Tags: gouden leads, Leadgeneratie
De wereld om ons heen verandert doorlopend. De wereld lijkt door hierdoor ākleinerā en eenvoudiger maar is juist complexer. Complexer? Ja, zeker als het gaat om het bereiken van de doelgroep, ook als het gaat om leadgeneratie in B2B. Zo was de āGouden Gidsā een onmisbaar medium voor bedrijven, letterlijk de deur tot hun doelgroep. Andere zoekmogelijkheden verdrongen het āonmisbareā boek en namen de āgoudenā functie compleet over. Voor de doelgroep is het nu eenvoudig zoeken & vinden, voor de aanbieder is het echter moeilijker om te āscorenā. Dit vergt een andere benadering. DMUās kiezen nog steeds op basis van argumenten, de manier waarop argumenten ābinnenā komen is echter compleet veranderd.
Communicatie 2.0
De āoudeā waarden op gebied van reclame & communicatie zijn deels achterhaald. Hiernaast zorgt de snel āgroeiendeā regelgeving ervoor (o.a. bel-me-niet-register, ja/nee sticker, verscherping regels e-mailmarketing/cookies/spamm, etcā¦) dat het bereiken van doelgroepen moeilijker wordt. Succesvolle communicatie en leadgeneratie staat of valt bij het inzetten van een zorgvuldig en creatief onderscheidende mix van middelen op het juiste moment. Multichanneling, cross-mediaal denken, etcā¦ dat zijn de paden van communicatie 2.0. Alsof we het over een nieuwe softwarerelease hebben.
Nieuwe visie op leadgeneratie
Als communicatiebureau volg je de ontwikkelingen uiteraard op de voet en probeer je iedere stap te vertalen in een dienst of service. De tijd is aangebroken om tot een integrale aanpak te komen; een 2.0 visie op het werven en behouden van klanten. Leadgeneratie speelt hierin als discipline een centrale rol en juist die rol is zo veranderd de laatste jaren. Daarom kies ik voor een nieuwe definitie van B2B leadgeneratie:
B2B leadgeneratie: de prospect aanzetten tot het starten van een onderzoeksreis, een reis die hem via allerlei kanalen leidt naar de beste oplossing op zijn vraag.
Leadgeneratie is niets meer of minder dan het faciliteren van die reis. De moderne lead laat zich de wet niet meer voorschrijven of voorzeggen, hij neemt het advies van de verkoper niet meer als vanzelfsprekend voor waar aan en zal zelf onderzoeken. Dit in schril contrast met de tijd van de Gouden Gids uit vervlogen tijden.
De lead is in control
Als bureau faciliteren we het zoekpad van de lead door op elke vraag een goed vindbaar antwoord te publiceren, door hem op elk moment de mogelijkheid te geven makkelijk in contact te komen (call me now, stel hier uw vraag, vraag whitepaper op, zie filmpje, etcā¦). En zorgen dat het merk van de opdrachtgever prominent op alle bronnen is geladen met relevante informatie. De lead is in control en het merk staat klaar met service en antwoorden. Dit kan niet alleen door direct mail, online mail, radio, tv, beursdeelname, etcā¦. maar ook telemarketing kan een belangrijke rol spelen. Zo is een eerste telefoontje niet bedoeld om direct te scoren maar juist om de lead aware te maken van het merk.
Boekentip over leadgeneratie:
Dynamische Marktbewerking –Ā Barbara Baarsma
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
SEO met of zonder jus?
SEO met of zonder jus? Tips voor SEO teksten die mensen wel willen lezen.
Whitepapers inzetten voor b2b leadgeneratie
Whitepapers inzetten voor b2b leadgeneratie
Crisis! Hoe kom ik aan prospects?
Hoe kom ik aan waardevolle prospects? b2b marketing
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Frictieloze funnels: de sleutel voor meer omzet
In dit artikel duiken we in de wereld van snelle funnels en geven we tips om jouw funnel te laten vlammen!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.