om, en op de 21 kantoren in het land zitten commercieel adviseurs die we ook hebben meegenomen in de omslag. Maar voordat iedereen inbound werkt en echt doorleeft zijn we wel een tijdje verder.”Werk je gedifferentieerd in de markt?
“We richten ons op drie markten, voor elke markt hebben we een marktteam dat nadenkt over de vraag ‘waar ligt mijn klant wakker van? En hoe kunnen wij hem dan helpen?’. Daar komen jaarthema’s uit, zoals ‘digitale transformatie’. En daar proberen we relevante content op aan te leveren. Door behalve onze eigen specialisten ook externe partnerships aan te gaan, zijn we ook in staat om bijvoorbeeld wetenschappelijke rapporten te vertalen naar de dagelijkse praktijk van ondernemers of organisaties. Denk bijvoorbeeld aan het onderwerp ‘strategie na overname van het familiebedrijf’, daar hebben we ook content over gemaakt. Daar bouwen we dan een hele ‘flow’ omheen, waarbij onze diensten pas ter sprake komen aan tafel met een ondernemer.” “De content die wordt gemaakt is een coproductie van de adviseurs en de marketingafdeling. De echte inhoud komt uit de praktijk natuurlijk, wij faciliteren en zorgen dat het ingestoken wordt vanuit de ondernemer. In ons achterhoofd houden we de koppelingen aan onze waardeproposities. We focussen ook op de ‘thought leaders’ van BDO. Ons sales-apparaat is de praktijk, zij zijn ook de adviseurs. Vaak zijn dat ook de afzenders van de content van een thema. Een voorbeeld is collega Joost Vat, die in de markt bekend staat als ‘familiebedrijf-deskundige’.” “We doen ook nog veel marketing offline, zeker regionaal. Ieder regiokantoor verzorgt haar eigen marktbewerking, op het hoofdkantoor organiseren we vooral de digitale marketing. Er worden in het land zo’n 150 evenementen per jaar georganiseerd. Dat is toch vaak de eerste kennismaking met BDO voor een klant, maar het is ook relatie-onderhoud.”Vertel eens over BDO?
“BDO is een accountantskantoor, maar we zijn wel anders. Je hebt de grote vier die wereldwijd zitten en je hebt de kleine kantoren, daar tussenin zit BDO. We hebben de (internationale) omvang van de Big Four, en een regionaal netwerk van 21 kantoren in Nederland. Een unieke combinatie waarbij we het beste van beide werelden kunnen bieden.” “Ik heb zelf eigenlijk een duo-functie: ik ben Communicatieadviseur maar ook Manager Digital Marketing. Ik heb dus een goed beeld van marketing automation en de online customer journey. Ik merk dat dat een mooie combinatie is: je adviseert over een inbound campagneflow, maar je snapt ook hoe het op de website werkt.” “Mijn adviezen worden daardoor veel realistischer, ik weet wat wel en niet kan. Dat vind ik zelf ook een fijne combinatie, dat maakt het werk leuker.” Eerder verschenen in deze serie interviews door Edwin Vlems:- Jortijn Bijl: “Ik ben stiekem niet eens een marketeer”
- Willem de Vries: “Marketing in b2b is pure marketing”
- Patrick van Zandwijk: “Kennis delen is de sleutel tot het groeien van je b2b-bedrijf”
- Willeke Traa: “We veranderen langzaam in een partner voor makelaars”
- Rex vermeulen: “ik ben voor mijn b2b opdrachtgevers de stem van de klant”
Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.
Visit W3Schools.com!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.