Wanneer je werkzaam bent in marketing is het begrip ‘sales funnel’ je hoogstwaarschijnlijk wel bekend. Sterker nog: wil je geld verdienen in de online wereld dan is het een absolute must dat je zelf een sales funnel hebt, maakt of laat maken. Met een sales funnel check je bijvoorbeeld eenvoudig de stappen naar geslaagde en gerichte reclame in B2B marketing. Online zichtbaarheid is één ding (en de eerste belangrijke stap wanneer je klanten wilt trekken), het begrijpen en daadwerkelijk krijgen van klanten wordt meer zichtbaar door zo’n sales funnel. Wat is een sales funnel precies en welke slimme tools bestaan er om meer inzicht te geven in de waarde van jouw sales funnel? Je leest het in dit artikel.
Wat is een sales funnel binnen jouw bedrijf?
De letterlijke vertaling van het begrip sales funnel is een sales trechter. Hierin zie je hoe een (potentiële) klant binnen je bedrijf vanaf het moment van het eerste contact tot aan de aankoop van een product, dus het gehele aankoopproces, wordt geleid. Hierin wordt iedere stap beschreven waarom klanten bijvoorbeeld blijven om bij jou een aankoop te doen – of juist weggaan naar een concurrent. Daarom is een sales funnel voor ieder bedrijf anders: jouw doelgroep van een webshop in huis- & tuinproducten is bijvoorbeeld anders dan een bedrijf dat kleding voor kinderen verkoopt. De visuele weergave is in een trechtervorm omdat de kans tot een zogeheten lead per volgende fase steeds minder groot wordt. Hierbij is het van groot belang dat je zo’n funnel op de juiste manier hebt ‘ingericht’, puur omdat je op die manier de meeste successen kan boeken. Zo zie je bijvoorbeeld snel waar het niet helemaal goed gaat en waar je dus eventueel verandering en zo verbetering kunt invoeren.
Sales funnel bijhouden via Excel
Daarom is het belangrijk om een up-to-date sales funnel binnen handbereik te hebben. Er zijn verschillende tools en programma’s waarmee je een sales funnel kunt maken en bij kunt houden. Een van de gemakkelijkste (en meest inzichtelijke) manier om zo’n trechter te maken is via Excel. Dit is vooral aan te raden wanneer je net bent begonnen met het maken van zo’n overzicht en je op een simpele manier inzicht wilt krijgen in het koopproces van je klanten. Houd hierbij wel rekening dat je data en andere gegevens via extensies moet vragen, zoals
klantenbezoek op je website via Google Analytics, de klantgegevens via het contactformulier op je website en de uiteindelijk ordergegevens via een API koppeling met je boekhouding. Dat is een goede basis van een sales funnel. Excel fungeert hierbij als dé plek waar je alle gegevens voor je funnel verzamelt.
Gegevens verzamelen via Mindmeister
De gratis tool Mindmeister is tevens een goed systeem waarmee je een sales funnel kunt maken. Omdat je in dit programma al kant-en-klare formats heb staan die jezelf kunt aanpassen, kost het je weinig tijd om een funnel op te bouwen. Hierbij kun je kiezen uit diverse unieke vormen, kleuren en lettertypes, waardoor je het ontwerp helemaal kunt customizen naar je eigen smaak. Hierbij kun je ook je eigen data, afbeeldingen en gegevens uploaden waarna het een compleet eigen ontwerp wordt. Door de beweegbare onderdelen heb je binnen no time een ontwerp aangepast. De funnel kan worden gedeeld met collega’s en teamgenoten waarna jullie gezamenlijk aan het bestand kunnen werken. Net als bij het maken van een funnel via Excel moet je ook via Mindmeister eerst je gegevens hebben verzameld om deze uiteindelijk snel en gemakkelijk toe te kunnen voegen.
Sales funnel maken met ClickFunnels
Natuurlijk zijn er nog veel meer slimme tools te vinden waarmee je een sales funnel kunt maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van ClickFunnels? ClickFunnels geeft je alles wat je nodig hebt bij het maken van een goede funnel voor je sales. Het grote voordeel van dit systeem is dat je naast het maken van een funnel en het optimaliseren ervan je via dit systeem ook je betalingen kunt verzamelen. Daarnaast is het een handige tool om op een snelle manier te checken of een bepaalde funnel wel of niet werkt. Ook hoef je hiervoor geen ervaren developer te zijn om de resultaten te bekijken en te snappen. Zolang je de nodige gegevens via Google Analytics of via de analytics van je hosting hebt verzameld, kun je direct aan de slag met het maken van een sales funnel voor het verbeteren van het verkoopproces bij (potentiële) klanten.
Tip! Bekijk hier andere tools voor meer grip op het verkoopproces. ?
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Zo schrijf je offerte teksten die scoren! (tips & voorbeelden)
Offerte teksten schrijven die scoren? Lees hier tips uit de praktijk, ondersteund door de neuropsychologie en verbeter jouw offertes!
Wat is een goede sales pitch en wat is daar voor nodig? Tips & voorbeelden!
Tips voor een sterke sales pitch! Hoe wordt jij een goede verkoper die overal een goed verkoopverhaal kan afleveren voor meer resultaat!
Marketing funnel: de ultieme gids over funnels (met compleet stappenplan)
Met een marketing funnel draag je per fase in de customer journey de juiste boodschap uit. ✅ Zet je eigen funnel op in 12 stappen via dit artikel.
Non-verbaal kan je niet “niet communiceren” in verkoop
Communicatie gaat dus verder dan alleen woorden. Let op je non-verbale communicatie om een betere verkoper te zijn.
Marketing automation: de mediator tussen marketing en sales
Tijd dus om die twee nader bij elkaar te brengen. Wij zijn er van overtuigd dat marketing automation dé tool is die jou hierbij kan helpen.
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren: Offerte software, CRM, Project management, Lead identificatie software ?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.