Als er een industrie is die de voorbije jaren enorm is geëvolueerd, dan is het wel de online game-industrie. Tientallen nieuwe consoles vonden hun weg naar het groot aantal globale gebruikers, lanceringen van gloednieuwe spellen volgden elkaar in hoog tempo op en nieuwe concepten zoals multi-player spellen en VR games werden geïntroduceerd.
Deze trends werden niet alleen van zeer dichtbij gevolgd door fans, maar ook door game-ontwikkelaars en adverteerders. Die laatste twee groepen begonnen namelijk meer gebruik te maken van games als content marketingtool en dat had een grote impact op hun inkomsten van reclame. Die impact zal volgend jaar nog voelbaarder worden voor casinobedrijven omwille van de introductie van een nieuwe kansspelwet. In deze wet worden online casino games voor het eerst opgenomen. Dit gaat ongetwijfeld gevolgen hebben voor het maken van reclame voor online casino’s. We zetten de gevolgen op een rijtje.
Waarom komt er een nieuwe kansspelwet?
Hoewel de nieuwe kansspelwet dit jaar al geïntroduceerd zou worden is de daadwerkelijke invoering gepland in 2021. Maar waarom werd er besloten om een nieuwe wetgeving in te voeren? Het antwoord op die vraag is heel simpel: door de opkomst van online casino’s. Toen de eerste kansspelwet geïntroduceerd werd in 1964, was er nog geen sprake van online casino’s en was de moderne technologie nog niet volledig ontwikkeld. Daarom hield de overheid er nog geen rekening mee.
De voorbije jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest op dit gebied, zoals de snelgroeiende en veranderende technologie, de toenemende populariteit van online casino’s (die de traditionele casino’s meer en meer overnemen) en het uitgebreider aanbod aan online kansspelen. Hierdoor kon de overheid niet anders dan hun kansspelwet herzien.
De nieuwe kansspelwet is de eerste waarin online casino’s worden besproken. Een van de grootste veranderingen is de legalisering van online casino’s. Als bedrijven een online casino willen uitbaten, dan moeten ze niet alleen al een stenen casino bezitten, maar moeten ze ook een vergunning aanvragen bij de Kansspelcommissie. Het zijn alleen maar bedrijven met een vergunning die een online casino mogen opstarten.
Hoe kunnen adverteerders en bedrijven op dit moment reclame maken?
Het is nu al relatief moeilijk voor bedrijven om reclame te maken voor online casino’s. Er staat namelijk in de Nederlandse wetgeving dat het bevorderen van de deelname aan illegale kansspelen niet toegestaan is. Op dit moment worden online casino’s in theorie nog steeds als illegaal beschouwd, aangezien ze nog niet gelegaliseerd werden door de kansspelwetgeving. Reclame en marketing gericht op het promoten van online casino’s kan in principe dus ook als illegaal gezien worden.
Wat betekent de nieuwe kansspelwet voor het maken van reclame?
Dankzij de nieuwe kansspelwet zullen niet alleen online casino’s legaal worden, maar ook de reclame en marketinguitingen die eraan verbonden zijn. Als we kijken naar de meer generieke regels, dan zijn de regels voor het maken van reclame voor online casino’s gelijkwaardig aan die voor bijvoorbeeld alcohol of tabakswaren. Er moet verantwoord omgegaan worden met het product en met de reclame.
Zo mogen alleen maar bedrijven die een vergunning hebben van de Kansspelautoriteit, reclame maken voor hun website. Bedrijven mogen ook geen misleidende reclame maken en mogen bijvoorbeeld niet vermelden dat de spelers grote prijzen kunnen winnen. Als bedrijven reclame maken voor online casino’s, dan moet de reclame neutraal zijn. De reclame mag niet suggereren dat online casino’s de financiële middelen van de speler bevordert. Aanbiedingen zoals een welkombonus mogen geen beperkte tijd beschikbaar zijn. Casino bedrijven mogen zinnen zoals ‘sluit je nu aan bij ons en dan krijg je…’ en ‘Schrijf je nu in en ontvang ….’ niet gebruiken in hun marketing en reclame.
De Kansspelautoriteit geeft ook aan dat bedrijven in hun reclame moeten wijzen op de mogelijke gevaren van kansspelen. De informatie moet gericht zijn op de globale bevolking en dus niet specifiek gericht op mensen die gevoelig zijn voor kansspelen. Ten slotte moet er ook altijd aangegeven worden dat een online casino spel een kansspel is en dat de speler geen directe invloed heeft op het spelverloop.
Foto door Javon Swaby via Pexels
Legalisering van zowel online casino’s als de marketing en reclame
De nieuwe kansspelwet doet dus volgend jaar haar intrede en dit heeft niet alleen een impact op de manier van spelen, maar ook op de manier van reclamemaken. Vanaf dan zullen niet alleen online casino’s gelegaliseerd worden maar ook de marketing voor die casino’s. Dit brengt ongetwijfeld verschillende nieuwe mogelijkheden en uitdagingen met zich mee voor bedrijven, adverteerders en het medialandschap.
Foto door Naim Benjelloun via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De cookiewet op de schop?
De cookiewet op de schop?
2500 bezoekers voor reclamefestival De 24 uur van de Reclame
Reclamefestival
De belangrijkste juridische aspecten van het bloggen
Als B2B-marketeer ben je bekend met bloggen. Waar lang niet iedereen mee bekend is, is dat bloggen juridische aspecten heeft. Dit zijn de belangrijkste.
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Heeft adverteren op lineaire tv nog zin?
Heeft adverteren op lineaire tv nog zin? Over de rol van lineaire tv als het gaat om nieuws en actualiteiten
Reclame is een doel op zich, toch?
Reclame is een doel op zich, toch?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.