Tags: crm, database marketing
Gepubliceerd op 30 juni 2014. Update april 2024
Effectiever zijn met prospect datagestuurde B2B-marketing
Door de prospect database te koppelen aan de huidige klantendatabase, kunnen B2B-marketeers voorspellingen doen over nieuwe omzet. Dat maakt het mogelijk je marketingcampagnes effectiever in te zetten en doelstellingen makkelijker behalen. In drie stappen naar een goede omzetprognose.
- Welke bedrijven hebben de laatste twee jaar informatie opgevraagd?
- Welke klanten zijn verantwoordelijk voor welk deel van de omzet?
- Hoe zijn zij klant geworden en hoe lang heeft dat geduurd?
De antwoorden op deze vragen liggen verborgen in de klantendatabase en de prospect database. Door die twee te combineren, leg je het fundament voor de prognose van nieuwe omzet.

Stap 1: zorg voor een B2B-klantendatabase met daarin in elk geval de volgende informatie:
• omvang van de klant, verdeeld naar klein (minder dan 20 FTE’s), midden (20-200) en groot (meer dan 200)
• gemiddelde jaaromzet van de klant bij je bedrijf
• sector waarin de klant actief is
Stap 2: zorg dat in de prospect database (een deel van) de informatie staat die ook in de klantendatabase staat, in elk geval sector en omvang.
Sales kan deze gegevens noteren bij het contact met potentiële klanten. Een efficiënter alternatief is leads een formulier te laten invullen op de website van je bedrijf. Via een applicatie kun je ze vervolgens koppelen aan soortgelijke bedrijven in de huidige klantendatabase.
Stap 3: voorspel op basis van resultaten uit het verleden het conversiepercentage van de leads.
Daarmee maak je een prognose van de nieuwe omzet. Daarvoor grijp je terug naar de huidige klantendatabase. Analyseer hoe het conversiepercentage in het verleden is geweest. Maak daarbij onderscheid in de kanalen via welke leads zijn binnengekomen (zijn zij gebeld, hebben zij gebeld, hebben ze online informatie opgevraagd, is er contact gemaakt bij een event) en analyseer hoelang het duurde voordat ze klant werden (minder dan 14 dagen, 14-30 dagen, 30-60 dagen, meer dan 60 dagen).
Door de conversiedata van de huidige klanten te koppelen aan de klanten met hetzelfde profiel in de prospect database, kan je een reële prognose maken van de nieuwe omzet. Het stelt B2B-marketeers in staat hun marketingcampagnes beter te timen en de leadconversie te verbeteren. Dat draagt bij aan het behalen van de doelstellingen.
Zelf goede tips om meer uit een prospect database te halen? Laat het me weten via LinkedIn.
Foto: www.berenschot.nl
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Werken aan klantbeleving is veelal symptoombestrijding
Wanneer je legendarische klantbelevingen in kaart brengt, zie je drie typen organisaties.
Tips om een goede relatie met je klanten op te bouwen en te behouden
Tips om een goede relatie met je klanten op te bouwen en te behouden. Ga voor langdurige en bestendige relaties met deze tips!
Bijblijven in de voortdurende technologische ontwikkelingen in CX en CRM
Het technologielandschap voor customer experience (CX) en customer relationship management (CRM) is aan grote veranderingen onderhevig.
CRM apps voor mobile devices: heb jij jouw klant altijd bij de hand?
CRM apps voor mobile devices: heb jij jouw klant altijd bij de hand? Waarom kan jouw organisatie niet zonder een CRM app?
Pipedrive CRM review 2025: snelle, goede software voor MKB
Een Pipedrive review kan niet ontbreken als het gaat over crm software voor 2025. Pipedrive CRM is een goed pakket voor sales in het MKB
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.