Tags: crm
âAls je in een willekeurige organisatie de vraag stelt op welke manier een ideale klantbeleving wordt geboden, krijg je veelal clichĂ©matige antwoorden. âWij kijken door de bril van de klant.â âMet de klant in het vizier stappen wij het bed al uit.â Of de allerergste: âDie klantbeleving zit in ons DNA.â Wanneer je legendarische klantbelevingen in kaart brengt, zie je drie typen organisaties. Zij die dat per ongeluk doen, zij die dat regelmatig doen en zij die dat keer op keer doen.â
Dit stelt Sydney Brouwer, een van de vele sprekers tijdens het evenement ‘Customer Experience & CRM in 1 Day’. Deze bevlogen marketeer helpt organisaties bij het bouwen van een klantgerichte cultuur. Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker en docent aan Beeckestijn Business School. In zijn ogen draaien termen als klantvriendelijkheid, klantgerichtheid en klantbeleving om een organisatiecultuur waar de klant centraal staat. In die organisaties heerst de voortdurende instelling de behoefte van de klant te leren kennen. Een proces dat van binnen naar buiten verloopt.
Klantgerichte cultuur
âKlantvriendelijk. Klantgericht. Klantbeleving. Het zijn termen die de hedendaagse marketeer veelvuldig in de mond neemt. Maar bij veel bedrijven zijn het slechts loze kreten. Want ze komen niet tot een optimale customer experience, omdat zij slechts beslissingen aanpakken die tegen de klant gericht zijn. En dat is niet meer dan symptoombestrijding. Ik pleit daarom voor meer aandacht voor de menselijke factor in organisaties.â
Belang medewerkers
âEen onderzoek bij BMW Nederland heeft mij een duidelijk inzicht opgeleverd. Tevreden klanten wijzen collectief naar de medewerkers, die oprecht, vriendelijk en betrokken zijn en juiste en relevante informatie geven. Maar ook ontevreden klanten richten hun wijsvinger op de medewerkers. Slechte klantervaringen zijn direct gerelateerd aan medewerkersgedrag. Daarom durf ik te stellen dat de medewerkers gezamenlijk de klantbeleving bepalen. Let wel, alle medewerkers. Dus ook de HR-functionaris, de inkoper en de boekhouder.â
Verandering cultuur
âKlantgerichtheid is de mate waarin het belang van de klant meeweegt in alle beslissingen die dagelijks genomen worden binnen de organisatie. Een organisatie transformeren naar een klantgerichte organisatie betekent dus een verandering van de onzichtbare waarden en normen die gelden binnen een bedrijf of instelling. En dat is geen transitie die over Ă©Ă©n nacht ijs gaat, het is een complexe verandering. Of zoals Peter Drucker ooit zei: âCulture eats strategy for breakfast.ââ
Klantgerichtheid is de mate waarin het belang van de klant meeweegt in alle beslissingen die dagelijks genomen worden binnen de organisatie.
Overtuigingen en uitingen
âDe Nederlandse antropologe Jitske Kramer stelt dat de organisatiecultuur wordt bepaald door de binnen een organisatie geldende waarden, normen en overtuigingen, plus de bijbehorende uitingen. Deze elementen maken cultuur tot een zichzelf versterkende vicieuze cirkel die bijzonder lastig te veranderen is. Het kan echter met kleine aanpassingen van dagelijkse rituelen. Zo staat bij United Airlines de veiligheid centraal. Daarom begint elke meeting bij deze luchtvaartmaatschappij met dit onderwerp met als doel die cirkel te versterken.â
Zes bouwstenen
Sydney Brouwer heeft zes bouwstenen gedefinieerd voor een klantgerichte cultuur:
- leiderschap;
- team;
- verhalen, rituelen en symbolen;
- klantbegrip;
- systeem voor voortdurende verbetering;
- maatstaven en metingen.
Werkelijke klantbeleving
âUit een veelvuldig geciteerd onderzoek blijkt dat 80 procent van de chief executive officers denkt een sublieme klantbeleving te bieden. In werkelijkheid ziet slechts 8 procent van de klanten de ervaring op dezelfde manier. Om dit gat te kunnen overbruggen, is lef nodig. Die moed heeft Steve Cannon getoond toen hij in 2007 aantrad als CEO van Mercedes-Benz USA. Hij heeft van de optimalisering van de customer experience prioriteit nummer Ă©Ă©n gemaakt, een proces dat in zijn ogen vijf jaar in beslag ging nemen. Daarmee liet hij aan de investeerders over of zij meegingen in dit traject. Dit verhaal is beschreven in de bestseller âDriven to Delight â Delivering World-Class Customer Experience the Mercedes-Benz Wayâ van Joseph Mitchell.â
Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de chief executive officers denkt een sublieme klantbeleving te bieden. In werkelijkheid ziet slechts 8 procent van de klanten de ervaring op dezelfde manier.
