Tags: crm, crm software
De meeste bedrijven zijn er wel van overtuigd; we hebben CRM software nodig. Verschillende mensen zullen daar verschillende argumenten voor aandragen. Zeker nu CRM software zo uitgebreid kan zijn en veel verschillende processen binnen het bedrijf kan afdekken. Toch is het goed om niet te vertrekken vanuit de vraag; ‘hebben wij geen CRM software nodig?’ maar met de vraag; welke processen in marketing en sales kunnen we versnellen en verbeteren om de customer journey te verbeteren voor prospects en klanten. Als die vraag beantwoord is, kunnen de voordelen van CRM systemen zich op meerdere domeinen manifesteren. We bespreken in dit artikel een aantal voordelen van CRM software die van toepassing kunnen zijn op jouw organisatie.
Een aantal voordelen van CRM software voor jouw bedrijf!
Dezelfde waarheid voor betrouwbare analyses en rapportages
Een organisatie is slagvaardiger als deze uitgaat van een gezamenlijke waarheid. Door met meerdere afdelingen te werken vanuit CRM software is deze waarheid geborgd. Op basis van deze informatie kunnen ook dashboards en rapportages worden gemaakt ten behoeven van analyses. Breng bijvoorbeeld in kaart welke type klant verantwoordelijk is voor de meeste omzet in bepaalde productcategorieen. Analyseer welke campagnes succesvol zijn, hoe lang verkooptrajecten gemiddeld duren (en hoe je deze wellicht kunt versnellen) of welke organisaties op basis van bepaalde kenmerken toe zijn aan een specifieke dienst.
Omzet voorspellen
In het verlengde van het vorige voordeel van CRM is het verhogen van het voorspellend vermogen. Gebruik bijvoorbeeld CRM om te voorspellen wanneer welke omzet te verwachten is. De meeste CRM systemen ondersteunen het vastleggen van verkoopkansen en bijbehorende data zoals orderwaarde, de kans van slagen en de verwachtte termijn. Deze informatie, in combinatie met andere facturen kunnen inzicht geven in de resultaten die in de toekomst te verwachten zijn. Door wegingsfactoren te koppelen aan gegevens van de verkoopkans (zoals omzet en slagingskans) kunnen organisaties realistische toekomstverwachtingen schetsen met behulp van CRM.
Klanten behouden (zodat ze promotor worden)
Een groep die in de meeste CRM systemen te vinden is de klant. Daarmee verstaan we in dit artikel; bestaande afnemers. Door deze vast te leggen in het systeem kunnen gerichte contactstrategieen opgezet worden voor specifieke klantgroepen. Door de customer journey in te richten aan de hand van klantinformatie kunnen klanten ook ambassadeur worden van jouw organisatie. Organiseer bijvoorbeeld:
- inhoudelijke events,
- stuur relevante blogs en whitepapers of
- zet klanten af en toe in het zonnetje door ze te nomineren voor een award.
Met jouw crm systeem als basis is het persoonlijk en gericht aanspreken van klanten een heel stuk eenvoudiger.
Grip op verkoopprocessen
Veel organisaties werken in teamverband aan verkoopkansen. Dan is het van groot belang dat iedereen op de hoogte is van de fase in het proces, de communicatie met de klant en welke informatie er bekend is. Deze kennis kan ieder teamlid vervolgens gebruiken in zijn of haar rol in het gehele verkoopproces. Ook als iemand uit het team wegvalt, kunnen anderen het proces overnemen door te putten uit de CRM-data.
Succesvollere marketingcampagnes
Een goed gevulde database kan een enorm verschil maken in het succes van een marketingcampagne. Hoe meer gegevens bekend zijn van prospects, hoe beter je kunt segmenteren en personaliseren. Daardoor kun je de boodschap beter afstemmen op de doelgroep en de slagingskans van campagnes verhogen.
Veel CRM systemen bieden tegenwoordig functionaliteiten ter ondersteuning van marketing. Je kunt complete campagnes inrichten met budget, planning, doelgroepsegmenten en intergraties van marketingsystemen. Ook het vastleggen, volgen en verrijken van leadgegevens hoort daarbij. Marketing kan haar slagvaardigheid en executiesnelheid hiermee verhogen.
