Kortingscodes worden meestal in verband gebracht met acties voor consumenten, maar ook B2B bedrijven kunnen hiervan profiteren. Dat betekent dat zowel het bedrijf dat de kortingscode uitdeelt, als het bedrijf dat de kortingscode ontvangt voordeel behaalt. Daarom kan het voor verschillende B2B bedrijven interessant zijn om deze kortingscodes toe te voegen aan het marketingbeleid. Dit artikel gaat hier dieper op in en kijkt naar het hoe en waarom van kortingscodes in de B2B wereld.
Kortingscodes en fraude
Kortingscodes zijn eigenlijk hetzelfde als kortingsbonnen, maar bij een bon komt direct een fysiek papiertje in gedachten dat ingeleverd kan worden bij een verkooppunt. Tegenwoordig verloopt dit vaker digitaal, en dat levert soms problemen op.
Cybercriminelen kunnen online kortingsbonnen en -codes gebruiken voor misleidende aanbiedingen of het stelen van persoons- of betaalgegevens. ExpressVPN onderzocht fraude met kortingsbonnen tijdens Black Friday in de VS en vond dat alleen in dat land en tijdens die dagen meer dan 33 miljoen mensen werden opgelicht. Dit komt ook voor bij B2B bedrijven.
Verschillende soorten B2B kortingscodes
Er zijn een groot aantal manieren waarop een B2B bedrijf kan profiteren van het uitdelen van kortingscodes. En er zijn dan allerlei opties om te overwegen. Kortingscodes zijn een uitstekende manier om trouwe klanten te belonen, binden en te behouden. Het is ook een marketingtool om nieuwe klanten te winnen. Kortingscodes kunnen gegeven worden over eigen producten of diensten, maar ook over die van partners. Zo ontstaat er een driehoeksrelatie tussen B2B bedrijven.
De voordelen van B2B kortingscodes
B2B kortingscodes leveren voordelen op zowel voor het bedrijf dat ze uitdeelt als voor het bedrijf dat de kortingscode ontvangt. Het bedrijf dat de kortingscode uitdeelt gebruikt ze voor klantenbinding, verhoogt de verkoop en heeft een originele manier voor het promoten van (nieuwe) producten en/of diensten. Het bedrijf dat de kortingscode ontvangt kan deze producten en/of diensten voor minder geld afnemen. Ook geeft het ze de mogelijkheid iets nieuws te proberen.
Tips voor het gebruik van B2B kortingscodes
Kortingscodes kunnen op allerlei manieren worden ingezet. Hier is originaliteit belangrijk voor succes en met kortingscodes is van alles mogelijk. Dit zijn enkele voorbeelden van manieren waarop B2B bedrijven kortingscodes op een originele en aantrekkelijke manier kunnen gebruiken.
- Relatiegeschenken met een promotiecode slaan twee vliegen in één klap. Ze promoten en nodigen aan om iets te kopen of af te nemen.
- Kortingscodes kunnen ook worden uitgedeeld tijdens b2b beurzen of evenementen zodat nieuwe geïnteresseerden worden aangetrokken.
- Kortingscodes zijn ideaal voor gebruik in nieuwsbrieven, omdat het een specifieke doelgroep betreft. De kortingscode kan een prijs zijn voor de winnaars van een kruiswoordpuzzel, raadsel of quiz.
Kortingscodes als onderdeel van B2B marketing
Omdat kortingscodes meestal geassocieerd worden met consumentenacties, is dit nog een vrij originele manier om een B2B bedrijf naar voren te brengen. Het zijn de unieke marketingmethodes die blijven hangen en kortingscodes zijn veel meer dan alleen het aanbieden van een lagere prijs alleen.
Daarom is het voor alle B2B founders en eigenaars een goed idee om in ieder geval overwegen kortingscodes aan te bieden voor het winnen, behouden en binden van nieuwe en bestaande klanten. Dit kan op een speelse, originele of simpele manier bijdragen aan een hogere omzet en een groter klantenbestand.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Adformatie Groep neemt Tijdschrift voor Marketing over van NIMA
Welke innovaties in b2b e-commerce verwacht jij?
Vorig jaar heeft 216digital een artikel gelanceerd over de trends in b2b e-commerce. Daarvoor ben ik ook geïnterviewd. Welke innovaties verwacht jij?
Handig voorbeeld van een sales funnel voor B2B marketeers
Handig voorbeeld van een sales funnel voor B2B marketeers: ga hier direct mee aan de slag voor een beter sales resultaat!
Nieuwe site vergelijkt drukwerk prijs, kwaliteit en levertijd
online vergelijk drukwerk prijs, kwaliteit en levertijd
Goede marketing hoeft niet duur te zijn
marketingbudget
Weg met de stropdassen en salestechnieken
sales
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.