De b2b marketing strategie is een overzicht aan stappen en marketingactiviteiten voor de lange termijn om voor een succesvolle marktbenadering richting organisaties. Een b2b marketing strategie vormt de basis voor je marketingplan en -tactiek.
Wat staat er in een b2b marketing strategie?
De b2b marketing strategie kan op verschillende manieren omschreven worden. Doorgaans wordt er vanuit onderzoek gekeken naar markten. Daarin maakt men onderscheid in een Externe analyse (Macro/Meso) en een interne analyse (Micro). Er zijn verschillende modellen die toegepast worden in de analyse-fase en de plan-fase. Denk bij een externe analyse aan een MABA analyse en DESTEP methode. Het is van belang dat de marketingstrategie aansluit bij de merkstrategie. De volgende elementen komen terug in een b2b marketing strategie:
- Trends- en ontwikkelingen
- Doelmarkten/doelgroepen zoals marktomvang, marktkenmerken (DESTEP)
- Concurrenten, bestaande spelers in de markt, huidige marktpositie (Vijfkrachtenmodel Porter)
- Kansen/bedreigingen, sterktes/zwaktes aan de hand van bijvoorbeeld een SWOT-analyse met een confrontatiematrix.
- Organisatie, producten- en dienstenaanbod (portfolioanalyse BCG-matrix)
- Strategische opties
Strategisch keuzes rondom:
- Doelstellingen
- Marktbenadering
- Merkpositionering
- Afzetkanalen/distributie
- Partners & leveranciers
- Plan van aanpak
Vanuit de b2b marketing strategie kan een doorvertaling gemaakt worden naar een operationeel b2b marketingplan. Hierin wordt omschreven wat de waardeproposities zijn voor verschillende markten en hoe de markt bewerkt gaat worden. In dit plan komen marketingmiddelen en marketingactiviteiten aan bod zoals:
- Marketingdoelstellingen
- Marketingbudget
- Waardeproposities (Bijv. adhv Treacy & Wiersema)
- Marketingacties
- Inzet marketingmiddelen, middelenmix of marketingkanalen
- Marketingplanning
B2b Marketing middelen voorbeelden
Kenmerkend aan b2b marketingplannen is dat er vaak wordt gesproken over de marketing- en salesfunnel waarin leadgeneratie een belangrijke rol speelt. Maar b2b marketing gaat om meer: de inzet van above the line en below the line zijn beide belangrijke elementen in een totale marktbenadering.
Een aantal voorbeelden van middelen en b2b marketingactiviteiten zijn:
- Advertising in print
- Online advertising, display advertising, SEA, Social Media advertising
- Content marketing
- Inbound marketing
- Direct Mail
- E-mail marketing
- Sponsoring
- PR/Free Publicity
Boeken & artikelen over het opstellen van een b2b marketing strategie:
- Growth Marketing tips voor explosieve groei
- Business to Business Marketing – Wim Biemans
- Artikelen over B2B Marketing Strategie
Tip!
Lees ook het artikel:
Wat is een CRM strategie en hoe stel je er een op.
Een uitgebreid artikel over de ins- en outs van een CRM strategie inclusief voorbeelden uit de praktijk en tooltips.