💡 Lees ook: CRM voor marketing
Sneller en slimmer samenwerken (marketing en sales!)
Een van de grootste voordelen van CRM voor organisaties is de verbeterde samenwerking tussen marketing en sales. Andere voordelen die in dit artikel genoemd worden dragen daar aan bij. Door gezamenlijk te kijken naar dezelfde data en rapportages, zijn gezamenlijke uitdagingen eenvoudiger te benoemen. Ook kunnen funnels ingericht worden zodat er een soepele overdracht is van de verantwoordelijkheid over het proces. Sales en marketing kunnen met behulp van CRM software gezamenlijke campages opzetten. Denk aan events of e-mailmarketingcampagnes.
Verderop in de funnel (de aanschaffase bijvoorbeeld) kunnen marketing en sales ook samenwerken aan een opportunity. Dat geldt uiteraard ook voor klantcampagnes en loyiteitsprojecten.
Account Based Marketing campagnes zijn voorbeelden van trajecten waar marketing en sales samenwerken en een goed gevulde CRM-database van groot belang is.
Een verbeterde customer journey voor prospects en klanten
CRM geeft marketing, sales en andere afdelingen die op welke manier dan ook interacties hebben of verzorgen met prospects en klanten mogelijkheden om de klantreis te verbeteren. Maak bijvoorbeeld een selectie van prospects in een bepaalde regio en van een bepaalde branche en tuig hier een contactstrategie voor op.
Deze selectie kan (als je koppelt met e-mailmarketingsoftware of gebruikmaakt van e-mailmarketingopties van de CRM software) gebruikt worden om gepersonaliseerde content aan te bieden. Als prospects en klanten de juiste informatie op het juiste moment verkrijgen, verbetert de customer journey.
Propositieontwikkeling
Een ander voorbeeld van de inzet van CRM software om de customer journey te verbeteren is het bedenken van nieuwe producten en diensten op basis van data uit het CRM systeem. Door te analyseren welke type klanten welke producten of diensten aanschaffen kunnen patronen inzichtelijk worden. Op basis hiervan kun je proposities aanpassen of nieuwe proposities ontwikkelen. Door het aanbod te verbeteren, verbetert uiteindelijk ook de customer journey.
Ter afsluiting over de voordelen van CRM software
Een hele belangrijke regel in de wereld van automatisering is ‘garbage in is garbage out’. Je kunt prachtige CRM software uitrollen, zelfs met mogelijkheden tot het automatisch aanvullen van informatie aan het systeem. Denk aan bedrijfsgegevens of social media berichten over het bedrijf. Het blijft waardeloze informatie als er geen gegevens in vastliggen met betrekking tot de interactie met het bedrijf. Je zult er voor moeten zorgen dat CRM software actief gebruikt wordt en bijgewerkt wordt door iedereen die er mee werkt. Door te werken vanuit een gedegen CRM strategie zul je optimaal profiteren van de voordelen van crm software.
Lees ook deze artikelen over CRM:
- Beste CRM software voor zzp en mkb
- Gratis CRM!
Foto door Tom Fisk via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Essentiële CRM-data voor elk bedrijf
Met de juiste CRM-data heb jij goud in handen. Wat is CRM-data en hoe zorg je dat jouw CRM software beschikt over goede CRM-gegevens?
Hoe vergroot ik mijn invloed als ICT-manager?
Simpelweg valt of staat een CRM-systeem bij de begeleiding door de juiste manager. Een ICT-manager is verantwoordelijk voor ICT-vraagstukken
Wat is een goede CRM strategie en hoe stel je die op?
Een Customer Relationship Management strategie is een plan dat beschrijft op welke manier de relatie met klanten (en prospects) wordt onderhouden.
eCRM en de ROI van klantloyaliteit
eCRM en klantloyaliteit: lees hier alles over eCRM en hoe dat bijdraagt aan loyaliteit van relaties. Naar de tips!
Pipedrive CRM review 2024: snelle, goede software voor MKB
Een Pipedrive review kan niet ontbreken als het gaat over crm software voor 2024. Pipedrive CRM is een goed pakket voor sales in het MKB
ActiveCampaign: wat is het en waarom is het zo populair?
Wat is ActiveCampaign, wat kun je er mee en wat zijn de alternatieven. Laten we er direct induiken.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.