Druk aandeelhouders
âDe druk van de aandeelhouders zorgt dat beursgenoteerde ondernemingen moeilijker hun focus kunnen leggen op verbetering van de klantbeleving dan private ondernemingen. Daarom is de stap van Steve Cannon juist zo moedig geweest. Vergelijkbaar is de instelling van Paul Polman, CEO van Unilever. Hij weigert niet alleen structureel een salarisverhoging, maar hij richt zijn vizier overduidelijk op het welzijn van mens en milieu. Deze inzet voor duurzaamheid heeft hem de bijnaam âDe Bono van het bedrijfslevenâ opgeleverd.â
Teruglopende markt
âEen ander voorbeeld van lef zie je bij Carglass. Het bedrijf herstelt schade aan autoruiten en heeft te maken met een teruglopende markt. De wegen in Nederland worden immers steeds beter en extreme winterse temperaturen worden steeds zeldzamer. Toen de grootste klant, een leasemaatschappij goed voor 16 procent van de omzet, aanklopte voor een magerder aanbod voor haar klanten, vond de schadehersteller dat niet passen bij zijn propositie. En is afscheid genomen van die klant.â
Klantgericht ziekenhuis
âHet Alexander Monro Ziekenhuis is zelfs zo klantgericht, dat het ziekenhuis voordat de deuren werden geopend eerst met 250 borstkankerpatiĂ«nten en hun familieleden heeft gesproken. Het heeft tot opmerkelijke besluiten geleid. Zo keert een patiĂ«nte nooit meer terug in de ruimte waar zij het slechte nieuws heeft gekregen en mag haar familie op het moeilijkste moment in het verwerkingsproces, de eerste nacht, bij haar logeren in de familiekamer. Het ziekenhuis doet dit overigens zonder exclusiviteit uit te willen stralen.â
Verandering cultuur
âDe cultuur van een organisatie verander je niet door een grote CEO-show te organiseren. De kans is dan namelijk bijzonder groot dat de volgende dag weer als volgens het oude stramien verloopt. Een organisatiecultuur veranderen gebeurt in ridicuul kleine stapjes, zei Ben Tiggelaar al. Verstandiger is bijvoorbeeld de week te beginnen met een kort overleg waar opmerkelijke klantervaringen worden besproken. Wel moet je dan zelf het voortouw nemen, je medewerkers volgen pas later.â
Kleine stappen
âKleine veranderingen op verschillende plaatsen in een organisatie dragen stapsgewijs bij aan de gewenste cultuuromslag. Denk aan die vicieuze cirkel die zichzelf verstrekt. Maar stap nooit alleen in dit omvangrijke traject. Het zoeken van medestanders is cruciaal. Het gaat daarbij niet om individuele klantbelevingen maar om de klantgerichtheid van de organisatie. Want het zijn de medewerkers die de klantbeleving bepalen.â
Het behalen van succesvolle resultaten met data en klantinzichten is een belangrijk thema tijdens ‘Customer Experience & CRM in 1 Day‘. Tijdens dit evenement, dat op donderdag 21 september 2017 plaatsvindt in ât Spant in Bussum, laten talloze vooraanstaande marketeers jou zien hoe klantervaringen worden geoptimaliseerd op basis van data en klantinzicht. Dit gebeurt aan de hand van praktijkcases van onder andere Allianz, het Alexander Monro Ziekenhuis, Philips, Versatel, gemeente Hollands Kroon en de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland. Daarnaast zijn er keynotes van onder andere Phil Winters, wereldwijd bekend als âThe Father of Customer Intelligenceâ. Aanmelden voor dit evenement kan hier.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Customer Relationship Management: 9 valkuilen en tips om het perfecte CRM-systeem te kiezen
een aantal valkuilen bij het uitrollen van een CRM-strategie en het kiezen van een nieuw CRM-systeem voor jouw organisatie; lees ze hier
De beste CRM software voor ZZP en MKB in 2025 (inclusief reviews)
De beste CRM systemen voor ZZP en MKB (inclusief tips en reviews) in 2025 met o.a. Pipedrive, Zoho, Teamleader, Hubspot CRM & Salesforce
Het belang van CRM-systemen voor kleinere bedrijven: groei en succes
Het belang van CRM-systemen voor kleinere bedrijven: groei en succes: tips, inzichten en voorbeelden van toepassingen
Monday review: een ultra vriendelijk CRM-systeem
Benieuwd naar de mogelijkheden van Monday als CRM? Ik testte Monday als CRM-systeem. In deze review ontdek je wat ik ervan vind.
Activeer je klantendata met een CDP voor een hogere conversie
Activeer je klantendata met een CDP voor een hogere conversie: lees onze tips voor een goede aanpak.
5 B2B sales trends tweede helft 2020
5 B2B sales trends tweede helft 2020 zodat jij succesvol wordt met sales (en marketing) in het 2020 en daarna. Lees hier de trends!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.